TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

TEST Fiat 500 Electric 3+1

Praktisk småbil

Charmiga Fiat 500 Electric kombinerar räckvidd med en praktisk lösning.

forfatter
Publicerad 2022-06-09 - 08:00
Karakter
Fiat 500 Electric 3+1
L&B tycker
Kompakt, smidig och lättkörd med en praktisk dörrlösning. Super-app, hög funktionsnivå med röststyrning i vår testbil. Pekskärm med navigering, stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Bra räckvidd.
Måttlig laddningshastighet. Kort hjulbas ger lite stum fjädring. Vägbrus från de bakre hjulhusen.
Specifikationer
  • Utrustningspaket: La Prima
  • Räckvidd: 305 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 42 kWh
  • Laddkapacitet: 80 kW
  • Energiförbrukning: 14,9 kWh/100 km
  • Effekt: 87 kW/118 hk
  • 0-100 km/h: 9 s
  • Vikt: 1320 kg
  • Underhållning: Cinema Infotainment
  • Förstärkareffekt: Ingen uppgift
  • Antal högtalare: 6
  • Övrigt: 10,25-tums pekskärm, säkerhetsbroms, Cinema Infotainment med 3D-navigering, UConnect-app, självkörning nivå 2, Apple CarPlay, Android Audio, 360-kamera
  • Webb: fiat.se

Den elektriska versionen av Fiats charmiga 500 är den enda eldrivna cabrioleten på marknaden i dag. Tygtaket rullas bakåt och uppenbarar himlen för alla som är ombord, så att de kan njuta av naturen när de nästan ljudlöst glider runt på elektricitet.

Tyvärr är cabrioletversionen ganska trång inuti också. Baksätet har beskedligt med plats och taket stjäl en del av det redan minimala bagageutrymmet.

Därför är den vanliga tredörrarsversionen ett bättre val för många. Man blir av med tygtaket men kan få bilen levererad med ett stort glastak, vilket vår testbil var utrustad med. Den hade också en annan, mycket praktisk detalj som inte syns direkt utifrån: en extra dörr.

Den sitter på passagerarsidan och fungerar på samma sätt som på en BMW i3 eller Mazda MX-30. Man öppnar först passagerardörren, sedan kan man öppna extradörren från insidan. Då är det betydligt enklare att komma in i baksätet. Till glädje för både passagerare och småbarnsföräldrar som dagligen ska lyfta i och ur sin lilla parvel.

Baksätet klarar för övrigt barnstolar med Isofix-fästen. Det gör även passagerarsätet fram, så om stolarna inte är för stora går det rent teoretiskt sett att få plats med tre småttingar i var sin stol. Då kommer extradörren definitivt till sin rätt.

500:an med extradörren heter 500 Electric 3 + 1 och är registrerad som en fyrsitsig personbil. Förutom extradörren, som naturligtvis kostar extra, liknar bilen en 500 Electric på alla andra sätt.

FIAT 500 electric 31
Att ta sig in i och ut ur en 500 Electric 3+1 är mycket enklare än med den vanliga 500. Foto: Lasse Svendsen

Bra räckvidd

Småbilar som Honda e och Mini Cooper SE har svårt att komma upp i 200 km räckvidd men 500:an kan ståta med mer än 300 km, enligt WLTP-siffrorna. Eller 320 km för tredörrarsversionen och 305 km för den här, som väger lite mer på grund av den extra dörren.

Det är inte illa alls för en så liten bil, som kan rulla med låg förbrukning på stadsgator. Där kan man även välja Sherpa-läget som begränsar effekten och topphastigheten och dämpar luftkonditioneringen för att spara ström. Då kan man förlänga räckvidden upp till 460 km under helt optimala förhållanden.

Batterikapaciteten på 42 kWh är densamma som i tredörrarsversionen. Med sommardäck i plusgrader går det att få ner förbrukningen under 15–16 kWh, men jag fick mest mellan 18 och 20 kWh med blandad körning.

Fiat anger en maximal laddningshastighet på 85 kW, vilket i teorin kan ge en räckvidd på 50 km efter bara fem minuters laddning. Man kan välja Range-läget för mer regenerering och enkelpedalskörning, vilket sparar ström och förlänger räckvidden lite. Jag fick ut 280–290 km ur Fiaten när den inte kördes i någon form av ”strömsparläge” och det är definitivt godkänt.

FIAT 500 electric charge
10,25-tums pekskärm. Foto: Lasse Svendsen

La Prima-utrustningsversion

Den lilla bilen är relativt rymlig på insidan. Åtminstone fram där det finns gott om plats i bekväma säten med bra sidostöd. Sitsen är kort för personer med långa ben, men takhöjden är generös. Baksätet har som sagt Isofix-fästen för en barnstol och där är det väldigt begränsat med benutrymme för två vuxna.

Precis som alla andra 500-varianter finns 3+1-bilen i flera utrustningsversioner. Den enklaste som kallas Icon finns endast för tredörrars Action-versionen. 3+1-utgåvan börjar som Icon Plus men vi rekommenderar Panorama som lägger till ett glastak, navigation, adaptiv farthållare, 360-graders parkeringssensorer med kamera och uppgraderat hifi-system.

Vår testbil var La Prima-varianten, som lägger till säten i konstläder, kromlister, 17-tums lättmetallfälgar, trådlös mobilladdning och tonade rutor.

Då får man även en 10,25-tums pekskärm och vad Fiat kallar Cinerama Infotainment. Det integrerar navigation, 360-kamera, DAB-radio, Apple Carplay och Android Auto, Wi-Fi och röststyrning.

FIAT 500 electric forseter
Fiat 500 i La Prima-version. Foto: Lasse Svendsen

Sex generiska högtalare och app-styrning

Ljudanläggningen i en 500 Electric med Icon- eller La Prima-utrustning består av sex högtalare: två bak, två fram i dörrarna och diskanter i A-stolparna. Det finns också ett häftigare JBL-system om man väljer La Prima by Bocelli.

Ljudet från stereon i Fiaten är helt okej. Det finns inte särskilt mycket bas, men efter lite justering av bas och diskant får man mer än tillräckligt bra ljud för att man ska trivas i den lilla bilen.

FIAT 500 electric baksete FIAT 500 electric bagasjerom FIAT 500 electric dashbord FIAT 500 electric kupe
<
>
Bagageutrymmet är inte stort, men baksätesryggen kan fällas ner när man behöver mer plats.

Smidig och pigg

Lilla 500 är ingen racerbil. Det finns inget Abarth-aktigt i vare sig accelerationen eller framdrivningen. De nio sekunderna det tar från 0 till 100 km/h är inget att skriva hem om. Men den är kvick ur korsningarna och en gammal hederlig kickdown ger en omedelbar knuff som flyttar bilen snabbt framåt på stadsgatorna.

Det är där den trivs bäst. I hastigheter över 80 km/h, för att inte tala om på motorväg, märker man tydligt vägbrus från bakhjulen. I lägre hastigheter är den betydligt tystare och även om den är lite studsig på dåliga vägar och kullersten sväljer den gupp i vägen fint, givetvis på grund av den korta hjulbasen som den har gemensamt med de flesta småbilar.

Backkameran och 360-graderssensorerna gör parkeringen till en lek – och med en längd på 3,6 meter är det lätt att hitta parkeringsplats åt den lilla Fiaten.

 

FIAT 500 electric baklys FIAT 500 electric side FIAT 500 electric venstre FIAT 500 electric park
<
>
FIAT 500 electric er bare 3,6 meter. Foto: Lasse Svendsen

Bagageutrymmets volym på 185 liter räcker till ett par helgväskor eller en barnstol, men mycket mer än så får man inte plats med. Men baksätena går att fälla ner 50/50 och utökar då volymen till 550 liter. Så shoppingresor till IKEA behöver inte alls strykas från agendan bara för att man har en liten Fiat.

Men det är ingen idé att hyra släp eftersom 500:an, precis som de flesta småbilar, inte kan ha dragkrok.

FIAT 500 electric Torino FIAT 500 electric radio FIAT 500 electric cruise FIAT 500 electric midtkonsoll FIAT 500 electric koppholder
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Fiats lilla 500 Electric är charmig att köra och har bättre räckvidd än de flesta småbilar. Den har inte den rymligaste kupén, men i 3+1-versionen är det lättare att ta sig i och ur baksätet. Det är guld värt för de som behöver en liten elbil där det är enkelt att nå baksätet.

Det hörs lite vägbrus i höga hastigheter, men bilen har smidiga köregenskaper och ett bra utgångspris. Som gör den till en trevlig andrabil för familjer med småbarn. Eller till ett festligt transportmedel för unga, singlar och urbana människor som vill ha en pigg liten bil med charm.

Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Mest plats men ändå bra komfort Mercedes-Benz EQV är vanen för dig som behöver plats för hela familjen och massor av bagage! Här är skälet till att vi inte jublar.
Världens snabbaste budbil? Tar dina e-handelspaket från 0–100 på 2 sekunder.
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Nu vet vi hur Polestar 5 ser ut Det finns goda skäl att tro att den kommande Polestar 5 kommer att se ut så här.
Kompakt komfort för stilmedvetna Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend