Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Vem kör när ingen håller i ratten?

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

Bilar som kör själva är framtidens melodi. Det är de flesta biltillverkare överens om. Och det är en framtid som de arbetar med att förverkliga inom bara ett par år. På inhägnade testbanor och offentliga vägar experimenteras det med fordon som i slutändan ska göra det möjligt för dig att släppa ratten helt och hållet och ratta fram till destinationen på ett säkert sätt.

Men vem har egentligen ansvaret som bilens förare när tekniken tar över? Kan man tillåta sig själv att läsa en god bok under tiden? Kan man sätta sig i bilen och ta sig hem efter julbordet? Och kan en person utan körkort åka en sväng? Går det i förlängningen att skicka iväg fordonet på egen hand till affären för att köpa mjölk till frukostkaffet?

I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google

I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google

Dessa frågor har de amerikanska trafikmyndigheterna nu besvarat. I ett brev till Google har National Highway Traffic Safety Administration bestämt att det är datorn som är fordonets förare.

”Om ingen av de mänskliga passagerarna i praktiken kör bilen så finns det skäl att benämna den anordning som kör bilen som förare av den. ”

Annons

Läs också: När maskinerna blir smartare än människorna.

Ett sådant här klargörande är goda nyheter för vetenskapsmän som forskar om artificiell intelligens (och för deras datorer som alltså har fått en bekräftelse som beslutsfattare i trafiken). Och det bör ge kalla kårar på dem som fruktar att datorer en dag kommer att blir för smarta. En av dem är Elon Musk, som har donerat pengar för att förhindra att det inträffar. Å andra sidan går hans Tesla-sportbilredan nu att uppgradera så att den kan köra själv på motorvägen.

Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors

Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors

Nya regler på väg
Bilkörning är dock en av de mest reglerade aktiviteterna som finns. Och även om det är ett historiskt steg att myndigheterna erkänner att det är tekniken som bestämmer i en bil utan ratt och pedaler, så finns det en enorm mängd regler som måste ändras.

Till exempel finns det noggranna föreskrifter som bestämmer placeringen och utformningen av pedaler och backspeglar. Vilket inte en dator bryr sig eftersom den inte har några fötter som trampar pågaspedalen. Och hur backspelen ser ut skulle den också rycka på axlarna åt. Om den hade haft axlar, vill säga.

Annons

De amerikanska trafikmyndigheterna ska inom sex månader komma med ett förslag på regler för självkörande bilar. Men även om vägen dit är lång så kan vi nog räkna med att de som är barn i dag inte kommer att behöva körkort när de är vuxna. Och att vansinneskörningar och rattonykterhet bara förekommer i historieböckerna.

Källa: Wired

(Artikelfoto: Volvo)

Läs alla artiklar i 1 vecka för 1 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ngen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter
Skrevet av

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Redaktionen rekommenderar

Läs också

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.