Vem kör när ingen håller i ratten?

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.
Annons
Annons
forfatter

Bilar som kör själva är framtidens melodi. Det är de flesta biltillverkare överens om. Och det är en framtid som de arbetar med att förverkliga inom bara ett par år. På inhägnade testbanor och offentliga vägar experimenteras det med fordon som i slutändan ska göra det möjligt för dig att släppa ratten helt och hållet och ratta fram till destinationen på ett säkert sätt.

Men vem har egentligen ansvaret som bilens förare när tekniken tar över? Kan man tillåta sig själv att läsa en god bok under tiden? Kan man sätta sig i bilen och ta sig hem efter julbordet? Och kan en person utan körkort åka en sväng? Går det i förlängningen att skicka iväg fordonet på egen hand till affären för att köpa mjölk till frukostkaffet?

I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google
I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google

Dessa frågor har de amerikanska trafikmyndigheterna nu besvarat. I ett brev till Google har National Highway Traffic Safety Administration bestämt att det är datorn som är fordonets förare.

”Om ingen av de mänskliga passagerarna i praktiken kör bilen så finns det skäl att benämna den anordning som kör bilen som förare av den. ”

Läs också: När maskinerna blir smartare än människorna.

Annons

Ett sådant här klargörande är goda nyheter för vetenskapsmän som forskar om artificiell intelligens (och för deras datorer som alltså har fått en bekräftelse som beslutsfattare i trafiken). Och det bör ge kalla kårar på dem som fruktar att datorer en dag kommer att blir för smarta. En av dem är Elon Musk, som har donerat pengar för att förhindra att det inträffar. Å andra sidan går hans Tesla-sportbilredan nu att uppgradera så att den kan köra själv på motorvägen.

Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors
Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors

Nya regler på väg
Bilkörning är dock en av de mest reglerade aktiviteterna som finns. Och även om det är ett historiskt steg att myndigheterna erkänner att det är tekniken som bestämmer i en bil utan ratt och pedaler, så finns det en enorm mängd regler som måste ändras.

Till exempel finns det noggranna föreskrifter som bestämmer placeringen och utformningen av pedaler och backspeglar. Vilket inte en dator bryr sig eftersom den inte har några fötter som trampar pågaspedalen. Och hur backspelen ser ut skulle den också rycka på axlarna åt. Om den hade haft axlar, vill säga.

De amerikanska trafikmyndigheterna ska inom sex månader komma med ett förslag på regler för självkörande bilar. Men även om vägen dit är lång så kan vi nog räkna med att de som är barn i dag inte kommer att behöva körkort när de är vuxna. Och att vansinneskörningar och rattonykterhet bara förekommer i historieböckerna.

Källa: Wired

Annons

(Artikelfoto: Volvo)

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Annons
Annons

Läs också

Creative lovar att SXFI Air Gamer passar alla tack vare både trådlöst och trådbundet ljud.
För första gången på tio år petar AMD Ryzen ner Intel i nya gaming-datorer från Dell och Alienware.
HP Envy 17 och Envy x360 med 11:e generationens processorer och Nvidia-hemmakontorsgrafik
Om du har ett hårt och smutsigt arbete, eller bara är fumligare än de flesta, så ställer det speciella krav på datorn.
Blir ny säkerhetsbil i FIA Formula E.
770 km räckvidd, självkörning på nivå 3 och ett överflöd av lyx.
Urbanista Los Angeles laddas med solceller.
Vackert och uppseendeväckande från Sony World Photography Awards 2021.
Canons nya generation skrivare har påfyllningsbara bläckbehållare.
Audis nya el-SUV blir den första bilen med Sonos-ljud. Kolla lanseringvideon här!
Här är det vi vet om Samsungs nya 2021-modeller
Canon släpper också objektiven RF 100mm f2.8L, RF 400mm f2.8L och RF 600mm f4L.
Två nya mobiler med fokus på kameran.
Sony har i dag lanserat det senaste tillskottet i Xperia 10-serien. Den nya modellen är den första i serien som har 5G.
Befintliga modeller fasas ut. Men Logitech fortsätter ge stöd ett tag till.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.