Search
Generic filters

Vem kör när ingen håller i ratten?

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

Bilar som kör själva är framtidens melodi. Det är de flesta biltillverkare överens om. Och det är en framtid som de arbetar med att förverkliga inom bara ett par år. På inhägnade testbanor och offentliga vägar experimenteras det med fordon som i slutändan ska göra det möjligt för dig att släppa ratten helt och hållet och ratta fram till destinationen på ett säkert sätt.

Men vem har egentligen ansvaret som bilens förare när tekniken tar över? Kan man tillåta sig själv att läsa en god bok under tiden? Kan man sätta sig i bilen och ta sig hem efter julbordet? Och kan en person utan körkort åka en sväng? Går det i förlängningen att skicka iväg fordonet på egen hand till affären för att köpa mjölk till frukostkaffet?

I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google
I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google

Dessa frågor har de amerikanska trafikmyndigheterna nu besvarat. I ett brev till Google har National Highway Traffic Safety Administration bestämt att det är datorn som är fordonets förare.

”Om ingen av de mänskliga passagerarna i praktiken kör bilen så finns det skäl att benämna den anordning som kör bilen som förare av den. ”

Läs också: När maskinerna blir smartare än människorna.

Ett sådant här klargörande är goda nyheter för vetenskapsmän som forskar om artificiell intelligens (och för deras datorer som alltså har fått en bekräftelse som beslutsfattare i trafiken). Och det bör ge kalla kårar på dem som fruktar att datorer en dag kommer att blir för smarta. En av dem är Elon Musk, som har donerat pengar för att förhindra att det inträffar. Å andra sidan går hans Tesla-sportbilredan nu att uppgradera så att den kan köra själv på motorvägen.

Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors
Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors

Nya regler på väg
Bilkörning är dock en av de mest reglerade aktiviteterna som finns. Och även om det är ett historiskt steg att myndigheterna erkänner att det är tekniken som bestämmer i en bil utan ratt och pedaler, så finns det en enorm mängd regler som måste ändras.

Till exempel finns det noggranna föreskrifter som bestämmer placeringen och utformningen av pedaler och backspeglar. Vilket inte en dator bryr sig eftersom den inte har några fötter som trampar pågaspedalen. Och hur backspelen ser ut skulle den också rycka på axlarna åt. Om den hade haft axlar, vill säga.

De amerikanska trafikmyndigheterna ska inom sex månader komma med ett förslag på regler för självkörande bilar. Men även om vägen dit är lång så kan vi nog räkna med att de som är barn i dag inte kommer att behöva körkort när de är vuxna. Och att vansinneskörningar och rattonykterhet bara förekommer i historieböckerna.

Källa: Wired

(Artikelfoto: Volvo)

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
Logga in för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 3 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Efter att ha dragit tillbaka de första Sleepbuds på grund av batteriproblem är nya proppar på väg.
    Halo styr hela din B&O-anläggning.
    Med optiska brytare i stället för mekaniska ska Roccat Vulcan Pro-tangentborden vara så mycket som 40 gånger snabbare än konkurrenterna.
    Blir Canons billigaste pro-videokamera.
    Påstås förbättra ljudet rejält med ny MAT-teknik.
    Det enda som är snabbare än Ludicrous är Plaid ...
    Men Volkswagen säger fortfarande ingenting om möjligheten att få bättre ljud!
    Samsung Galaxy S20 Fan Edition kan vara den perfekta kombinationen av specifikationer och pris.

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.