Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Tesla bygger fabrik i Norge

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Teslas styrelse har godkänt Elon Musks planer på placera fabriken som bygger elmotorerna till Model 3 och Modell Y i Norge. Detta hävdas från flera håll i USA, där analytiker anger Norges billiga el och oändliga vattenkraftsresurser – samt närheten till marknaden – som främsta anledningar. De nämner ingenting om tillverkning av hela bilar, men utesluter ingenting.

– Elon Musk är nyckfull, man vet aldrig, säger en icke namngiven finansanalytiker som påpekar att Norge är en av Teslas viktigaste marknader.

Elon Musk har fått igenom sina planer på att bygga en fabrik i Norge. Foto: Creative Commons

Elon Musk har fått igenom sina planer på att bygga en fabrik i Norge. Foto: Creative Commons

En sak som i all fall är säker är att Elon Musks kryptiska tweet från 28 mars plötsligt blir mer begripligt. ”We don’t look to Norway. We move to Norway”, skrev han och refererade till Franklin D Roosevelts citat.

Elon Musk citerade Franklin D Roosevelt när han twittrade.

Elon Musk citerade Franklin D Roosevelt när han twittrade.

Annons

Ska drivas av vattenkraft

Förra året berättade Musk att batterifabriken Gigafactory ska köras på 100 % solkraft före slutet av 2019. Det kommer därför inte som någon överraskning att även den norska fabriken uteslutande ska drivas av förnybar energi. Solen lyser som bekant inte lika starkt hos våra grannar i väster, men de har något annat: vattenkraft.

Ett av Norges mest berömda vattenfall, Vøringsfossen, omgärdas av ett enormt rör när Tesla bygger en fabrik som ska drivas av vattenkraft. Foto: Creative Commons

Ett av Norges mest berömda vattenfall, Vøringsfossen, omgärdas av ett enormt rör när Tesla bygger en fabrik som ska drivas av vattenkraft. Foto: Creative Commons

Fall i rör

Den nya fabriken ska placeras i Eidfjord som har en av Norges mest besökta sevärdheter, vattenfallet Vøringsfossen. Där störtar vattnet 145 meter, vilket innebär att det finns en enorm potential för att framställa elektricitet. Massor av elektricitet. Och det behövs.

För att minimera energiförluster ska det mäktiga vattenfallet omgärdas av ett rör och all elektricitet ska driva den stora fabriken. Reservströmmen kommer ifrån en arsenal av enorma batterier.

Även om den norska fabriken inte blir lika stor som den i Nevada, som har 180 000 kvadratmeter, är det ingen minifabrik det handlar om: 60 000 kvadratmeter gör den till en av Norges största. Merparten av tillverkningen är helt automatiserad men fabriken kommer ändå att ge ungefär 200 arbetstillfällen.

Annons

– Jag kan varken bekräfta eller dementera att Tesla bygger fabrik i Eidfjord, svarar kommunfullmäktige Anved Johan Tveit på vår förfrågan via e-post. – Men om så vore fallet skulle det vara en milstolpe för industrin i regionen.

Förlust för turistnäringen?

På frågan om inte turismen skulle påverkas av att Vøringsfossens vattenfall läggs i rör och inte längre blir en vacker turistattraktion, svarar han:

– Jo, men den nya fabriken uppväger mer än väl för den minskade turismen.

Transportminister Jon Georg Dale är mer skämtsam i sin kommentar:

– Nu får vi se till att det äntligen byggs ordentliga vägar till Eidfjord. Kostnaden får finansieras av biltullar och bilar som går på fossila bränslen.

Annons

 

OBS! Detta är Ljud & Bilds aprilskämt som publicerades 1 april 2019.

Läs alla artiklar i 1 vecka för 1 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ngen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Redaktionen rekommenderar

Läs också

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.