Rolls-Royce utvecklar självgående fartyg

Använder teknik från Google Cloud för att utveckla den artificiella intelligens som behövs.

Rolls-Royce ska ta fram självgående fartyg så att vi inte längre behöver människor som besättning för att frakta gods till sjöss. Det kommer att göra transporterna både billigare och säkrare, vilket vi berättade om redan 2014.

Men det är en bit kvar tills fartygen kan bli helt självgående. Som mellanled i utvecklingen kan dock artificiell intelligens göra bemannade fartyg säkrare genom att ständigt övervaka fartyget och dess omgivning.

I centrum för denna artificiella intelligens finns Google Clouds maskininlärningsteknik. Det är samma webbaserade programvara som finns i många andra Google-produkter, bland annat bild- och röstigenkänning. Tekniken går ut på en rad algoritmer, verktyg och tekniker som härmar mänskliga inlärningsmetoder för att lösa specifika problem. Stora mängder data analyseras för att kunna upptäcka mönster i dem och sedan göra förutsägelser utifrån data som tidigare varit oklara. Ju större datamängd som kan analyseras desto mer komplexa mönster kan kännas igen av modellen och desto mer exakta blir förutsägelserna.

I dag kan välutvecklade maskininlärningsmodeller utföra prediktiv analys snabbare och bättre än någon människa, enligt Rolls-Royce.

Rolls-Royce har inte så mycket med bilmärket – som BMW numera har rättigheterna till – att göra. Därför är det tveksamt om vi kommer att få se något direkt samarbete mellan den marina avdelningen och bilavdelningen, som antagligen kommer att ha en helt annan teknik för självkörning om och när den tiden kommer.

rolls-royce.com

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    För att undvika att bilförare blir trötta bkaom ratten använder Jaguar Land Rover högteknologisk brusreducering från Silentium.
    Vi håller på att testa Hyundai Kona med ljudsystem från självaste Krell.
    Kompakt elektronik med stöd för upp till 11.2 kanaler.
    Hey Google, nu kör vi!
    Den gulligaste lilla elbilen blir mer praktisk.
    På en virtuell presskonferens presenterade Huawei ett ymnighetshorn av nya starka telefoner.
    De helt trådlösa öronpropparna Oppo Enco X har aktiv brusreducering. Ljudet står Dynaudio för.

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.