Svävande höghastighetståg är framtiden för Europa, där EU ser framför sig ett nätverk som gör korta flygturer onödiga. I länder som Frankrike, Spanien och Italien finns redan höghastighetståg. I exempelvis Sverige händer det dock ingenting på den fronten, främst på grund av den astronomiska kostnaden för att bygga ny räls genom det långa landet.
Men det polska företaget Nevomo kanske har lösningen. De håller nämligen på att forska på om man inte skulle kunna få magnettågen att sväva på helt vanlig räls i stället för den speciella maglev-rälsen. Om man kan få det att fungera skulle det spara in enorma pengar på att slippa bygga ny räls.
För ett par månader sedan genomförde de ett lyckat test på en 700 meter lång teststräcka i Nowa Sarzyna i Polen. De accelererade det sex meter långa och två ton tunga fordonet från 0 till 100 km/h på elva sekunder. När det nådde 70 km/h började det sväva 2 centimeter över rälsen!
För första gången i järnvägshistorien har ett spårfordon rört sig inte på de existerande spåren utan ovanför dem, utan friktion, sa Przemek Ben Pączek, vd på Nevomo, i ett pressmeddelande.
Företagets teknik kallas Magrail och det har tagit dem 3,5 år av forskning och utveckling för att nå det lyckade testet. Nu fortsätter utvecklingen för att göra det kommersiellt tilltalande. Nevomo menar att det kommer bli möjligt att köra 550 km/h på järnvägsspår.
Läs mer i pressmeddelandet.
Läs också:
Solid state-batteri: QuantumScape har gjort ett genombrott
Efter en tid ute i kylan verkar det som om QuantumScape närmar sig sin dröm om solid state-batterier.