Korta videoklipp som vi känner igen från Snapchat, TikTok och andra plattformar har blivit otroligt populära, och YouTube kallar sin egen variant #shorts: Dessa har hittills bara varit tillgängliga via YouTube-appen för mobil och webbläsare, men nu lanseras de även i TV-optimerat format. Det meddelade företaget på tisdagen via ett blogginlägg.
Det betyder att du snart kommer att kunna titta på de vertikala videoklippen via YouTube-appen för Android TV, Google TV och andra smarta TV-apparater.
Youtube Shorts-videorna kommer fortfarande att vara vertikala (så kallat porträttläge), men använder TV-skärmens bredd för att ge ytterligare information och navigeringsalternativ. Se exempel i videon nedan:
YouTubes produktchef Neal Mohan säger i bloggen:
Även om detta kan verka som ett naturligt nästa steg, har otroligt mycket tanke och omsorg lagts på att överföra denna vertikala mobilupplevelse till den stora skärmen. Innan den här versionen fanns det inget bekvämt sätt för tittarna att titta på vertikala videor i liggande orientering. Nu kan du spela vertikala klipp i ett rent format, med vita kanter som använder den bredare skärmens extra utrymme för att inkludera information om videon, inklusive titel, ljudformat, profil och gilla/ogilla ikoner.
Tillgänglighet
YouTube rapporterar att Shorts-funktionen kommer att lanseras på TV-modeller (2019 och senare) och på nyare spelkonsoler under de kommande veckorna.
Läs hela artikeln med LB+
Supererbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7800 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser