Nyhet

Välj mellan Bose och Burmester

21 högtalare och 1455 watt.
forfatter

De första bilarna har redan levererats till kunderna, några av dem med en häftig Burmester-anläggning. Porsches första helt elektriska bil kan, precis som andra modeller från Zuffenhausen, beställas med en stereo av absolut högsta klass.

Taycan är det närmaste man kommer en seriös konkurrent till Teslas snabbaste Model S, men Porsche har bestämt sig för att Taycan ska se bättre ut, vara bättre att köra och ligga på en helt annan kvalitetsnivå.

Läs om Bowers & Wilkins-anläggningen i Volvo XC90

Taycan börjar på lite drygt en miljon kronor och är en av de dyraste elbilarna. Särskilt om man väljer Taycan Turbo S som har två elmotorer på 560 kW som pumpar ut 1050 Nm (!), och vräker iväg bilen från 0 till 100 km/h på 2,8 sekunder.

Vilken version man än väljer av Taycan kan man välja hur tung bilstereon ska vara.

Läs också: Så är ljudet i Tesla Model 3

Inredningen påminner om Panamera, fast det är så klart mycket tystare i en Taycan. Det är en perfekt miljö för ett bra system, och precis som Panamera och andra Porsche-modeller kan man välja mellan Bose- och Burmester-ljud.

Kolla in B&O-stereon i Audi e-tron

Bose

Bose är ganska långt ifrån en bilradio. Man får 14 högtalare fördelade runt de fyra sätena, inklusive en subwoofer, och alltihop drivs av sammanlagt 710 watt effekt. Pristillägget är bara ungefär 15 000 kronor.

Väljer man Bose kan man få stereon att återge stereoinspelningar i full surround. Den har också något som Bose kallar för AudioPilot Noise Compensation, som ändrar ljudbalansen beroende på vind- och däckbrus. Spelar man musik trådlöst från mobilen kan systemet kompensera för bristen på dynamik i komprimerade ljudfiler som MP3.

Läs också: Fords el-SUV får ljud från B&O

Burmester

Ganska så häftigt, alltså. Men Burmester-anläggningen är ännu häftigare. För den nätta summan av drygt 50 000 kronor får man 21 högtalare som drivs av sammanlagt 1455 watt förstärkarkraft! Bland högtalarna hittar vi samma typ av platta AMT-diskanter som Burmester har i sina hemhögtalare.

Det bör också nämnas att det finns en separat 25 cm subwoofer som drivs av 400 watt , så det lär inte gå att klaga på bastrycket.

Sammanlagt finns det 2 500 kvadratcentimeter högtalarmembran i en Taycan med Burmester-stereo, vilket också skapar ett slags 3D-effekt av musik i full surround. Man kan leka med massor av EQ-inställningar och Burmester-systemet använder sig av små mikrofoner som registrerar och filtrerar bort brus.

Enda nackdelen vi kan komma på med Burmester-anläggningen är att subwoofern stjäl lite plats i bagageutrymmet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.