Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Sennheiser levererar ljudet till Morgans nyklassiska sportbilar

Morgan är sann brittisk bilkonst. Och nu får de ljudanläggning från självaste Sennheiser. Först ut är Plus Four och Plus Six.

Av / 2022-11-16 - 15:58
Sennheiser levererar ljudet till Morgans nyklassiska sportbilar

Morgan Plus, frågar du? Ja, lyssna bara.

Ingen biltillverkare är som engelska Morgan Motor Company. De grundades 1910 och har behållit mycket av estetiken hos dåtidens bilar. Inklusive ett träskelett, under skalet av aluminium.

Morgan tillverkar äkta lyxsportbilar och lyckas bara handtillverka runt 850 bilar om året. Det är med andra ord inte lätt att lägga vantarna på ett exemplar.

Nu är körturen förhoppningsvis på väg att bli ännu bättre, eftersom Morgan har inlett samarbete med Sennheiser, som ansvarar för ljudanläggningen i de senaste utgåvorna av Plus Four och Plus Six.

Vi lovas att ljudupplevelsen överträffar allt som tidigare gjorts i någon Morgan-modell, med en unik ljudbild ”som tar ljudkvaliteten till en ny nivå”.

Medan Morgan har 112 år bakom sig som biltillverkare är Sennheiser inte heller någon dununge med sina 75 års erfarenhet.

Resultatet blandar ett tydligt fokus på design med teknisk excellens i ett system som har Sennheisers signaturljud. Helt i linje med sportbilstillverkarens unika blandning av hantverk, äventyr och analog körupplevelse

Detta enligt pressmeddelandet.

Morgan Plus Sennheiser grille 04
Foto: Morgan & Sennheiser

Ambeo-tekniken levererar omslutande ljud

Sennheiser påstår sig skapa en magisk illusion av en ljudbild framför passagerarna, och det med slående vacker ljudkvalitet. En algoritm som heter Ambeo Contrabass ska ge en slående basrespons, med både definition, attack och djup. Och det från ett system som är så kompakt och effektivt som möjligt, bland annat för att lägga till minsta möjliga vikt.

Vi har sedan tidigare goda erfarenheter av Ambeo-teknik, bland annat från den extrema Ambeo soundbar – som levererar det bästa surroundljudet vi någonsin har hört från en soundbar. Men också från den nya, billigare Ambeo Plus, som vi hade nöjet att höra under lanseringen i Berlin i september. Denna teknik i en bilkupé kan vi tänka oss göra underverk.

Morgan Plus Sennheiser
Foto: Morgan & Sennheiser

Åtta högtalare

Systemet innehåller åtta givare: fyra ”vanliga” högtalare i dörr – och bakpanelerna och fyra osynliga högtalare, varav tre sitter bakom instrumentbrädan och en i nedre panelen för basåtergivning.

Utan att specificera det kan vi föreställa oss att de fyra osynliga högtalarna är av typen exciter. Med andra ord är de högtalarelement utan membran, som i stället använder själva instrumentbrädans yta som högtalarmembran. Det är samma princip som Sony tillämpar på sina OLED-TV-apparater, där hela skärmen fungerar som en högtalare (undertecknad journalist har liknande exciters på väggen bakom soffan, för att återskapa surroundkanalerna i TV-rummet).

Läs också Unik ljudanläggning från Sonus faber i Maserati Spyder Anpassar ljudet när taket tas av.

Sådana exciters kräver en bra DSP för att fungera, eftersom frekvenssvaret annars skulle vara katastrofalt dåligt. När det gäller Morgan/Sennheiser styrs alla högtalarelement av en dedikerad DSP med ljudbehandling signerad Sennheiser.

Foto Sennheiser & Morgan
Foto: Morgan & Sennheiser

Integrationen har genomförts i linje med Morgans filosofi om att introducera modern teknik på rätt sätt i sina fordon. Man uppnår en mycket diskret kupé, och användningen av osynliga högtalare säkerställer också att den extra vikten hålls till ett minimum. Något som naturligtvis är ett måste för en sportbil.

Diskret Sennheiser-märkning

Du kan se att det finns ett Sennheiser-märke på den subtila logotypen på högtalargallren på varje dörr. Själva grillens design hämtar inspiration från de ikoniska Morgan-gälarna stansade i varje motorhuv på Plus-modellerna. Varje högtalargaller har en polerad satindesign och matchar annan inredning som syns i fordonet.

Morgan Plus hero 03
Foto: Morgan

Priser

Även om Morgan tillverkar få bilar är priserna förvånansvärt överkomliga: Plus Four med 258 hk och 0–100 km/h på 4,8 sekunder börjar på 71 830 pund, ca 900 000 kronor. Den kraftfullare Plus Six med 340 hk och 0–100 på 4,2 sekunder börjar på cirka 90 390 pund, ca 1,1 miljoner kronor.

Självklart vill vi ha en provlyssning på Sennheisers anläggningar så fort tillfälle ges.

Foto: Morgan & Sennheiser

Läs hela pressmeddelandet från Sennheiser här.

Den svenska importören av Morgan är British Auto

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen