SUPERERBJUDANDE PÅ LJUD & BILD. 30% DENNA VECKA! SE ERBJUDANDET HÄR!

Räckvidden är inte direkt viktigast

Fast du kan knappast köpa den.

Puritanerna kommer att säga att det är precis så här en riktig Mustang ska se ut. Även om den inte har någon V8 under huven. Åsikterna var delade när Ford släppte Mustang Mach-E, elbilen som ärligt talat inte hade så mycket med Mustang att göra. Bortsett från baklamporna.

Den här är däremot en tvättäkta Mustang, även om den är elektrisk. Väldigt elektrisk.

Från Fords pressmeddelande: ”The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.”

Mustang Cobra Jet 1400 har flera referenser till Fords inblandning i motorsport, som man kan se mycket av i den briljanta filmen Ford v. Ferrari. Fast just den här modellen skulle nog inte Carroll Shelby ha tänkt på på 60-talet – men om han hade tillgång till elektisk kraft så skulle han ha använt den, allt som går snabbare är värt att använda.

Den här går snabbt som bara den. Enligt Ford toppar Mustang Cobra Jet 1400 på 270 km/h på en 402 meter lång sträcka, och då inser de flesta att det handlar om dragracing.

El-Mustangens 1400 hästkrafter och 1500 Nm lär ge en rasande snabb acceleration (kloka hjärnor räknar nog redan på den …). Exakt hur bra det fungerar får vi kanske inte reda på förrän senare i år, när Mustangen gör debut i drag racing.

Köpa? Allt går att köpa så länge man har tillräckligt med pengar, men Mustang Cobra Jet 1400 görs bara i ett exemplar och Ford säger ingenting om någon serieproduktion av en helt elektrisk Mustang. Men det vill vi naturligtvis ha. Carroll Shelby skulle säkert hålla med.

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Pop-prinsessan går i helt nya vägar – nu på Disney+.
    Nu är det bara tre veckor kvar tills vi ännu en gång kan skratta och mysa med charmiga Johanne & Co.
    Fujifilm GFX100 får 400 megapixlar.
    Light Speaker från svenska Transparent är inte som andra trådlösa högtalare.
    Enligt flera källor har Samsung inga planer på en Galaxy Note 21. Note-serien ska ersättas av Galaxy Z Fold 3.
    Undvik felköp på Black Friday – satsa på testvinnarna!
    HBO Nordic satsar lokalt och lanserar snart sin första danska serie.
    Den taiwanesiska tillverkaren av mopeder och motorcyklar presenterar sin elektriska KYMCO F9 på torsdag.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System

    Riktpris: 30000 kr Ljudet av tystnad

    Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

    Riktpris: 55400 kr 625 hk och 1 500 watt

    Polestar 2

    Riktpris: 659000 kr Nästa elektriska storsäljare

    Honda e

    Riktpris: 400000 kr Teknikfest på fyra hjul
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.