Recension: Ford v Ferrari – Le Mans ’66

Ford v Ferrari – Le Mans ’66

Det finns inget mer legendariskt bilrace än 24-timmarsloppet Le Mans. För 55 år sedan bestämde sig Ford för att för att lyckas med det omöjliga: att slå självaste Ferrari.
Karakter
Drama
Ford v Ferrari – Le Mans ’66
Annons
Annons
forfatter

Baserat på den sanna historien om när envisa Ford utmanade Ferrari på deras hemmabana, motorsport, ger regissören James Mangold oss ​​en fascinerande film med häftiga bilrace, äkta mänskligt drama och toppskådespelare.

 

Det är inte många som förknippar sansade Ford Mondeo eller Ford Fiesta med häftig racing, det gjorde inte Fords marknadsföringsteam heller, innan kreativa Lee Iacocca kom på idén att efterkrigstidens babyboomers ville ha något annat än de trygga familjebilarna som Ford förknippades med.

Alltså satte biljätten igång ett överambitiöst projekt, med ”obegränsad” budget, för att bygga en sportbil som skulle krossa Ferrari i Le Mans-loppet. Teamet leddes av industridesignern och före detta racerbilsföraren Carroll Shelby (Matt Damon, i sitt esse).

Filmens främsta styrka är relationen mellan de högst olika personligheterna Carroll och Ken Miles (Christian Bale). Carroll är den pragmatiska affärsmannen, som även brinner innerligt för bilsport, medan Ken brinner för bilsport och inte mycket annat. Han ägnar inte morgondagen en tanke utan låter sig inte rubbas av män i kostymer och andra hopplöst okunniga. Tillsammans skapar de historia.

Fords ledning stretar emot att ha en så kontroversiell våghals som frontman, men Carroll insisterar på att okontrollerbara Ken är den rätte föraren att klara av det omöjliga. Detta är också lite av filmens största svaghet, i jakten på spänning och konflikter överdrivs motståndet mot Ken från Fords ledning, ledd av den hopplöst överdrivna Beebe (Josh Lucas). Det är nästan parodiskt hur villiga de är att nästan sabotera sitt eget projekt för att bli av med Ken.

Christian Bale som Ken Miles. Ford v Ferrari – Le Mans ’66 (Foto: Fox/Paramount)

Även om inte alla karaktärer direkt kan klassas som flerdimensionella – och handlingen är både förutsägbar och föga originell – så lyckas Mangold lyfta den till oanade höjder med den enastående duon Damon/Bale och massor av extremt fängslande och spännande racingscener som det verkligen luktar bränt gummi om.

Fans av racingfilmer får rena rama julafton och nationaldagen på samma gång. Racingscenerna känns autentiska, sagolikt filmade och klippta och med sällsynt driv och fart. Senast vi såg något liknande på vita duken var Rush (2014). Köp popcorn och öl!

5 svaga stjärnor för denna underhållande adrenalinkick.

Ford v Ferrari – Le Mans ’66_2 Ford v Ferrari – Le Mans ’66_4 Ford v Ferrari – Le Mans ’66_5 Ford v Ferrari – Le Mans ’66_6
<
>
Ford v Ferrari – Le Mans ’66 (Foto: Fox/Paramount)

/ registrera dig för att läsa den här artikeln gratis

Var vänlig bekräfta innan du registrerar dig

Jag accepterar Ljud & Bilds villkor. Jag vill ta emot nyhetsbrev och information, som skickas ut ett par gånger i månaden. Jag kan när som helst avregistrera mig.

eller registrera dig via e-post

Glömt lösenordet? Ange din e-postadress, så får du ett mail med en länk så att du kan ange ett nytt lösenord.

Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 30 mars 2020
  • Regi: James Mangold
  • Med: Christian Bale, Matt Damon, Jon Bernthal, Tracy Letts, Caitriona Balfe, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 2:32
  • Betyg: 5
IMDB Rating
Ford v Ferrari (2019) 2h 32min | Action, Biography, Drama | 29 November 2019 (Norway) Summary: American car designer Carroll Shelby and driver Ken Miles battle corporate interference and the laws of physics to build a revolutionary race car for Ford in order to defeat Ferrari at the 24 Hours of Le Mans in 1966.
Countries: USA, FranceLanguages: English, Italian, French, Japanese

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Nu kan du se fram emot mer pompa och ståt, intriger och sex bland societeten på 1800-talet.
Ännu en gång flyttas premiären av den 25:e Bond-filmen fram.
Med ännu en global aktör på den nordiska marknaden hårdnar kampen om strömningsabonnenterna.
Nikolaj Coster-Waldau har huvudrollen i en dansk Netflix-film.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.