TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Provkörd: Peugeot E-3008 elektrisk SUV

Peugeot har presenterat sin nya elektriska SUV, E-3008, i Nice, Frankrike. Med lång räckvidd, och dessutom spännande infotainment och instrumentpanel.

Av / 2024-03-01 - 19:43
Provkörd: Peugeot E-3008 elektrisk SUV
Foto: Geir Gråbein Nordby

L&B Home har varit med Peugeot utanför Cannes i Frankrike, där den helt nya E-3008 presenterades. Vi fick också en rejäl provkörning, under riktiga sommarförhållanden.

Men först lite info.

Den nya kompakta fastback-SUV-en E-3008 från Peugeot har vackra linjer, om du frågar oss. Och den bjuder generellt på mycket gott. Inte minst priset, med ett utgångspris på 428 900 NOK (svenska priser är ännu inte tillkännagivna, men det borde motsvara ungefär 443 000 SEK) för versionen med fyrhjulsdrift och en räckvidd på över 520 km (WLTP). Vilket borde göra den till ett konkurrenskraftigt alternativ på den svenska elbilsmarknaden.

Ny plattform

E-3008 är den första modellen som använder Stellantis nya plattform, STLA Medium. Denna plattform kommer att lägga grunden för nästa generations elbilar från Peugeot. Den kan – och kommer – också att användas som grund för nästa generations hybrid- och fossilbränslebilar.

Batteriet på nästan 100 kW har aldrig tagit så lite plats, enligt Peugeot. Foto: Geir Gråbein Nordby

Imponerande räckvidd

Bilen finns i tre varianter, med en räckvidd på 525 till 700 kilometer. Instegsmodellen har en frontmotor med 210 hästkrafter, framhjulsdrift och ett batteri på 73 kW netto. Det är den som kommer till våren medan vi får vänta på både fyrhjulsdrift och största batteriet på 98 kWt och en räckvidd på närmare 700 kilometer.

Annonce

Modern teknologi och ChatGPT

E-3008 är utrustad med Peugeots senaste i-Cockpit, som inkluderar en 21-tums panoramaskärm och en kompakt ratt. Förarhalvan av skärmen är placerad bakom och ovanför ratten, så att en head-up-display blir överflödig.

Bilen marknadsförs även med ett intuitivt infotainmentsystem med trådlös Apple CarPlay och Android Auto.

Efter att ha suttit i bilen och petat lite på knapparna och touchpanelen måste jag säga att jag är exalterad. Allt är väldigt intuitivt placerat, även om funktioner har andra placeringar än vad jag är van vid. Stora, virtuella knappar på mittkonsolen, och med en separat programmerbar touchpanel som kan användas för exempelvis klimatfunktioner, eller så kan du skapa andra genvägar som passar dig.

Bilen har röststyrning som drivs av ChatGPT, vilket gör att du kan ställa de många frågor du aldrig kunde drömma om i andra bilar. Och man kan ha en sorts tvåvägskommunikation, där nya kommandon sätts i ett sammanhang med de tidigare.

Till exempel:

– Vilken är Leonardo DaVincis mest populära målning?

– Mona Lisa

– Var finns den?

– Louvren, Paris

– Kan du ta mig dit?

– Beräknar resplan

Foto: Geir Gråbein Nordby

Praktisk och komfortabel

E-3008 är en kompakt men tillräckligt rymlig SUV. Jag är en man på 186 cm, och jag sitter väl inte precis superbekvämt i baksätet, och bilarna som visas här har manuell stolsjustering. Bagageutrymmet på 520 liter är också precis lagom stort för en familj, men du måste packa effektivt om du ska ut och resa med mycket bagage. Det är kanske det man har släpvagnsdrag och takräcke till. Upp till 1 200 kilo för den framhjulsdrivna versionen och 1 350 för den fyrhjulsdrivna.

Jag gillar verkligen interiören, jag tycker att den har en spännande känsla.

Ljudanläggning från Focal

Ljudanläggningen är framtagen i samarbete med Focal. Det är inte Focal som har producerat anläggningen, men de har varit med i planeringen. Därför har diskantelementen inverterad dome, precis som Focal är kända för. Vi är spända på att höra hur detta låter.

Peugeot E-3008
Foto: Geir Gråbein Nordby

Ingen förvärmning av batteri – kommer det?

Att bilen kan gå långt på en laddning är bra, men snabbladdning på vägen kan bli ett problem vintertid för oss nordbor. Bilen saknar förvärmning av batteriet! Efter lite ifrågasättande och grävande fick vi dock veta att förvärmning kommer med en framtida OTA-uppdatering, där de första marknaderna får detta i oktober – medan vissa kommer att få vänta lite längre. Hur som helst, så länge det är en mjukvaruutmaning och ingenting behöver bytas ut fysiskt i bilen är det betryggande.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Loungekänsla

Utsänd journalist fick först ta ut bilen för en kort biltur på torsdagskvällen och lade omedelbart märke till den invändiga miljöbelysningen. Som ger en loungeliknande känsla, och ändrar färg beroende på körläge: gul för Sport, turkos för Normal, och blå för Ekonomi. Lampan har en pixlad ”ormskinnstextur”, vilket ger bilen en mycket modern känsla. Den kan givetvis göras svagare eller stängas av helt, men man får åtminstone en känsla av att man sitter i ett modernt maskineri.

Rejäl körning

Dagen efter körde vi ordentligt på smala franska kustvägar. Med cyklister och lediga bilturister på rad så gick det för det mesta inte undan, men då fick vi också känna på bilens komfort och köregenskaper i hastigheter som trots allt är aktuella för de flesta för det mesta. Bilen är lite styv, men inte obekväm. Bilens längd på 4,54 meter och hjulbas på drygt 2,7 meter gör den lite kortare än andra SUV:ar i mellanklassen som VW ID.4 och Tesla Model Y. Man märker det lite när man kör i lägre hastigheter, och så är ju utrymmet i baksätet trängre än i båda nämnda konkurrenter.

De gånger vi drog på lite i kurvorna tycker jag att bilen ligger väldigt bra på vägen. Den lutar lite mer åt sidan än de tidigare nämnda konkurrenterna, kanske inte lika mycket som Nissan Ariya, men definitivt mer än många elbilar jag har provat. Men den måste ändå sägas vara sportigt upplagd, och den klarar sig bra även på en slingrande väg i relativt höga hastigheter.

Peugeot E-3008 SPREAD 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Måttliga krafter

En spark i ryggen är det inte frågan om. Framhjulsdriften ger 190 hk i normalläge och 210 hk i Sport. Vi pratar inte så mycket om de 170 hästarna den ger i Eco-läge, mer än att man måste planera väl vid omkörningar. Även i Sport-läge saknas en spark i ryggen – man känner inte precis nackstödet i bakhuvudet. Men det är heller inte meningen med en sådan här bil, för här är det sunt förnuft som styr.

Ändå hymlar jag inte med att jag ser fram emot ankomsten av fyrhjulsdriften, med 320 hk muskelkraft. Den kommer nog att vara väldigt relevant för många.

 

Flott instrumentpanel

Jag gillar hur instrumentpanelen – eller snarare instrumentpanelerna – är placerade och det ska inte behövas så mycket tillvänjning innan man tycker att det här känns helt rätt, och ”alla andra har det bara inte”. Peugeot har verkligen gjort något bra med hur alla knappar och funktioner är placerade. Ändå kommer placeringen av ”växelspaken” att kräva lite tillvänjning. Den sitter högt upp på mittkonsolen, till höger om ratten. Varje gång jag ska lägga bilen i växel eller backa tar jag tag längst ner till höger om låret, där det är naturligt att hitta den. Men det blir nitlott.

När det kommer till innerutrymmet satt vi vid ett tillfälle fyra vuxna i bilen, där två fick klämma sig in i baksätet. Det skulle vara lögn om jag sade att man sitter väldigt bekvämt i baksätet, för det är helt klart att baksätena är avsedda för mindre kroppar. Men framstolarna är bra, och förarmiljön känns sportig och ombonad på samma gång.

När man sitter i passagerarsätet känner man sig dock lite frånkopplad. Man har plats, men all skärmyta är avsedd för föraren, och man saknar liksom något att trycka på. När jag sitter i passagerarsätet och föraren ska trycka på några knappar – till exempel luftkonditioneringen eller navigationen, känns det väldigt påträngande att behöva sträcka ut handen för att hjälpa till. Detta är förarens ”utrymme”.

Som passagerare känner man sig helt enkelt ganska åsidosatt. Föraren har däremot en orkesterplats.

Blir den en storsäljare?

Det är omöjligt att förutsäga hur denna bil kommer att tas emot av marknaden. Priset för en välutrustad framhjulsdriven bil med det minsta batteriet, med en räckvidd på drygt 52 mil kommer landa i direkt konkurrens med VW ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y.

Utifrån den första provkörningen är vi i alla fall både begeistrade och spända å Peugeots vägnar. E-3008 har verkligen potential att bli en populär bil i Sverige.

Peugeot-E-3008-rear-scaled Peugeot-E-3008-rear-3-scaled Peugeot-E-3008-rear-2-scaled Peugeot-E-3008-front-scaled Peugeot-E-3008-front-side-scaled Peugeot-E-3008-front-3-scaled Peugeot-E-3008-Focal-audio-scaled Peugeot-E-3008-20in-wheels-scaled Peugeot-E-3008-20in-grille-1-scaled
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Ljud & Bild specificerar att reseomkostnaderna för detta reportage betalades av tillverkaren.
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen