Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Alfa Romeo Milano lanserad

Kompakt crossover på el.

Av / 2024-04-13 - 11:05
Alfa Romeo Milano lanserad

Alfa-chefen Jean-Philippe Imparato har sagt att Alfa Romeo kommer att vara 100 procent elektriska från 2027, och här är den första i raden av elektriska modeller.

Milan är det högst passande namnet, Alfa Romeos hemstad och en gång stod det också Milan i deras logotyp. Det gör det inte längre, men det gör ingenting här. För här står det Milano på modellen som debuterade i, Milano förstås.

Foto: Alfa Romeo

Det är en 417 cm lång, kompakt crossover vi pratar om, med Stellantis elbilsplattform under skalet. Med ett 54 kWh batteripaket, och en angiven räckvidd på 410 km, om man väljer versionen med 156 hk. Alternativet är en hetare variant som heter Milano Veloce med 240 hk, och en något kortare räckvidd.

Veloce är helt klart den version som är mest Alfa av de två. Den första är lite som mormors kundvagn med samma stillsamma prestanda som du hittar i en Peugeot E-ettellerannat, eller en elektrisk Citroën.

Foto: Alfa Romeo

Veloce-versionen är sänkt med 25 mm, har en bredare spårvidd, sportiga krängningshämmare, kraftfulla bromsar och 20-tumsfälgar. 0 till 100 km/h tar 5,9 sekunder, inte blixtsnabbt när man tänker på att en Volvo EX30 – med två motorer – behöver 3,6 sekunder för samma övning.

Bilen har Alfa Romeos D.N.A-knapp i mittkonsolen, med tre inställningar för effekt, styrning och gasrespons. Här står D för Dynamic, vilket betyder maximal sportighet, medan N såklart är Normal, och slutligen har vi A för Advanced, som prioriterar maximal energieffektivitet. Veloce har även en mekaniskt differentialspärr för maximalt grepp under acceleration och kurvtagning.

Foto: Alfa Romeo

Invändigt kan man få sportstolar från Sabelt i Veloce-versionen, men båda versionerna av Milano har en instrumentpanel med 10,25-tumsskärm, och en 10,25-tums pekskärm vinklad mot föraren.

Alfas quadrifoglio (fyrklöver) är synlig på flera ställen, bland annat är klimatanläggningens ventiler formade som en quadrifoglio.

Foto: Alfa Romeo

Bagageutrymmet är större än i de flesta kompakta crossovers, här uppges det vara 400 liter, och det finns ett utrymme framtill med plats för laddkablar.

Foto: Alfa Romeo

Milano levereras med Alfa Connect Services, som är ett urval av tjänster för säkerhet och komfort, och bilen har naturligtvis over-the-air (OTA)-teknologi för uppdatering av kartor och mjukvara. Den har även en virtuell assistent som lystrar till kommandot Hey Alfa, och ChatGPT (AI) integrerat i bilens röststyrning.

Bilen går att beställa inom kort, men pris och leveransdatum är inte känt i skrivande stund.

EXTERIORS-3 EXTERIORS-4 EXTERIORS-5 EXTERIORS-6 INTERIORS-2 INTERIORS-5 EXTERIORS-7 EXTERIORS-8 EXTERIORS-9
<
>
Foto: Alfa Romeo
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Beijing Auto Show 2024: Nya elbilar på löpande band

Billigare Tesla kan komma redan i år

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Rulla till toppen