Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Mercedes-Benz EQS får ansiktslyftning och längre räckvidd

Mercedes-Benz EQS får en rejäl uppdatering - kan det hålla konkurrenterna i schack?

Av / 2024-04-15 - 17:49
Mercedes-Benz EQS får ansiktslyftning och längre räckvidd

Mercedes-Benz har tillkännagivit ett antal uppdateringar för sin helelektriska EQS sedan för modellåret 2025. Bland de mest anmärkningsvärda förändringarna finns ett nytt och större batteri, en omdesignad front och fler komfortfunktioner för passagerarna i baksätet.

Enligt Mercedes-Benz kommer alla 2025 års EQS-sedanmodeller att ha ett helt nytt batteri med en kapacitet på 118 kWh, en ökning från nuvarande 107,8 kWh. Detta kommer att resultera i en förbättrad elektrisk räckvidd, upp från 717 till 799 kilometer (WLTP) på den fyrhjulsdrivna EQS450 4MATIC.

Dessutom kommer EQS 450+, som ökar WLTP-räckvidden till 822 kilometer. Nu börjar det likna något!

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-stjärnan är tillbaka

En annan märkbar förändring är den uppdaterade fronten på EQS. Mercedes-Benz har satsat på en mer traditionell look med en ny grill med kromdetaljer och den klassiska stjärnan på motorhuven. Designen är utan tvekan mer i linje med märkets karakteristiska stil. Frågan är om det äventyrar den aerodynamiska effektivitet som den tidigare strömlinjeformade fronten erbjöd.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Hyperscreen blir standard. Foto: Mercedes-Benz

MBUX Hyperscreen är nu standard

MBUX Hyperscreen, den stora böjda displayenheten som under en gemensam glasyta visuellt sammanfogar tre OLED-skärmar till en, är nu standard på EQS.

Värmepump är också standard, för att öka klimatkomforten men också räckvidden på vintern.

Automatiskt filbyte

De digitala körassistenterna förbättras också, inklusive automatisk körfältsbyte. I Europa stöds detta på motorvägar av klass A, vilket innebär två strukturellt separata körfält med en angiven hastighetsgräns på upp till 140 km/h. I de uppgraderade EQS-modellerna är funktionen fabriksinstallerad.

Körfältsbyte kan användas för att köra om framförvarande långsammare fordon. Om ett långsammare fordon befinner sig framför bilen kan bilen själv initiera ett filbyte inom ett hastighetsområde på 80–140 km/h.

Om radarn uppfattar att det finns tillräckligt med utrymme och körfältsmarkeringarna identifieras kan den köra om ett långsammare fordon automatiskt. Förutsättningarna är en motorväg med minst två körfält i samma riktning och att fordonet är utrustat med MBUX navigation. Körfältsbyten måste kontinuerligt övervakas av föraren, som är ansvarig.

Foto: Mercedes-Benz

Bättre interiör

Inuti bilen har Mercedes-Benz försökt förbättra komforten för passagerarna i baksätet. I toppmodellen med Pinnacle Trim och Executive Interior-paket ingår ett framfällbart främre passagerarsäte, justerbar sittvinkel i baksätet och premiumfunktioner som snabbuppvärmning och djupjustering av sätet med tryckluft (pneumatiskt).

Tillverkaren skryter också med förbättrad regenerativ bromsning, vilket ökar räckvidden. Dessutom ett ”optimerat bromssystem”, som sägs ge en bättre pedalkänsla tack vare en modifierad bromskraftförstärkare.

OTA

Det är värt att notera att många av uppdateringarna till nya EQS kommer i form av trådlösa (OTA) programuppdateringar, vilket är ett bevis på att Mercedes-Benz faktiskt har lyckats göra många av sina bilar mjukvaru-uppgraderingsbara. Vissa konkurrenter nöjer sig med att uppgradera infotainmentsystemet via luften, men här har Mercedes istället hämtat inspiration från Teslas skolbok.

2025 års upplaga av Mercedes-Benz EQS sedan verkar vara en solid utveckling av den redan imponerande elbilen, med ett större batteri, en omdesignad front och fler komfortfunktioner. Är det rimligt att hoppas att den eldrivna EQS till slut kommer ikapp S-klass? Det kommer att bli spännande att se om Mercedes-Benz kan uppfylla sina löften när vi äntligen får chansen att provköra den uppdaterade modellen, som kommer att släppas senare i år.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
<
>
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQS 2025: Tillgänglighet och pris

Mercedes säger ingenting om vad den nya EQS kommer att kosta. Den nuvarande versionen av EQS 450+ med bakhjulsdrift börjar på 1,1 miljoner kronor, medan den fyrhjulsdrivna EQS 450 4MATIC är marginellt dyrare. Med Hyperscreen och annan utrustning som standard förväntar vi oss inte att den nya 2025-utgåvan blir billigare.

Läs hela det (norska) pressmeddelandet här.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Billigare Tesla kan komma redan i år

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen