Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Kommentar

Toyota Mirai: Bränslebrist, frost och annat tjafs

Toyota Mirai var tänkt att bli Toyotas stora satsning på vätgas som bränsle. Den drömmen har fått sprickor stora som Grand Canyon.

Av / 2024-04-23 - 16:03
Toyota Mirai: Bränslebrist, frost och annat tjafs
comment Detta är en kommentar. Kommentaren ger uttryck för skribentens åsikter

Redo för en berättelse om en bil som får amerikaner att slita sitt hår? Nej, det är inte Tesla den här gången. Vi pratar om Toyota Mirai, bränslecellsbilen som går på vätgas. Eller “går och går”, det är att överdriva.

Mirai en mardröm

Toyota lockade kunderna med saftiga miljörabatter på över 300 000 kronor och löften om gratis bränsle i sex år. Naturligtvis frestades människor av sådana morötter framför näsan. För vad skulle kunna gå fel? Tja, inte mycket, förutom att ägarna inte kan ta sig ur knipan…

Problemet ligger i infrastrukturen, eller snarare bristen på den. Vätgastankstationer är oftare ur drift än i drift, och när de fungerar hinner du kanske fylla en halv tank innan pumpen lägger av. Och om du trodde att elbilslogistiken var knepig är det dags att ta fram popcornen.

För när Mirai äntligen får det dyrbara bränslet i tanken kan bilen enligt insideevs.com frysa fast vid pumparna. I flera timmar! Detta beror på den extremt låga temperatur som vätgasen lagras i. Det är som taget ur en Mr Bean-sketch.

Toyotas danska dotterbolag har dock bestridit detta i ett e-postmeddelande till oss och hävdar att det är den enskilda vätgasstationen, och inte bilen, som är problemet. Och att “något liknande har aldrig hänt i Danmark.

Läs också Ladda elbilen: Allt du behöver veta Är du sugen på ny elbil men tycker att laddningen verkar för komplicerad? Är du rädd för att få slut på ström? Här är allt du behöver veta.

Shell har dragit sig ur

Som om det inte vore nog har vätgasjätten Shell dragit sig ur den kaliforniska marknaden. USA:s största marknad för Mirai. De stängde alla sina sju stationer och avbröt alla planer på nya. Så städer som San Francisco och Sacramento kan bara stå och se på när vätgasdrömmen går upp i vattenånga.

Det verkar som om vi måste ta oss till Island för att hitta en vätgasstation… (Foto: Roo-Reynolds, Flickr)

Dyr vätgas

Och låt oss inte glömma priset på den magiska vätgasen. På två år har priset nästan tredubblats, från 13 USD (140 kr) till 36 USD (400 kr) per kilo. Med Miraiens tank på 5,65 kg kostar en full tank svindlande 2 200 kronor! Och eftersom den faktiska räckvidden är närmare 450 km än de utlovade 650, kostar det nästan en femtilapp per mil att köra runt i den här bilen! Naturligtvis kommer många av dessa mil att spenderas på att leta efter en plats att tanka på.

Värdeminskning

Eftersom vi inte kan låta en bra historia gå till spillo, måste vi naturligtvis också tala om värdeminskningen på själva bilen. En stolt ägare av en 2020-modell med drygt 15 000 kilometer på mätaren tog bilen till en återförsäljare för inbyte. Exakt hur lurad han kände sig den dagen vet bara han. Vad vi däremot vet är att budet var drygt 10 000 USD, eller 120 000 kr. En värdeförlust på drygt 70 procent på två år.

Läs också Hjälp, vi ska semestra med elbil! Du ska semestra i Europa. Och den här gången tar du elbilen! Det kan verka svårt, men är enklare än du tror. Tänk bara på det här.

Stämningar

Så vad gör frustrerade amerikaner när de känner sig lurade? De stämmer, naturligtvis. Mirai-ägare har samlats i hemliga grupper på Telegram för att konspirera mot Toyota. Vissa har försökt lämna tillbaka sina bilar, men Toyota vill inte höra talas om det. Andra har lämnat in stämningsansökningar där de hävdar att Toyota sålde dem en dröm som visade sig vara en mardröm.

Till och med Toyotas egen tekniska chef har tvingats erkänna att Mirai inte direkt har varit någon dundrande succé. Och kunderna känner sig helt enkelt lurade. En ägare sammanfattar det så här:

Inte i mina vildaste drömmar eller värsta mardrömmar förväntade jag mig att ett köp från en biljätte som Toyota skulle bli en så fruktansvärd upplevelse.

hydrogenkart
Denna karta över vätgasstationer i Norden är föråldrad. I verkligheten finns det mycket färre …

Inte bättre i Sverige

Om du undrar så är det inte bättre här hemma. Ja, förutom att folk har varit smarta nog att inte gå i fällan. Med två fungerande tankstationer, i Mariestad och Göteborg, skulle man kunna tro att det skulle vara långa köer vid pumparna. Men medan det ofta är kö vid elbilsladdarna har ingen sett röken av någon Mirai.

Källa: https://insideevs.com/news/708375/toyota-mirai-hydrogen-stations-close/

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Beijing Auto Show 2024: Nya elbilar på löpande band

Billigare Tesla kan komma redan i år

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Rulla till toppen