I dessa tider med lågkonjunktur, inflation och höga räntor blir utlandssemestern dyrare än någonsin. Speciellt om du ska boka flygbiljetter för hela familjen. Så varför inte köra? ”Men jag har ju en elbil”, tänker du kanske. Men inga problem!
Visst, bilen bör ha en viss räckvidd, vi rekommenderar inte att dra iväg ner till kontinenten i en Mazda MX-30 eller Honda-e (även på grund av uppenbar platsbrist), eftersom den angivna WLTP-räckvidden bör vara mer än 400 km och bilen dessutom måste ha bra laddningshastighet vid snabbladdarna. Av dessa skäl utesluter vi därför alla Nissan Leafs med CHAdeMO-laddning från den här guiden. Här är det Type 2 som gäller!
Har du en större familjebil med bra räckvidd ligger världen däremot för dina fötter! Även om det finns en hel del du måste tänka på.
Både Type 2-kabel och 230 V-nödladdare
En viktig del av förberedelserna inför en semester med elbil är naturligtvis att se till att man har tillgång till el. Du kan börja med att packa ner båda laddkablarna.
Type 2-kabeln till godkända väggladdare ska du använda när du kommer fram till semestermålet, där du givetvis har kontrollerat att det finns en billaddare. Det händer att även köpcentra har sådana laddare på parkeringen, då det är skönt att kunna ladda medan du och familjen handlar.
Ta också med dig den långsamma nödladdaren, ifall du absolut måste ladda från ett vägguttag när du till exempel besöker någon på vägen. Tänk på att det inte är en godkänd laddningslösning på de flesta ställen, så den ska bara användas i nödfall.
Om det INTE går att ladda på din kontinentala ändhållplats måste du se till att du kommer fram med tillräckligt med ström i bilen så att du kan köra till en snabbladdare då och då. Vi betonar att nödladdaren BARA är till för nödsituationer, så använd inte vägguttaget i semesterhuset.
Vilka laddningsabonnemang behöver du?
För att inte få slut på ström under själva körningen, och för att göra laddningen så billig som möjligt, krävs det en hel del förberedelser.
Tesla-ägare behöver inte oroa sig
Om du har en Tesla kan du egentligen sluta läsa nu och i stället bara njuta av din semester. Tesla har nämligen sett till att det aldrig är längre avstånd mellan två Superchargers än att du kommer från den ena till den andra – oavsett vilken Tesla-version du kör. Vi rekommenderar att du laddar på de nya EV3-stationerna, som har de snabbaste laddarna. Man känner igen dem på att de bara har en kabel, Type 2. Den gamla Tesla-sorten saknas på sådana stationer.
Tesla har gjort det lättare för andra också
En lycka för de som kör andra märken än Tesla är att Supercharger-nätverket i flera europeiska länder även är öppet för andra bilmärken. Och tro oss, risken att hamna i en laddningskö är mycket mindre vid en Tesla-laddare än vid en från Ionity, Recharge eller någon annan konkurrent.
Ladda ner Tesla-appen och lägg in betalningsinformation.
Det är mest Västeuropa som har öppnat, inklusive hela Norden, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Spanien (inte Portugal), Beneluxländerna, Österrike, Italien och Schweiz.
Det är dock inte alla laddare i alla dessa länder som är öppna för andra bilar. Här hittar du en översikt.
Laddabonnemang med din nya bil
Väldigt många elbilar har ett laddchip, som kopplas till ett betalkort via bilens app. Dessa är redan anslutna till många laddnätverk runt om i Europa. Kontrollera med din leverantör vilka detta gäller.
Många har till exempel avtal med Ionity-nätverket om rabatterade priser. Det gäller bland annat bilar från Volkswagenkoncernen (VW, Skoda, Audi, Cupra), Hyundai och Kia. Andra nätverk än Ionity stöds också, men då till fullt pris. Ford har laddning med rabatt hos Ionity och många andra genom deras BlueOval-abonnemang.
Ruttplanerare med laddning
Oavsett om du ska till Dresden i Tyskland eller Pisa i Italien så är det en god idé att använda en ruttplanerare som även inkluderar laddningsstopp.
Vi rekommenderar att ladda batteriet till 100 procent före avfärd och att planera för att komma fram till destinationen med inte mindre än 20 procent kvar.
A Better Routeplanner
Du kan använda A Better Routeplanner direkt i webbläsaren, men den går även att ladda ner till Android och iOS. Här väljer du din bil, till exempel Volkswagen ID.4 GTX med 77 kWh-batteri. Välj var du ska åka ifrån och din slutdestination, batteriprocent vid avresa och hur mycket du vill ha kvar på batteriet när du kommer fram till resmålet.
Du anger laddkortet som är kopplat till din bil, så lägger appen upp rutten med laddare som stöds av ditt kort.
Du kan också söka efter ett stopp nära en restaurang, hotell eller shopping.
Appen är gratis och ger även navigering direkt i appen. Abonnerar du för 5 euro i månaden så kan du i stället exportera rutten till Google Maps och på så sätt få upp den på bilens skärm genom Android Auto eller CarPlay. Du kan också se hur många laddare som finns tillgängliga direkt i appen, och välja att restiden ska ta hänsyn till trafiken i realtid.
ElbilAppen
ElbilAppen ger liknande funktionalitet och finns till både iOS och Android. Appen är norsk men även tillgänglig internationellt.
ElbilAppen laddar rutten direkt i Google Maps utan att du behöver behöva betala något abonnemang. Du måste ha en norsk bostadsadress för att bli medlem, då kan du även betala på laddstationerna direkt med appen.
Sygic
Sygic GPS Navigation är en navigerings-app som påminner mycket om Apple och Google Maps och stöds av CarPlay och Android Auto. Ställ in appen på EV-läge och ange information om ditt fordon. Tillgängliga laddare vid varje stopp visas i appen och du kan filtrera efter kapacitet. Vi rekommenderar att ställa in detta på minst 150 kW, så att inte allsköns skräp dyker upp i sökningen.
I appen kan du lägga in ett betalkort och eftersom Sygic har ett avtal med PlugSurfing-alliansen som omfattar över 400 000 laddplatser i Europa är du väl täckt för bilresan. Observera att du måste ange betalningsinformation för varje enskild leverantör under Providers & Payments. Du betalar i laddaren genom att lägga mobilen vid RFID-punkten där du normalt lägger ditt laddningschip.
Förvärmning av batteri – kräver bilens egen navigering
På sommaren är det i stort sett bara att tuta och köra med ruttplaneraren i Google Maps, men på vintern, om bilen stöder det, bör du förvärma batteriet innan varje laddningsstopp. I många bilar kräver detta att du har lagt in rutten i bilens GPS.
När du ska använda bilens inbyggda navigering är vårt tips att ange resmålet. Bilen kommer att insistera på att den inte når fram utan laddning och föreslå laddningsstopp längs rutten. Ofta bara ett stopp i taget, men det kan löna sig att göra detta så bilen får maximal laddningshastighet på vintern. Använd gärna någon av de nämnda ruttplanerarna på mobilen vid sidan av.
De mest nödvändiga laddningsabonnemangen
Skulle din bil inte ha ett abonnemang som stöder olika laddare runt om i Europa kan du ta steget själv.
Var du än bor i världen kan du köpa ett Chargemap Pass-laddkort för 20 euro. Företaget har avtal med 800 olika laddnät runt om i Europa, det vill säga de allra flesta längs huvudvägarna. Du anger betalningsinformation i Chargemap-appen och kan använda laddkortet på de allra flesta offentliga laddstationer.
Ett abonnemang hos Ionity direkt kan inte skada heller.
Planera rutten
Med hemmet som utgångspunkt och en definierad destination återstår att planera rutten. Använd Google Maps eller Apples kart-app för att få en överblick över alternativa rutter. Om du har planerat att stanna på en eller flera platser – oavsett om det är Legoland, Nürburgring eller ett slott i Moseldalen – bör du lägga in det som en del av rutten.
I vårt exempel har vi tänkt hyra ett hus i hjärtat av Provence i Frankrike. Det kan lika gärna vara en strandsemester längs Kroatiens kust eller en gourmetsemester i Baskien. Att planera resan är lika viktigt.
De flesta elbilar har en app där man kan hantera laddning och navigering och planera rutter. Där planerar man även laddstopp på samma sätt som man gör på skärmen i bilen. Eftersom de flesta elbilar är ganska smarta kommer de alltid att berätta när det är dags att ladda och komma med förslag på laddningsstopp.
Om man i förväg har angett en dagsdestination berättar bilen hur många laddningsstopp som behövs innan du når din destination, och var de finns någonstans. Då följer du den rekommenderade rutten.
Stopp och övernattning på vägen
Oavsett om man kör ensam, med vänner eller med familjen till Provence så måste man stanna till längs vägen. En bra tumregel är att ladda när man kan, inte bara när man måste. Så om man stannar till på en plats på vägen där det finns laddstationer så laddar man samtidigt som man äter lunch.
Planera boendet i förväg och välj ställen som erbjuder laddning för elbilen. Om man parkerar för natten så räcker en 11 kW- eller 22 kW-laddare. Då behöver man absolut inte en 150 kW-snabbladdare.
Vissa boenden kräver att man bokar både rum och laddning i förväg, kolla detta innan resan börjar.
Försäkring och vägassistans
Det låter självklart, men åk inte iväg utan att kolla din försäkring. Logga in på ditt försäkringsbolag och kontrollera att du inte överskrider körsträckan under din semester.
När du ändå är inloggad kontrollerar du en extra gång vad försäkringen täcker. Om du har ett vägassistansavtal i din försäkring så kontrollera om det även gäller i det eller de länder du planerar att besöka. Om det inte finns något sådant avtal är nästa punkt att gå med i en organisation för bilägare, som kan ge assistans – både teknisk och juridisk – men som även har ett verkstads- och/eller vägassistansavtal med operatörer i andra länder.
I vissa bilförsäkringar, de kallas ofta för superförsäkringar eller något liknande, täcks hyrbil, förlust av lösa föremål och mycket annat också. Undersök detta innan du reser.
De allra flesta bilmärken, framför allt japanska och europeiska, har en väl utvecklad service- och verkstadsapparat i Europa. Om olyckan är framme är du garanterad hjälp om du har tecknat ett vägassistansavtal. Antingen genom försäkringen som nämnts ovan eller genom en bilorganisation.
Även om det finns färre rörliga delar och följaktligen mindre som kan gå fel i en elbil är det klokt att komma ihåg att man kör runt i en dator på fyra hjul, och datorer kan också krascha eller frysa. Då hjälper det inte med ctrl-alt-delete.
Safety first
Det viktigaste med en elbilssemester på kontinenten är inte att uppleva så mycket som möjligt på kortast möjliga tid, utan säkerheten. För när allt är planerat, boende och semesterhus är bokat, försäkringarna är på plats och alla börjar se fram emot semestern, så är det några saker som måste kollas upp innan resan startar.
Kontrollera däckens skick och lufttryck. Följ tabellen i appen, instruktionsboken eller lappen sitter fastklistrad i dörrkarmen vid förardörren. Välj det rekommenderade lufttrycket för antal personer och bagage och kom ihåg att luft utvidgar sig när temperaturen stiger. Till exempel vid 25 grader Celsius och motorvägshastighet, så fyll inte på med mer luft än vad som anges i tabellen.
Moderna elbilar är inte försedda med reservhjul eller domkraft. Men många av dem har ett däckreparationspaket. Det kan ta dig säkert till närmaste bensin- eller servicestation om olyckan är framme. Ta reda på var det finns, kontrollera att det fungerar, att alla delar finns med och läs i instruktionsboken hur man gör.
Tänk på hastigheten
Det kan låta förmyndande, men kör med insidan av huvudet, inte med högerfoten. Att välja rätt hastighet är viktigt för säkerheten och välbefinnandet på resan, men också för strömförbrukningen.
Kör man på motorvägarna i Norden ser man snabbt att den angivna förbrukningen man så gärna förlitar sig på normalt sett plötsligt skjuter i höjden när man ökar till motorvägshastighet. Ligger man på 18 kWh vid 90 km/h är det inte ovanligt att förbrukningen närmar sig 24-25 kWh eller mer vid 130 km/h.
Om du kör genom Tyskland på väg till Provence är det såklart lockande att testa musklerna i den nya elbilen på autobahn, men då måste du också vara medveten om att förbrukningen ökar mycket mer i höga hastigheter än vad du upplever med en bensinbil.
Taklast och husvagn
Väljer man att mot allt sunt förnuft korsa kontinenten med takbox och husvagn får man räkna med att det tar mycket längre tid att komma fram till målet. Med takbox och släp ökar förbrukningen nämligen så mycket att laddningsstoppen blir betydligt fler. Då kan man lätt räkna med en extra dag innan man kommer fram till Provence. Bara takboxen lägger till cirka 10 procent till förbrukningen – en husvagn fördubblar den – och det är också viktigt att komma ihåg att man inte bör köra fortare än 130 km/h med takbox.
Om du envisas med att åka på semester med takbox är det viktigt att följa reglerna för nyttolast. Det är bara de lättaste föremålen ska lastas i takboxen. De 15 lådorna rosévin som du bara måste ta med dig hem, ska inte ligga i takboxen!
Tänk på nyttolasten
I bilens instruktionsbok eller i appen hittar du hur mycket nyttolast bilen kan ta. Det är viktigt att komma ihåg att passagerare också betraktas som nyttolast. Det totala antalet kilo anger alltså bagagevikten, eventuell taklast plus passagerarna. Nyttolasten får aldrig överskridas.
Elbilar kan ha samma lastkapacitet som en bensinbil i volym, men inte i vikt. Elbilar väger mer eftersom batterierna lägger till flera hundra kilo till totalvikten och då krymper nyttolasten ganska mycket.
Kolla vår tabell för nyttolast i elbilar och se om du kan hitta din bil där innan du ger dig av på resan.
Om du överskrider nyttolasten får du böter om du hamnar i en kontroll och i värsta fall får en del av passagerarna resa vidare med tåg eller taxi. Men vad som är desto allvarligare är att köregenskaperna försämras avsevärt.
Bromsegenskaperna blir märkbart sämre och bilen behöver längre sträcka för att stanna. Bara att komma in i en kurva aningen snabbt på en okänd väg kan få bilen att glida in i mötande körfält, med livsfarliga följder.
Många försäkringsbolag sänker utbetalningen efter en olycka om det upptäcks att bilen var överbelastad.
Packa med huvudet – inte med hjärtat
Tänk på att se till att lösa föremål inte kan flyga runt i bilen. En nödbromsning kan göra en halvkilos vattenflaska upp till 30 gånger tyngre. Då kan vattenflaskan träffa personer i bilen med en kraft på 15 kilo. Tänk då hur mycket skada en lös iPad eller ett tyngre föremål kan göra.
Lösa föremål måste alltid säkras. Surfplattor bör sättas fast på nackstöden i stället för att barnen i baksätet sitter och håller i dem. Små föremål som mobiltelefoner och hörlurar bör placeras i handskfacket eller facken på baksidan av framsätet när de inte används.
Packa aldrig bagage ovanpå bagagerumsskyddet utan att ha ett skyddsnät bakom baksätena. De tyngsta föremålen ska läggas mot ryggstädet framför i bagageutrymmet. De lättaste sakerna, som jackor eller kuddar, kan läggas ovanpå.
Tänk på att packa så att det du ofta behöver ta ur bilen är lätt tillgängligt.
Varningstriangeln ska alltid finnas tillgänglig, placera den så att den är lätt att nå utan att behöva ta ut halva bagaget om det skulle bli nödvändigt att använda den.
Trevlig resa
Om du följer alla säkerhetsråd och laddningstips som passar dig bäst kan vi garantera dig en semester utan räckviddsångest.
Se till att vila längs vägen. Kom ihåg att vägen är målet och att det inte är någon tävling. Trevlig resa!
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser