De flesta vet att batterier och kyla inte är bra kompisar. Det vet alla som har kört en elbil på vintern. När temperaturen sjunker under nollan minskar räckvidden för alla elbilar. Här är några tips på hur du kan bevara så mycket av räckvidden som möjligt.
Minusgrader, snö och ett kallt batteri kan förkorta räckvidden med över 20 procent jämfört med sommarväglag och 23 grader i luften. Lägger man sedan på en takbox, passagerare och ett fullt bagageutrymme kan räckvidden sjunka med ytterligare 10 procent.
Då gäller det att känna till knepen för att bevara så mycket av batteriets kapacitet som möjligt och undvika för stora förluster i räckvidden.
Slå på förvärmning av batteriet
Ett kallt batteri laddas långsamt. Därför bör man förvärma batteriet. Det gör man genom att ställa in en avgångstid innan man börjar ladda. Då är batteriet laddat och varmt innan resan påbörjas. Om man lägger in ett laddstopp i bilens navigation kommer batteriet att värmas upp innan man kommer fram till laddstationen – och laddningen går fortare. I vissa bilar kan man aktivera förvärmning utan att ange ett laddstopp. Har man precis kört långt är batteriet förmodligen redan uppvärmt, då lönar det sig att ladda så fort man parkerat.
Håll koll på hastigheten
Det är inte bara kylan som stjäl räckvidd. Vädret spelar också en roll. Snötäckta vägar, slask och vatten på vägen är räckviddstjuvar. Detsamma gäller vinterdäck – särskilt dubbdäck, som har större rullmotstånd än sommardäck på varm asfalt. Därför bör man se upp med hastigheten också. Hög hastighet på motorvägen stjäl räckvidd, speciellt på vintern, och felaktigt lufttryck är en annan fälla som många går i. Både sommar och vinter. På vintern kan det vara värt att ha lite högre däcktryck än vad som är rekommenderat för att minska rullmotståndet.
Sänk temperaturen
Luftkonditioneringen drar mycket ström för att hålla kupén varm när det är kallt ute. Förvärm därför kupén till avresan och när laddkabeln sitter i. Då behöver man inte ställa in temperaturen på 25 grader. En behaglig temperatur på 20 eller 21 grader räcker. Använd sätes- och rattvärme när det är riktigt kallt. Det stjäl också lite batterikapacitet, men inte lika mycket som när luftkonditioneringen är på max.
Välj ekonomiläge
Många elbilar har ett eco-läge, ett ekonomiläge som minskar effekten och skruvar ner luftkonditioneringen och andra funktioner som inte är absolut nödvändiga, för att spara på batterikapaciteten. Ska man köra långt och det är långt mellan laddstationerna så kan det vara en god idé att trycka på eco-knappen. Det sparar man batteri på och kan i vissa fall vara allt som behövs för att man ska nå fram till en laddstation när batteriprocenten sjunker till ensiffriga tal.
Använd farthållaren
Om du har sänkt temperaturen, slagit på eco-läget och fortfarande har räckviddsångest så är ett knep att sätta på farthållaren, alltså cruise control. Den anpassar hastigheten efter trafiken och begränsar hastigheten uppåt till den inställda hastigheten – och eftersom bilen bromsar och accelererar mjukare än vad föraren själv klarar av sparar man ytterligare lite på batterikapaciteten.
Bonustips
Om man kör fort minskar räckvidden avsevärt, särskilt om man kör runt med nattens snöfall på taket. Ta bort all snö och is från bilen innan avfärd och se till att alla fönster är fria från is och ger god sikt. Kom ihåg att bilar bakom inte uppskattar när snö blåser ner från taket och landar på dem. I extrema fall kan man få böter för att ha kört med dålig sikt och snö och is på taket.
Stäng av regenereringen på hala vägar om det går. I vissa elbilar går det inte att stänga av regenereringen helt, men i de bilar där det är möjligt är det en god idé att stänga av den. Då undviker man att bilen börja glida okontrollerat när man släpper gaspedalen plötsligt. Det är bättre att använda bromspedalen för att sakta ner på hala väglag.
Och kom ihåg att det smartaste är att lämna bilen hemma om väglaget är så dåligt att det kan vara farligt ute på vägarna.