Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Guide

Hur gröna är elbilar egentligen?

Som elbilsägare finns det inget mer irriterande än att få höra att din bil inte är så grön som du tror. Så vi har undersökt tre utbredda påståenden om elbilar och klimatet.

Av / 2024-04-12 - 09:00
Hur gröna är elbilar egentligen?

Över en miljon elbilar kör just nu runt i Sverige, Norge och Danmark. Men oavsett om du har en elbil i carporten eller inte, och oavsett vilken flagga som finns på registreringsskylten, har du med största sannolikhet mötts mer än en gång av frågor som: Är elbilar verkligen så bra för miljön? Och är det inte något med det faktum att batteriet är riktig skit och faktiskt helt katastrofalt när bilen kasseras?

På L&B Home har vi testat tre påståenden om elbilar och klimatet. Du kommer garanterat att hitta minst ett bra argument för din nästa middagsbjudning. 

Påstående 1: Det förstör miljön att utvinna råmaterial till batterierna

Svaveldioxid, nickel, litium och kobolt är bara några av de råvaror som fortfarande behöver utvinnas för att tillverka batterier till elbilar.

Och ändå. Redan 2022 meddelade Tesla att hälften av dess bilar, alla de med standard range-batterier, tillverkas utan kobolt eller nickel:  

Det beror faktiskt inte på brist på råvaror”, har Teslas vice vd, Drew Baglino, sagt om saken enligt electric.co.

Det verkade bara vara rätt sak att göra.”

Kanske verkade det som det rätta att göra, eftersom 70 procent av världens kobolt bryts i gruvor i Kongo, där både barnarbete och slavliknande förhållanden är dokumenterade. Barn i 8-årsåldern har setts arbeta i gruvorna under jorden, där de använder hackor och liknande redskap för att utvinna bland annat kobolt för litium-ion batterier. I de största batterierna används upp till 20 kilo kobolt.

På andra sidan Atlanten, i Sydamerika, utvinns litium för batterierna, och denna del av leveranskedjan är särskilt problematisk ur miljösynpunkt. För trots Teslas och andra biltillverkares ansträngningar att minska användningen av litium i batterierna utvinns fortfarande enorma mängder litium, och det sker i stora saltsjöar som Salar de Uyuni i Bolivia, som är världens största källa till litium.  

Saltsjön Salar de Uyuni i Bolivia är världens största källa till litium. (Foto: Alexander Schimmeck)

Utvinningen sker genom att saltvattnet från underjordiska reserver pumpas upp till ytan, där det avdunstar, så att litium och andra mineraler kan samlas upp.

Oron är stor för påverkan på färskvattnet och därmed livsvillkoren för djur och människor i områdena kring saltsjöarna.

Återvinning

Det finns inte så mycket trevligt att säga om användningen av mineraler för användning i batterier till elbilar. Men här kommer den finaste delen:

Både kobolt och litium kan återvinnas i det oändliga. På flera platser runt om i världen pågår ett intensivt arbete med att utveckla metoder för att effektivt utvinna materialen från kasserade batterier.

Vid någon tidpunkt kommer jorden att få slut på mineraler, och då är återvinning den enda lösningen. Faktum är att beräkningar från Cobalt Blue Holding visar att det redan från 2025 kommer att finnas ett underskott av kobolt på världsmarknaden, vilket förväntas påverka priserna. I nuläget återvinns bara 32 procent av den kobolt som ingår i produkter inom EU, men EU kräver att från 2026 ska 90 procent av kobolten i batterier återvinnas.

Påstående 2: Det krävs mycket mer CO2 för att producera en elbil

Världens största tillverkare av elbilar, Tesla, har i sin Impact-report för 2022 räknat ut att nästan dubbelt så mycket växthusgaser släpps ut vid tillverkningen av en Tesla som en fossilbil.

Men under bilens livstid har den släppt ut färre gaser. Efter 17 år, vilket enligt Tesla är medellivslängden för en bil i USA, har den släppt ut 55 ton mindre CO2 än sin bensindrivna kusin. Om bilen kör på grön el, alltså.

Flera studier vid olika universitet och NGO:er (Non-Government Organization) har visat samma resultat. När elbilarna börjar “betala för sig” i förhållande till CO2 varierar, men det råder bred enighet om att efter några få år slår elbilarna fossilbilarna i CO2-räkenskaperna.

Stora skillnader i produktionen

Men det är också värt att notera att en studie gjord av testorganisationen Green NCAP 2022 visade att det är väldigt stor skillnad på hur CO2-tunga elbilarna är när de rullar ut från fabrikerna.

Här behövs transparens, så att man som konsument och bilägare vet hur klimatbelastande ens elbil är, anser seniorkonsulten Ilyas Dogru från den danska föreningen för bilägare, FDM, enligt fdm.dk:

Vi vet från våra medlemsråd att många tvivlar på elbilarnas verkliga klimatpåverkan. Därför är det absolut nödvändigt att utarbeta trovärdiga livscykelanalyser som öppet och transparent deklarerar elbilarnas bidrag till klimatbördan”, säger han.

Elbilar är grönast när de drivs med el från förnybara källor. (Foto: Possessed Photography)

Påstående 3: Elbilen är inte grön när den kör på svart el

Grön el låter trevligt medan svart el luktar gas, kol och andra fossila energikällor. Och laddar man en elbil med svart ström är det verkligen svårt att kalla den riktigt grön. Men här i Skandinavien ligger vi som bekant i topp när det kommer till hur mycket av strömmen i uttagen och laddstationerna som kommer från förnybara energikällor. I Sverige kommer 66 procent av vår el från förnybar energi, medan siffrorna i Norge och Danmark är 64 respektive 42 procent.

Och i alla tre länderna finns en målsättning att öka produktionen av förnybar energi, så att allt mer av elen med tiden blir grön – och därmed blir även elbilarna grönare.

På rätt väg

Det finns inte mycket att orda om: Elbilar är klart grönare än bensin- och dieselbilar. Men det är nödvändigt för biltillverkarna att begränsa den CO2 som släpps ut under tillverkningen av bilarna – och fokusera på återvinning och ansvarsfull utvinning av råvarorna till batterierna.

För det är inte rimligt att man som konsument, förenklat uttryckt, ska behöva välja mellan en bil som går på fossila bränslen eller en bil där hela ekosystem i Sydamerika ödeläggs och där människor arbetar under usla förhållanden i gruvor i Afrika.

Som vd för Polestar, Thomas Ingenlath, enligt danska fdm.dk, sade vid elbilskonferensen Nordic EV Summit i Oslo förra året:

Elbilen är en bra start. Men det finns mycket arbete att göra.”

Pernille Redder
(f.1977) Journalist på L&B Home. Pernille har arbetat som journalist och redaktör i TV-branschen sedan 2003. Bland annat på DR, TV 2 Øst, TV 2 Fyn och som redaktör på Copenhagen TV Festival. Pernille skriver ärligt och kortfattat om allt som gör livet som husägare och förälder roligare och enklare.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

LB+ Total

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home

LB+

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild

LB+ Home

Full tillgång till allt innehåll på L&B Home

49,- / för 30 dagar
119,- / mån
65,- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.

Här är alla elbilarna som kommer 2024

Fem tips till bättre räckvidd på vintern

Ladda elbilen: Allt du behöver veta

Rulla till toppen