Elbilar har snabbt blivit ett allt mer populärt och miljövänligt sätt att ta sig fram.
Av alla nyregistrerade personbilar i Sverige 2023 förväntas 35 procent vara rena elbilar. Det är en ökning från bara 23 procent i oktober 2021, och andelen förväntas växa kraftigt framöver.
Bland de som är tveksamma till att köpa en elbil anges begränsad räckvidd, brist på laddstationer och tiden det tar att ladda som de största nackdelarna. Men även om vi inte kan säga rakt ut att sådana farhågor är helt ogrundade, är de ett mindre problem än många tror.
För det första kan elbilsägare vakna upp till en ”full tank” varje morgon. Det är helt enkelt inte möjligt med en fossilbil. Dessutom är det mycket billigare att ladda en elbil än en bensin- eller dieselslukare, och laddnätverket förbättras hela tiden. Inte minst nu när Tesla har öppnat upp de allra flesta laddarna i sitt Supercharger-nätverk för alla bilar med en CCS2-laddare. Vilket gäller i stort sett alla utom Nissan Leaf …
Räckvidden har också börjat bli bra. De allra flesta elbilar har i dag en angiven räckvidd på över 40 mil, med en praktisk räckvidd på över 30 mil även kalla vinterdagar.
Så vad ska man tänka på när man köper en elbil, förutom behoven som bilen i sig ska uppfylla?
Laddning, laddning, laddning.
”Hur väljer jag en laddare?”
Det finns två huvudtyper av laddare. Snabbladdare längs vägarna – de som har likström som ger många, många kilowatt – och hemmaladdare. Fast det är klart, egentligen sitter själva laddaren i bilen. Det vi kallar för en hemmaladdare är egentligen en strömförsörjning som omvandlar och reglerar växelströmmen till något som bilen kan ta emot.
Hemmaladdare
När du väljer hemmaladdare – och det ska du, eftersom det inte längre är tillåtet att använda vägguttaget för permanent laddning av en elbil – är hastigheten kanske det viktigaste valet. De allra snabbaste laddarna ger 22 kW effekt till bilen. Med hjälp av 400 volt, 32 ampere och tre faser. Men om du faktiskt laddar med sådan effekt kan det påverka priset på ditl elabonnemang, eftersom laddaren drar väldigt mycket ström på en gång. Vår erfarenhet är att 11 kW räcker långt och laddar ett 100 kW-batteri från 20–80 procent helt fullt på cirka sex timmar. 7 kW är däremot i minsta laget och 3,5 kW är nästan oanvändbart om du har en bil med ett stort batteri.
Automatiserad laddning: Måste laddaren vara smart?
För att spara pengar på elbilsladdningen kan du överväga att automatisera laddningen av din elbil. Särskilt under perioder när elpriserna är höga blir du nog väldigt lättad om du kan ladda din bil på ett smart sätt. Alltså att bilen får ström när elpriset är som lägst den dagen. Men nej, det betyder inte att själva laddboxen måste vara smart.
Det finns nämligen elleverantörer som erbjuder smart laddning av exempelvis elbilar (till exempel Greenely) och vi skulle inte bli förvånade om det inom en snar framtid blir allt vanligare att bilen själv kan kommunicera med en databas över aktuella elpriser och ladda därefter.
Vi skulle vilja hävda att det är mycket viktigare att laddaren har ett rykte om sig att vara stabil och pålitlig över tid, snarare än smart. Ett tips kan vara att kolla runt och titta efter vilken typ av laddare som finns installerade på offentliga byggnader. Oddsen är goda att de har valt något som är gjort för att hålla.
Exempel på välrenommerade tillverkare av laddare är bland andra Schneider Electric, Zaptec och Defa. De två sistnämnda har för övrigt smarta laddare.
”Hur installerar jag laddaren?”
När du har valt laddare är nästa steg installationen. Och nej, du ska inte installera den själv. Det måste en certifierad elektriker göra. Kontakta någon som har erfarenhet av elbilsladdning. De ser till att laddaren är korrekt ansluten och uppfyller gällande bestämmelser.
Du bör dock se till att laddare inte installeras där den utsätts för direkt solljus. Det har förekommit beskrivningar av laddare som har blivit varma på sommaren och sedan laddat väldigt långsamt – eller till och med avbrutit laddningen på grund av överhettning. Vi rekommenderar därför att laddaren installeras i garaget och inte utomhus.
Kompatibilitet med andra elektriska apparater
När du installerar en hemmaladdare måste du också ta hänsyn till andra elektriska apparater i hemmet. En billaddare drar mycket ström och kan kräva en uppgradering av elsystemet för att klara av den extra belastningen. Återigen, kolla med din elektriker.
”Kan jag få bidrag till en laddare”?
Om du tycker att elbilsladdare är dyra kan det finnas subventionsprogram. I Sverige ger skattereduktionsprogrammet ”Grön Teknik” privatpersoner en skattereduktion för inköp och installation av laddstationer, solceller och batterier. Skattereduktionen täcker bara inköp och arbete för installation, inte kostnader för resor, utrustning eller administration i samband med installationen.
Avdraget omfattar upp till 50 procent av material- och arbetskostnaden, upp till 50 000 kronor per år. Du behöver bara se till att du har betalat tillräckligt med skatt under året för att få hela skattereduktionen.
Tillgång till grön energi
Vilket för oss till nästa punkt. Om du har valt en elbil ur ett miljöperspektiv kanske du också vill fundera över varifrån din el kommer. Många elleverantörer erbjuder förnybar energi, till exempel sol- och vindkraft. Det kan bidra till att ytterligare minska ditt koldioxidavtryck och göra elbilsladdningen ännu mer miljövänlig.
”Vad händer om jag bor i stan?”
Att ladda elbil i stan om du bor i lägenhet kan vara en utmaning, men det går ofta att hitta lösningar beroende på bostad, grannskap och lokala bestämmelser.
Ta reda på om det finns offentliga laddstationer i närheten av din lägenhet. Många städer får allt fler offentliga laddstationer, inte minst på parkeringsplatser. Det kan vara ett smidigt sätt att ladda bilen, särskilt om du har tillgång till parkering där du bor. Du kan behöva betala en avgift för att använda dem. Se till att du har en egen laddkabel i bilen!
Du bör också fråga din hyresvärd eller bostadsrättsförening om de kan installera laddstationer på parkeringen. Många laddningsleverantörer har specialerbjudanden för bostadsrättsföreningar.
Vissa städer har inrättat gemensamma laddningsstationer där elbilsägare kan ladda sina bilar. Dessa kan finnas i stadsdelar eller på centrala platser. Kontrollera om sådana tjänster finns där du bor.
Sedan finns det naturligtvis snabbladdningsstationer. Om du har råd och det är praktiskt kan du ladda din bil vid en sådan laddningsstation i närheten av din bostad. Detta är särskilt användbart om du behöver snabbladdning.
Snabbladdning: ”Hur hittar jag närmaste laddare?”
När du ska köra långt är chansen stor att du vill ladda någonstans längs vägen. ”Ladda när du kan, inte när du måste” är ett mantra som är vanligt i olika elbilsforum, och innebär att man stannar när man ser en laddare på vägen, även om man egentligen inte känner att man behöver den.
Vi rekommenderar att man effektiviserar laddningen längs rutten. Oddsen är goda för att den här funktionen redan finns i bilens navigationssystem. Du berättar för bilen vart du ska åka, den meddelar dig om du inte har tillräckligt med ström för att komma hela vägen fram till destinationen och föreslår var någonstans på rutten du ska ladda. Du kan välja i inställningarna om du till exempel bara vill ladda vid laddare med 150 kW effekt eller mer, så att du inte blir hänvisad till en långsam laddare.
En fördel med att använda bilens navigation till detta är att många bilar också förvärmer batteriet innan du kommer fram till laddaren, så att laddningshastigheten maximeras på vintern.
Du kan också använda en mobil-app. Till exempel ElbilAppen för iOS och Android, som är utgiven av norska ElbilForeningen men som även finns internationellt. Den ger en översikt över laddare i hela Norden. Du anger bilmodell och batteristorlek samt hur fullt batteriet är vid avresan. Appen räknar sedan ut var på rutten du behöver ladda och anger laddarens effekt – alltså hastighet. Sedan öppnar appen automatiskt Google Maps och lägger upp en rutt.
”Kan jag ladda på Teslas laddare?”
Ja, som vi nämnde i inledningen kan du faktiskt ladda på många av laddarna i Teslas Supercharger-nätverk. I Sverige är de flesta av dem öppna, vilket gör tillgången till laddare vid vägkanten mycket bättre för alla elbilsägare. Utom Nissan Leaf, vill säga.
CCS gäller – synd för Nissan Leaf-ägare
Apropå Leaf, som använder den asiatiska Chademo-laddkontakten, så sker den fortsatta utbyggnaden av laddnätverken nästan uteslutande med CCS. Vilket har blivit standard i Europa. Detta gör Nissan Leaf fram till ganska nyligen (helt nya Leaf-bilar har äntligen fått CCS) alltmer irrelevant.
Så om du står vid en laddare som har två laddkablar är chansen stor att en av dem är Chademo. Om du själv har CCS kommer du att göra Leaf-ägarna glada om du tar en dedikerad CCS-laddare i närheten, så att Leafen inte behöver vänta onödigt länge.
Laddbrickor och betalning
När du laddar vid offentliga laddstationer kan du behöva använda laddbricka eller app för att starta och betala för laddningen. Det är viktigt att du registrerar dig för de tjänster som behövs och ser till att du alltid har en giltig betalningsmetod kopplad till ditt konto. Vissa platser erbjuder även månadsabonnemang för bilägare som laddar ofta. För Tesla-laddare måste du ladda ner Tesla-appen och ange din betalningsinformation där.
Allt detta tar lite tid att sätta sig in i till en början, men efter ett tag går det mycket smidigare.
Ladda med betalkort
En god nyhet för alla elbilsägare är att EU nu kräver att alla nya laddstationer som byggs efter april 2024 också stöder bank- och kreditkort som direkt betalningsmedel. Äntligen! Dessutom måste ALLA offentligt tillgängliga laddstationer ta emot kort som betalning senast från och med den 1 januari 2027. Efter detta blir det lika enkelt att ladda som att tanka.
Trevlig resa
Vi hoppas att detta har besvarat de flesta av dina frågor om elbilsladdning och att det inte längre känns lika skrämmande att göra dig av med din fossildrivna bil. Ha en trevlig resa!