Även om nybilsförsäljningen sjönk som en sten under 2023 jämfört med föregående år så lanseras det fortfarande många nya elbilar. 2024 blir inget undantag och även om det inte är många som tror att försäljningen kommer att ta fart rejält så är det antagligen några av årets nya modeller som kommer att lyckas bra i försäljningsstatistiken.
Andelen sålda elbilar ökar och kommer förmodligen att göra det även i år. Framförallt för att det lanseras fler billiga småbilar än tidigare. De stora SUVarna försvinner nog inte i första taget, men bilindustrin säger själva att de behöver fler småbilar för att öka andelen elbilar i framtiden.
2022 var ett rekordår, trots stora leveransproblem, men 2023 var året då bilarna hopade sig på lagren. Detta har tvingat fram olika kampanjer som har gynnat kunderna – och kommer sannolikt att fortsätta en bra bit in i 2024, särskilt för bilmodeller som lanserades 2022 och 2023 och som fortfarande finns i lager.
Flera av modellerna som kommer 2024 blev egentligen lanserade förra året, men är med i översikten eftersom de blev försenade och inte kunde levereras förrän i år.
Här är en översikt över de viktigaste lanseringarna under 2024, i alfabetisk ordning:
Alfa Romeo
I april vet vi mer om Alfa Romeos första elbil, som vi har fått veta kommer att heta Milano. Det blir en kompakt SUV i b-segmentet, alltså en elbil av samma storlek som Jeep Avenger och byggd på Stellantis E-CMP-plattform. Det antyder en drivlina med ett 54 kWh-batteripaket.
Alfa-chefen Jean-Philippe Imperato säger att Milano kommer att finnas tillgänglig med andra drivlinor också, inklusive fyrhjulsdrift.
Audi
Det har varit tyst om Audi sedan vi förra året kunder berätta att mellanstora Q6 e-tron skulle lanseras mot slutet av året. Den kommer i full fart 2024 och är en helt ny elbil som lägger sig mellan Q8 och Q4 e-tron. Q6 är byggd på en ny plattform – som också delas med kommande Porsche Macan – och finns även i en sportigare SQ6-version.
Den elektriska versionen av Audi A6 låter vänta på sig. Audi har dock visat bilder på en fem meter lång eldriven A6 som kombi – Avant på Audi-språk – med en antydd räckvidd på över 700 km.
BMW
Man tänker kanske inte på att BMW har mer erfarenhet av elbilar än de flesta. Den lilla succén i3, som lanserades 2014, sålde bra i många, år tills den nyligen gick ur produktion. Någon ny supermini från BMW kommer inte 2024, men BMW fortsätter sin elektrifieringsresa mot målet att alla nya modeller ska vara eldrivna senast 2027.
Först ut 2024 är den kompakta crossovern iX2, som är en sportig variant byggd på samma plattform som iX1. De två modellerna har samma drivlina men iX2 har en mer coupéliknande silhuett med kombilucka à la BMW X4 och 3-serien GT. De allra första exemplaren kommer att dyka upp hos återförsäljare och ett par lyckliga kunder redan under våren.
BMW i5 kommer mycket snart i den kombiversion som vi normalt brukar förknippa med ”Touring”. Den 5:an har växt åt alla håll och finns med både fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift. Touring-versionen kommer naturligtvis att ha samma drivlinor som sedanversionen, men betydligt mer bagageutrymme.
BYD
BYD, eller Build Your Dreams, har på rekordtid blivit världens största tillverkare av elbilar. Med ett sortiment som sträcker sig från den kompakta Atto 3 till SUVen Tang finns det en BYD för alla. I år introduceras BYD Seal i två versioner.
Seal U är kanske den mest efterlängtade modellen. Det är en mellanstor familje-SUV på 478 cm och som åtminstone till en början finns med framhjulsdrift. Den kan köpas med två olika batterier, vilket ger en beräknad räckvidd på 420 kilometer med det mindre batteriet och 500 kilometer med det större.
Seal U är relativt rymlig. Bagageutrymmet på 520 liter är större än i en BMW iX.
BYD lanserar också Seal sedan, som är en konkurrent till Tesla Model 3, och den kompakta BYD Dolphin, som är en liten bil med en angiven räckvidd på 340 kilometer.
Citroën
Stellantis-gruppen ligger inte på latsidan, 2024 kommer nya modeller som på ett pärlband. Från Citroën kommer den lilla bilen ë-C3, med ett startpris på 23 300 euro, vilket gör den till en av de billigaste elbilarna på marknaden. Den kompakta elbilen har ett 44 kWh-batteripaket som ger en räckvidd på över 320 kilometer.
De första exemplaren rullar ut på vägarna under våren, då får vi se om bilen är lika bekväm som Citroën påstår. Lilla ë-C3 är nämligen utrustad med Citroëns Hydraulic Cushions i hjulupphängningen.
Fiat
Kort efter att Fiat lanserade charmtrollet 500 Electric, som också finns som cabriolet, tillkännagav de den större 600-modellen. Som är en VW iD.3-konkurrent, och som du kan se och köpa under 2024. Den har en räckvidd på cirka 400 kilometer.
Fiats ikoniska Panda har inte funnits i produktion lika länge som 500 och 600, men den fyrkantiga småbilen debuterade redan 1980. Italdesigns fyrkantiga design är som bortblåst i den kommande elektriska Panda, som kommer att visas i sin slutgiltiga form sommaren 2024. Förmodligen är den inte alltför olika renderingen i bilden ovan. Bilen byggs på samma e-CMP2-plattform som 600 och Jeep Avenger.
Fisker
De första kunderna har redan fått sin Fisker Ocean. En 4,77 meter lång SUV med en räckvidd på upp till 630 km och 550 hk.
Nästa modell från Henrik Fiskers ritningar blir den mer kompakta Pear. Precis som Fiat Panda, VW iD.2, Jeep Avenger och Citroën e-C3 kommer Pear att vara en kompakt och billig elbil. Enligt Fisker ska den kosta mindre än 30 000 dollar och räckvidden antyds hamna på cirka 560 kilometer. Pear lanseras till sommaren och har en smart lösning i en så kallad Houdini-lucka. En elektrisk baklucka som sänks ner i kofångaren när man öppnar bagageutrymmet.
Ford
Den här väntade vi på 2023, men som så många andra bilmodeller har Ford Explorer blivit försenad. Kommande Explorer har inte mycket gemensamt med den bensinmotorversion som bland annat säljs i Nordamerika.
Med det största batteripaketet på 82 kWh brutto har den fyrhjulsdrivna versionen en räckvidd på upp till 490 kilometer. Med bakhjulsdrift ökar räckvidden till nästan 540 kilometer.
Ford anger ett startpris på strax under 500 000 kronor för den enklaste versionen.
Hyundai
Hyundai fortsätter att utmana konventionerna med annorlunda design. Ioniq 5 var en frisk fläkt när den kom, och den ser fortfarande fräsch ut från alla vinklar.
Med Ioniq 7 tar Hyundai designen i en ännu djärvare riktning. Renderingar och bilder tyder på linjer som kommer att sticka ut på vägarna. Den stora familje-SUVen har sju säten och 800 volts batteriarkitektur med upp till 350 kW laddningskapacitet. Den byggs på Hyundais e-GMP-plattform med en hjulbas på 320 cm.
Mer info än så finns inte ännu så länge. Men Hyundai pratar om en instrumentpanel med integrerade skärmar, svängbara loungestolar och en rundad soffa i baksätet. Glastaket kan levereras med en inbyggd OLED-skärm, som kan visa valfritt innehåll och användas för att ändra stämningen i kupén.
JEEP
Kompakta Avenger blev så väl mottagen av en entusiastisk press att den utsågs till Årets bil 2023. I år får den sällskap av två nya Jeep-modeller. Först ut är Jeep Wagoneer S, en stor SUV med fyrhjulsdrift. Den hamnar i samma klass som BMW iX. Men det är inte känt om den kommer att finnas i två versioner, som den bensindrivna versionen gör.
Klart är däremot att Wagoneer S blir en av de största eldrivna SUVarna när den dyker upp någon gång i år.
Lancia
Vem hade väl kunnat tro att Lancia skulle återuppstå som elbilstillverkare? Den Fiat 500- och Panda-baserade småbilen Ypsilon har länge varit den enda bilen med en Lancia-logotyp, men nu kommer den i en eldriven version.
Ypsilon är en femdörrars supermini som är lika stor som Peugeot e-208 och Opel Corsa e, som den också delar plattform med. Det innebär troligvis 156 hk från en frontmonterad elmotor och ett batteri på 54 kWh som ska ge en räckvidd på cirka 400 km.
Land Rover
Jaguar Land Rover har haft stora framgångar med den eldrivna Jaguar i-Pace. Range Rover Electric blir nästa helt elektriska bil från dem och får premiär 2024. Testandet, som hittills har ägt rum i temperaturer från 50 plusgrader till 40 minusgrader, närmar sig sitt slut och bilen är redo att byggas på Jaguar Land Rovers MLA-plattform (Modular Longitudinal Architecture). Den har 800-volts batteriarkitektur och förmodligen ett batteri på cirka 100 kWh.
Elversionen kommer att kunna beställas senare i år och även flera andra modeller, som RR Sport och Evoque, förväntas bli elektrifierade, men längre fram.
Lotus
Efter att ha testat den eldrivna Lotus Eletre kan vi knappt vänta på Emeya. Den blir en låg, sportig fyrsitsbil med extrema prestanda. Två elmotorer med sammanlagt 905 hk och 985 Nm vridmoment säger en hel del. Eller vad sägs om 2,78 sekunder från stillastående till 100 km/h? Utan rullande start!
Precis som Eletre får den aktiv aerodynamik och skarpa köregenskaper, som det anstår en äkta Lotus.
Om det finns plats för samma 112 kWh-batteri som Lotus använder i Eletre så handlar det om en räckvidd på över 600 kilometer för Emeya, som förmodligen har bakhjulsstyrning, Launch Control, Track Mode och Lotus Dynamic Handling Pack tillval. Vi ser också fram emot ljudsystemet från KEF.
Lucid
Amerikanska Lucid var ett oskrivet blad innan de lanserade Lucid Air. En lång elbil med limousineegenskaper och häftiga prestanda. Den säljer dock inte så bra eftersom marknaden föredrar SUVar. Detta har Lucid insett och förbereder Lucid Gravity. Den kommer att lanseras under 20024 som en stor sjusitsig SUV med över 800 hk och en räckvidd på över 700 km.
Den är byggd på samma plattform som Air, med fyrhjulsdrift och en 34 tum bred 6K-skärm på insidan. Lyx i överflöd, i en hög prisklass, som på alla sätt utmanar det översta segmentet av SUV-marknaden.
Mercedes-EQ
Den här är det många som ser fram emot. Geländewagen, eller EQG som den eldrivna versionen heter, betraktas av många som den ultimata fyrhjulsdrivna bilen. Den rambyggda bjässen har varit i produktion i årtionden och håller på att fasas ut för den elektriska EQG-versionen som debuterar i år.
Den följer de befintliga modellerna EQA, EQB, EQC, EQE och EQS, och har ett partytrick som du inte hittar någon annanstans. EQG är utrustad med en elmotor för varje hjul, vilket gör att den kan svänga 360 grader runt sin egen axel. G-turn, kallar Mercedes det, och du kan vara säker på att vi kommer att testa det när vi äntligen sätter oss bakom ratten på en EQG längre fram i år.
MG
Engelska, förlåt kinesiska, MG har haft framgång med sina enkla och robusta elbilar i småbilsklassen. Bra priser har utan tvekan spelat roll, det är precis vad branschen själv säger att marknaden efterfrågar.
Det är knappast särskilt många som letar efter en öppen tvåsitsig bil som Cyberster på bilden ovan, men den ser onekligen het ut. Cyberster har visats upp som ett koncept, med saxdörrar som fälls upp. Om de ingår i produktionsversionen är inte säkert, men coolt är det. Vi vet mer under sommaren, det är då den färdiga produktionsmodellen ska visas upp.
Hittills har inte mycket data läckt ut, men vi vet att 0–100 km/h ska ta 4,6 sekunder och att chassit har fintrimmats av Marco Fainello. Han har arbetat med Ferrari i Formel 1 och vet ett och annat om dynamik och hur man bäst utnyttjar de 340 hästkrafterna. Ett 77 kWh-batteri ska ge en räckvidd på cirka 500 kilometer.
Mini
Mini Cooper SE lanseras i en helt ny version i sommar. Inte långt efter det kommer den praktiska Countryman som helt elektrisk, femdörrars crossover.
Countryman SE ALL4 kommer att ha samma drivlina som BMW iX1 xDrive30 och kommande iX2 xDrive30. Det innebär fyrhjulsdrift med två elmotorer på totalt 230 kW/313 hk och 494 Nm vridmoment. Räckvidden uppges vara 433 kilometer.
Nissan
Mellanstora Nissan Ariya kommer snart i en sportigare version, trimmad av Nissans Nismo-division. Med tydliga spoilers och 20-tumsfälgar utrustade med sportdäck i 255-bredd.
Här handlar det om sportig chassitrimning och en effekt på över 400 hk för den sportigaste versionen av familje-SUVen. Den kommer att lanseras i två versioner, B6 med 362 hk och ett 66 kWh-batteri och den starkare B9 med 429 hk och ett större 91 kWh-batteri.
Peugeot
Peugeot E-308 lanserades också som kombi 2023, men det finns kanske större förväntningar på E-3008, som får en räckvidd på upp till 527 kilometer. Och 2025 kommer den med ett större batteri med en räckvidd på upp till 700 kilometer.
Till skillnad från E-308 och E-408 kan E-3008 levereras med fyrhjulsdrift. Den lastar mellan 520 och 1480 liter, är 4,54 meter lång och har 210 hk från en enda elmotor. Den fyrhjulsdrivna versionen, som kan beställas längre fram, har två elmotorer med en sammanlagd effekt på 320 hästkrafter.
Polestar
Polestar 3 har vi berättat om flera gånger, men årets nyhet heter Polestar 4. Den bygger på Geelys SEA-plattform och har en hjulbas på tre meter. Totallängden är 484 cm, vilket antyder att innervolymen är i klass med BMW i5.
Polestar 4 skiljer sig från allt annat du har sett genom att den saknar bakruta. Konstruktörerna har strukit den och flyttat den bakre takstolpen längre bak för att ge baksätespassagerarna mer plats.
Versionen som heter Long Range Dual Motor har två synkronmotorer med 400 kW (544 hk) och 686 Nm, vilket ger riktigt respektabla prestanda. 0–100 km/h tar 3,8 sekunder och räckvidden anges till 560 km enligt WLTP-standarden. En Single Motor-version med lång räckvidd har en bakre motor med 200 kW (272 hk) och 343 Nm. Detta ökar räckvidden upp till 600 km.
Porsche
Porsche skulle lansera den elektriska versionen av Macan i slutet av 2023, men nu vet vi att det inte blir förrän i år. Testningen är klar och produktionen kan snart börja.
Macan får ett litiumjonbatteri med en nettokapacitet på cirka 95 kWh och en 80 volt-arkitektur med upp till 270 kW laddkapacitet. Porsche säger att det ska vara möjligt att ladda från 10 till 80 procent på mindre än 22 minuter. Bilen får antagligen en räckvidd på över 500 kilometer (WLTP).
Två elmotorer levererar drygt 450 kW effekt till alla hjul och med ett vridmoment på 1000 Nm är detta en blixtsnabb SUV. Den kommer också att kunna levereras med Porsches Active Suspension Management-system, som har dubbelkammardämpare, luftfjädring, bakre diffspärr och bakhjulsstyrning upp till fem grader.
Renault
Scenic E-Tech blir en rymlig familje-SUV med en räckvidd på upp till 625 kilometer med det största batteriet på 87 kWh. Den är 4,47 meter lång och kan dra släp på upp till 1,1 ton. Den har också ett bagageutrymme på 545 liter, med nedfällbara baksäten som kan delas 40/20/40. Då har man hela 1 670 liter till sitt förfogande.
Den starkaste versionen har en elmotor på 220 hk som driver framhjulen.
Skoda
Elroq är en mer kompakt variant baserad på Enyaq, som har funnits på marknaden ett tag och säljer bra. Vi är lite osäkra på om Skoda kommer att lansera just denna modell 2024 och det är inte ens säkert att den kommer att se ut som renderingen ovan.
Men den passar in perfekt för den växande marknaden för kompakta elbilar byggda enligt crossover-mallen.
Elroq kommer att finnas tillgänglig med fyrhjulsdrift och batteripaketet liknar inledningsvis det man får i Enyaq. Räckvidd? Antagligen över 400–450 kilometer eller mer, om Skoda beslutar att Elroq ska få Skodas nya och större batteri, som förväntas lanseras i Enyaq till 2025-modellerna.
Smart
Smart är kända för sina små bilar. Den kompakta #1 är inte riktigt lika liten och den kommande #3 kommer att vara ännu större. Här handlar det om en kompaktbil på 4,4 meter, lika stor som Volvo EX30, som den delar plattform med. Och ja, precis som #1 kommer den också att finnas i en Brabus-version med tillräckligt med kraft för att klara 100 km/h på 3,7 sekunder.
Räckvidden är upp till 455 kilometer, något mindre för den fyrhjulsdrivna versionen, och bilen går att köpa med ett Beats-ljudsystem.
Volkswagen
Om några veckor rullar den första ID.7 från Volkswagen ut på vägarna. Bilen som många kallar för den elektriska Passaten kommer så småningom att finnas i flera versioner. Bland annat med fyrhjulsdrift, som GTX-version och så småningom även som kombi.
Men det blir inte den enda nyheten från VW i år. ID. Buzz får fyrhjulsdrift – 4Motion – och småbilen iD.2 debuterar. Lilla iD.2 är efterträdaren till Polo, fyra meter lång och ska kosta mindre än 25 000 euro för instegsmodellen.
VW säger att den kommer att ha en uppskattad WLTP-räckvidd på upp till 450 km och det ska gå att ladda batteriet från 10 till 80 procent på ungefär 20 minuter. En elmotor på 226 hk driver framhjulen och om man undviker hjulspinn så tar den dig 0 till 100 på mindre än 7 sekunder.
Det kan dröja en bra bit in på 2024 innan ID.2 lanseras, i så fall blir den tillgänglig som 2025-modell.
XPeng
Kommande Xpeng G6 är 4,75 meter lång och crossovern riktar sig direkt till samma marknad som redan domineras av Tesla Model Y och Volkswagen ID.5 och ID.4.
G6 är byggd på Xpengs nya SEPA 2.0-plattform med 800 volt-arkitektur och chassiintegrerad batteriteknik.
10 minuters snabbladdning ska ge 300 km räckvidd, och fulladdad ska den nå upp till 600 km, enligt Xpeng. Med siktet inställt på Tesla och VW kan man förvänta sig att priserna kommer att ligga i närheten, om inte lägre – åtminstone för instegsmodellen.
Zeekr
Kinesiska Zeekr är en annan tillverkare som hör hemma under Geelys paraply. Zeekr X är byggd på samma plattform som en annan Geely-ägd modell, Volvo EX30, men med sina 4,43 meter är den något längre än Volvon.
Precis som EX30 är den snabb. 0 till 100 går på 3,8 sekunder för den fyrhjulsdrivna versionen, och den sägs ha en räckvidd på 445 kilometer. WLTP-siffror, naturligtvis.
Den kan dra släp på 1600 kg och bagagevolymen anges till 362 liter, eller 1182 liter om du fäller ner ryggstöden. Priset är inte känt men Zeekr X kommer sannolikt att lanseras sommaren 2024.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser