GuideSå mycket bagage får du plats med

Så mycket bagage får du plats med

En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
forfatter

Pris, räckvidd och storleken på bagageutrymmet kommer högt upp på listan över saker som elbilsköpare är intresserade av att veta mycket om.

Att ekonomi är viktig kommer inte som någon överraskning. Enligt en norsk undersökning säger 47 procent av de tillfrågade att inköpspriset är viktigast, följt av driftskostnader.

Intressant nog kommer körglädje på tredje plats över egenskaperna, tätt följt av plats och bagageutrymme.

Många elbilar kan inte ha dragkrok

Tesla Model X kan inte ha takräcke. Takbox är uteslutet, så då får man ha skidorna på dragkroken. Ill: Tesla

För elbilsägare är räckvidd och laddning minst lika viktigt, men också här är kunderna intresserade av bagageutrymme och hur mycket ett släp får väga. Om den över huvud taget kan levereras med dragkrok.

Många av elbilarna kan inte dra en släpvagn, och flera av de elbilar som kan levereras med dragkrok kan ta så lite vikt att man bara kan använda dragkroken till cykel- eller skidställ.

 

Tesla Model S kan inte ha dragkrok, men till skillnad från Model X kan den lasta på taket. Ill: Tesla

Vissa, men inte alla, e-bilar har möjlighet till taklast. Måsvingedörrarna på Tesla Model X gör att det inte går att montera takbox eller takräcke, men i gengäld kan den dra långt över 2 ton.

Vikt ökar förbrukningen

Det är välkänt bland bilägare att takboxar och husvagnar ökar bränsleförbrukningen. Högre vikt och mer luftmotstånd har samma effekt på elbilar, här straffas man ordentligt när farten ökar och man har en takbox på taket.

I ett test utfört av den norska elbilsföreningen upptäcktes att skillnaden mellan med och utan takbox kunde vara mer än 12 procent vid 110 km/h.

VW iD.4 med takbox. Ill: Volkswagen

Förbrukningen ökar med lasten också, en full bil med fullpackat bagageutrymme och fem personer ombord minskar räckvidden avsevärt, särskilt om man kör snabbare än 70–80 km/h.

Därför är det smart att komma ihåg att även om man väljer en bil med stort bagageutrymme så får man inte överstiga bilens tillåtna totalvikt. Det vill säga summan av bilen, passagerarna och lasten.

Tesla Model 3 kan dra ett ton. Ill: Tesla

Tabell: Bagagevolym, dragvikt och taklast på alla elbilar

Ska man dessutom dra ett släp eller en husvagn är det extra viktigt att tänka på totalvikten för hela ekipaget. Då måste man kanske ha ett körkort för en högre viktklass, vilket inkluderar rätten att köra bil med släp.

Bagageutrymmet i Volvo i XC40 Recharge. Foto: Lasse Svendsen

Men det är en helt annan guide. I den här listan har vi samlat de flesta av de nya elbilarna i en tabell, där det är enkelt att se tillåten drag- och taklast för olika bilmodeller.

Tabellen uppdateras kontinuerligt.

 

 Bagageutrymme, lDragvikt, kgTaklast, kg
Audi e-tron660-1725180075
Audi e-tron Sportback615-1655180075
Audi Q4 e-tron 520-1490100075
Audi Q4 e-tron Sportback535-1460100075
Audi e-tron GT405075
BMW i3260-11000-
BMW i4470-1290160075
BMW iX3510-1560750100
BMW iX5002500-
Citroën e-C43800-
Citroën e-SpaceTourer989-13841000-
Cupra Born3850-
DS 3 Crossback350-10500-
Fiat 500 Electric185-5500-
Fiat e-Ducato4190-
Ford Mustang Mach-E402-14207500
Honda e171-8570-
Hongqi E-HS9438-18141500-
Hyundai Ioniq EV350-14100-
Hyundai Ioniq 5531-15911600-
Hyundai Kona Electric332-111430080
Jaguar i-Pace505-1163750-
Kia e-Soul315-1339300100
Kia e-Niro451-1405200100
Kia EV6520-13001600-
Lexus UX3670-
Maxus EV80-1250-
Maxus Euinoq EV-400-
Mazda MX-30341-11710-
Mercedes-Benz EQA340-1320750-
Mercedes-Benz EQB 5 s496-1710750-
Mercedes-Benz EQC500-14601800-
Mercedes-Benz eVito694-929--
Mercedes-Benz EQV1030-4630--
Mini Cooper SE211-7310-
Mitsubishi i-MiEV235-8600-
Nissan Ariya E-4ORCE 874151500-
Nissan Leaf4350-
Nissan e-NV200 5 s1190-3100150100
Opel Corsa-e267-10420-
Opel Mokka-e310-10600-
Opel Zafira e-Life980-15001000-
Peugeot e-208265-11060-
Peugeot e-2008434-14670-
Peugeot e-Traveller L2603-18001000-
Peugeot e-Traveller L3989-19501000-
Polestar 2405-10951500-
Porsche Taycan407-488075
Porsche Taycan Cross Turismo430-1196075
Renault Twizy400-
Renault Zoe338-12250-
Seat Mii Electric250-9230-
Skoda Citigoe iV250-9230-
Skoda Enyaq iV80X585-1710120075
Tesla Model 3425100068
Tesla Model Y425-19001600-
Tesla Model S793-17950-
Tesla Model X 7 s25772268-
Toyota Proace Verso989-19501000-
VW e-up!250-9230-
VW iD.338575-
VW iD.4543-1575100075
VW iD4 GTX543-1575120075
Volvo XC40 Recharge413-1342150075
Volvo C40 Recharge413-1342150075
XPeng P74400-
XPeng G3380-7600-

 

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.