TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

Guide Så mycket bagage får du plats med

Så mycket bagage får du plats med

En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.

forfatter
Uppdaterad: 2022-06-27 - 14:40 // Först publicerad: 2021-05-13

Pris, räckvidd och storleken på bagageutrymmet kommer högt upp på listan över saker som elbilsköpare är intresserade av att veta mycket om.

Att ekonomi är viktig kommer inte som någon överraskning. Enligt en norsk undersökning säger 47 procent av de tillfrågade att inköpspriset är viktigast, följt av driftskostnader.

Intressant nog kommer körglädje på tredje plats över egenskaperna, tätt följt av plats och bagageutrymme.

Många elbilar kan inte ha dragkrok

Tesla Model X kan inte ha takräcke. Takbox är uteslutet, så då får man ha skidorna på dragkroken. Ill: Tesla

För elbilsägare är räckvidd och laddning minst lika viktigt, men också här är kunderna intresserade av bagageutrymme och hur mycket ett släp får väga. Om den över huvud taget kan levereras med dragkrok.

Många av elbilarna kan inte dra en släpvagn, och flera av de elbilar som kan levereras med dragkrok kan ta så lite vikt att man bara kan använda dragkroken till cykel- eller skidställ.

 

Tesla Model S kan inte ha dragkrok, men till skillnad från Model X kan den lasta på taket. Ill: Tesla

Vissa, men inte alla, e-bilar har möjlighet till taklast. Måsvingedörrarna på Tesla Model X gör att det inte går att montera takbox eller takräcke, men i gengäld kan den dra långt över 2 ton.

Vikt ökar förbrukningen

Det är välkänt bland bilägare att takboxar och husvagnar ökar bränsleförbrukningen. Högre vikt och mer luftmotstånd har samma effekt på elbilar, här straffas man ordentligt när farten ökar och man har en takbox på taket.

I ett test utfört av den norska elbilsföreningen upptäcktes att skillnaden mellan med och utan takbox kunde vara mer än 12 procent vid 110 km/h.

VW iD.4 med takbox. Ill: Volkswagen

Förbrukningen ökar med lasten också, en full bil med fullpackat bagageutrymme och fem personer ombord minskar räckvidden avsevärt, särskilt om man kör snabbare än 70–80 km/h.

Därför är det smart att komma ihåg att även om man väljer en bil med stort bagageutrymme så får man inte överstiga bilens tillåtna totalvikt. Det vill säga summan av bilen, passagerarna och lasten.

Tesla Model 3 kan dra ett ton. Ill: Tesla

Tabell: Bagagevolym, dragvikt och taklast på alla elbilar

Ska man dessutom dra ett släp eller en husvagn är det extra viktigt att tänka på totalvikten för hela ekipaget. Då måste man kanske ha ett körkort för en högre viktklass, vilket inkluderar rätten att köra bil med släp.

Bagageutrymmet i Volvo i XC40 Recharge. Foto: Lasse Svendsen

Men det är en helt annan guide. I den här listan har vi samlat de flesta av de nya elbilarna i en tabell, där det är enkelt att se tillåten drag- och taklast för olika bilmodeller.

Tabellen uppdateras kontinuerligt.

 

 Bagagevolum (l)Dragvikt (kg)Taklast (kg)Nyttolast (kg)
Audi e-tron660-1725180075492
Audi e-tron Sportback615-1655180075492
Audi Q4 e-tron 520-1490100075
Audi Q4 e-tron Sportback535-1460100075
Audi e-tron GT405075
BMW i3260-11000-
BMW i4470-1290160075480
BMW iX3510-1560750100
BMW iX5002500-
BYD Tang627150075
Citroën e-C4380075
Citroën e-SpaceTourer989-13841000-
Cupra Born3850-
DS 3 Crossback350-10500-
Fiat 500 Electric185-5500-
Fiat e-Ducato4190-
Ford Mustang Mach-E402-14207500397
Honda e171-8570-
Hongqi E-HS9438-18141500-
Hyundai Ioniq EV350-14100-385
Hyundai Ioniq 5531-15911600-445
Hyundai Kona Electric332-111430080420
Jaguar i-Pace505-1163750-462
Kia e-Soul315-1339300100357
Kia e-Niro451-1405200100418
Kia EV6520-13001600-
Lexus UX3670-
Maxus EV80-1250-
Maxus Euinoq EV603-1800400-466
Mazda MX-30341-11710-
Mercedes-Benz EQA340-132075075439
Mercedes-Benz EQB 7 s496-1710075
Mercedes-Benz EQC500-1460180075445
Mercedes-Benz eVito694-929--
Mercedes-Benz EQV1030-4630--
MG ZS EV75373
Mini Cooper SE211-7310-
Mitsubishi i-MiEV235-8600-
NIO ES8 7 s310-186115000574
Nissan Ariya E-4ORCE 874151500-
Nissan Leaf4350-309
Nissan e-NV200 5 s1190-3100150100461
Opel Corsa-e267-10420-
Opel Mokka-e310-10600-
Opel Zafira e-Life980-15001000-
Peugeot e-208265-11060-388
Peugeot e-2008434-14670-480
Peugeot e-Traveller L2603-18001000-
Peugeot e-Traveller L3989-19501000-
Polestar 2405-1095150075375
Porsche Taycan407-488075485
Porsche Taycan Cross Turismo430-1196075
Renault Twizy400-
Renault Zoe338-12250-411
Seat Mii Electric250-9230-
Skoda Citigoe iV250-9230-
Skoda Enyaq iV80X585-1710120075511
Tesla Model 3425100068304
Tesla Model Y425-1900160075560
Tesla Model S793-179575075329
Tesla Model X 7 s25772268-471
Toyota Proace Verso989-19501000-
VW e-up!250-9230-
VW iD.338575-346
VW iD.4543-1575100075514
VW iD4 GTX543-1575120075514
Volvo XC40 Recharge413-1342180075415
Volvo C40 Recharge413-1342180075
XPeng P74400-
XPeng G3380-760075375

 

Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
1 Kommentar
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Var är tabellen?

Det bästa Volvo-köpet Klarar man sig med framhjulsdrift så kan den här versionen av Volvo XC40 vara mitt i prick.
Kolla in foton och data på nya Hyundai Ioniq 6 Extremt lågt luftmotstånd ger längre räckvidd.
Mest plats men ändå bra komfort Mercedes-Benz EQV är vanen för dig som behöver plats för hela familjen och massor av bagage! Här är skälet till att vi inte jublar.
Världens snabbaste budbil? Tar dina e-handelspaket från 0–100 på 2 sekunder.
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend