TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Bakhjulsdrivna Tesla Model Y Long Range kan bli en riktig bomb

Bakhjulsdrivna Tesla Model Y Long Range erbjuder en ännu längre räckvidd, och ett lägre pris.

Av / 2024-04-12 - 11:32
Bakhjulsdrivna Tesla Model Y Long Range kan bli en riktig bomb

Tesla har lanserat en ny variant av sin mest populära elektriska SUV, Model Y. Den nya versionen Long Range Bakhjulsdrift ger kunderna ytterligare ett alternativ att välja mellan, och placerar sig mellan den mest prisvärda versionen och varianten med fyrhjulsdrift.

Med ett startpris på 602 170 SEK (inklusive moms, destinations- och dokumentavgift) erbjuder Model Y Long Range Bakhjulsdrift en imponerande räckvidd på upp till 600 kilometer (WLTP).

Det enda som skiljer den nya varianten från den fyrhjulsdrivna är att den är utrustad med en motor, som alltså driver bakhjulen. Däcken har lågt rullmotstånd, och vi utlovas en förbrukning på 14,9 kWh/100 km, vilket enligt Tesla sätter en ny standard för kostnad per kilometer på el-SUV-marknaden.

Allt annat är sig likt, inklusive materialval, LED Matrix-ljus, Auto Pilot säkerhetsassistenter och anslutna funktioner.

Föraren kan fjärrstyra värme eller kyla via Tesla-appen och njuta av musik från premiumljudanläggnigen med 14 högtalarelement, inklusive en subwoofer. En anläggning som vi på redaktionen har gått i god för flera gånger.

Annonce
Läs också Tesla har hört vår bön! Ett vassare utseende, men framför allt viktiga uppgraderingar av interiören, gör att Tesla Model 3 äntligen har blivit en bra bil. Utom på ett område.

Tesla Model Y Long Range Bakhjulsdrift kan vara mitt i prick

En bakhjulsdriven Model Y Long Range är en flott lösning för personer som inte behöver fyrhjulsdrift. Man får ännu längre räckvidd, lägre förbrukning, och bilen är billigare i inköp.

Den nuvarande och hittills enda bakhjulsdrivna versionen har ett mindre batteri och kortare räckvidd, vilket visserligen gör den till den billigaste Tesla-SUV du kan köpa.

Men om du gillar att ha Sentry Mode (kameraövervakning) aktiverat hela tiden, och speciellt vintertid, kommer du att märka att det begränsade batteriet gör att du måste ladda ännu oftare i vardagen, även om aerodynamiken och den lägre vikten gör att bilen kommer ganska långt vid långkörning.

Här i Sverige är det rimligt att anta att den fyrhjulsdrivna Long Range-versionen även fortsättningsvis kommer att vara storsäljaren, men en bakhjulsdriven variant med lång räckvidd gör att fler har råd med det stora batteriet. Dessutom kommer människor som ofta kör längre sträckor att få ett ännu bättre alternativ, anpassat till deras användning.

Tesla-Model-Y-Performance-front-edited-scaled-1
Foto: Geir Gråbein Nordby

Ännu ingen facelift för Tesla Model Y

De som hade väntat på ett nytt yttre och nya inredningsmaterial – ett så kallat facelift – kommer dock att bli besvikna. Model 3 fick en rejäl makeover ifjol, vilket har gett upphov till förväntningar om att samma sak kommer hända med Model Y någon gång. Den nya, mer aggressiva Model 3 ser mycket tuffare ut än tidigare, och med premiumtyg istället för falska träpaneler ser den bättre ut på alla sätt.

Läs också En av de allra grymmaste familjebilarna När du behöver plats för hela familjen, men vill ha något som verkligen biter ifrån sig, är Model Y Performance bland det häftigaste som finns.

Enda Tesla-modellen med blinkersspak

Det enda snedsteget på nya Model 3 – vilket är ganska betydande – är att blinkersspaken har tagits bort till förmån för knappar på vänster sida av ratten. Därmed är Model Y nu Teslas enda bil med standard blinkersdrift.

Att ta bort spaken skapar problem, speciellt när man ska blinka ut ur rondeller. Mot bakgrund av detta kommer nog många att vara glada över att Tesla Model Y fortfarande tillverkas på samma sätt som tidigare. I en perfekt värld skulle vi få både ansiktslyftningen och vanliga blinkers. Vad som händer vid nästa vägskäl får vi bara vänta och se. 

Vi är begeistrade

Tesla Model Y är redan världens mest säljande bil, och med den nya bakhjulsdrivna versionen finns det ingen anledning att tro att det kommer att ändras inom kort. Alla behöver inte fyrhjulsdrift och nu kan man istället njuta av ännu längre räckvidd. Och till ett lägre pris.

Mer info: tesla.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen