TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Nu kan BWM iX1 beställas

Kan bli en ny storsäljare.

forfatter
Publicerad 2022-06-01 - 13:42

Den helelektriska BMW iX1 har tillkännagivits undan för undan de senaste månaderna, men nu är den äntligen redo att beställas, och här är priserna och all viktig information.

BMW:s kompakta SUV är i samma klass som Volvo XC40 Recharge och ersätter dagens X1 med både fossil-, hybrid- och en elektrisk variant. Det är förstås den sista som är mest intressant, och med fyrhjulsdrift och priser från strax över 600 000 kr och en angiven räckvidd på 413 till 438 km kan den bli en ny storsäljare på marknaden.

Viktiga data:

  • BMW iX1 xDrive30 i produktion från november 2022, leverans 2023
  • BMW xDrive fyrhjulsdrift med elmotor fram och bak
  • Effekt: 230 kW/313 hk
  • Vridmoment: 494 Nm
  • 0 – 100 km/h: 5,7 sekunder
  • Toppfart: 180 km/h
  • 11 kW inbyggd laddare
  • 130 kW snabbladdning
  • 10 till 80 procent på 29 minuter
  • Angiven förbrukning WLTP: 18,4 – 17,3 kWh/100 km
  • Räckvidd: 413 – 438 km enligt WLTP

Större med mer utrymme

P90465694 highRes the first ever bmw i
BMW iX1

Bilen har vuxit jämfört med den utgående X1 och är 4,5 meter lång, 184,5 cm bred och hjulbasen sträcker sig till 269 cm. Det ger bättre utrymme i baksätet, och bagagevolymen uppges till 490 liter. 1 600 liter om du fäller ner den delbara (40:20:40) baksätesryggen.

Det är mer än i XC40, och inte illa alls för en bil som är 4,5 meter lång. Det kan också dra last upp till 1 200 kg. Dragkrok är standard från och med Charged-versionen.

Designelement från iX och XM

P90465623 highRes the all new bmw x1 x scaled 1 P90465621 highRes the all new bmw x1 x scaled 1
<
>
BMW iX1

Designen påminner inte så lite om konceptbilen XM och skiljer sig från bakhjulsdrivna iX3:s mer distinkta linjer och sportigare profil. BMW rapporterar luftmotståndskoefficienten till låga 0,26.

Inuti känns många av designelementen från iX xDrive 40 och 50 igen, med samma böjda pekskärm och den ”flytande” mittkonsolen med växelväljare, körläge och volymkontroll.

iX1 kan också utrustas med Harman Kardon ljudsystem, som är standard från Charged Plus-utrustningsversionen.

P90465729 lowRes the first ever bmw i P90465731 highRes the first ever bmw i scaled 1 P90465664 highRes the all new bmw x1 x scaled 1
<
>
BMW iX1

Som vanligt hittar man flera designvarianter av iX1. De blå detaljerna kan ersättas med grå detaljer, och för den som vill ha ett sportigare uttryck finns förstås en M Sport-design med mer sportiga detaljer. Fälgurvalet sträcker sig från 17 till 19 tum. Adaptivt M-sportchassi sänker bilen 15 mm och skärper gas- och styrresponsen.

P90465724 highRes the first ever bmw i scaled 1 P90465726 highRes the first ever bmw i scaled 1
<
>
BMW iX1

Kan beställas idag

Svenska återförsäljare har nu öppnat dörrarna för beställningar av den helt nya BMW iX1 xDrive30, samma dag som alla detaljer avslöjas.

BMW iX1 är ansluten till molntjänster för sömlös uppkoppling och over-the-air-uppdatering, så kallad OTA, och OS8 som operativsystemet kallas, får inte bara trådlös uppdatering utan också möjlighet att utöka funktionaliteten när man köper ytterligare funktioner.

Priser och utrustningsversioner

P90465713 highRes the first ever bmw i scaled 1 P90465714 highRes the first ever bmw i scaled 1
<
>
BMW iX1
Modell: Ingående utrustning: Pris:
«Charged» Adaptiva LED-strålkastare med helljusassistent, Comfort Access, spegelpaket, trådlös mobilladdning, rattvärme, dragkrok, takräcken, förberedelse för digitalt köp av Driving Assistant Plus Från 610 000
«Charged Plus» Som ”Charged” och dessutom: Elektrisk sätesjustering med minne och massagefunktion för förare, Harman Kardon högtalarsystem, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head up-display, metallic-lack Ej klart
«Fully Charged» Som ”Charged Plus” och dessutom: M Sport exteriör och interiör, Driving Assistant Plus. Ej klart
Läs också Här är BMW:s nästa elbil Snart kan du beställa BMW iX1.
BMW iX1 2022 front right 1140x675 1
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Nu vet vi hur Polestar 5 ser ut Det finns goda skäl att tro att den kommande Polestar 5 kommer att se ut så här.
Kompakt komfort för stilmedvetna Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.
Vacker och elektrisk med bra räckvidd Peugeot e-408 är en stor crossover med bra räckvidd.
Här är Volkswagens första elektriska sedan Designskisser ger en smygtitt på en framtida modell designad för den övre medelklassen i Kina. Bilen kommer också till Europa och USA.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend