TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

BMW Concept XM

BMW Concept XM blir verklighet nästa år.

forfatter
Publicerad 2021-11-30 - 16:14

Så kallade konceptbilar blir sällan verklighet. Åtminstone inte i dess ursprungliga form. Oftast ändras konceptdesignen till något mer konservativt, men hos BMW har man senaste åren gjort en del aningen djärvare val än vanligt.

Till exempel har njurgrillen i fronten växt, ibland till smått överdrivna proportioner – fast det är konstigt hur fort man vänjer sig. Ta BMW iX xDrive 50, till exempel, som när man ser den i verkligheten känns riktigt harmonisk och uppfriskande att titta på.

BMW Concept XM har en design som drar sig åt det ännu kantigare hållet. Om man tittar efter noga så kan man kanske se en hint av både Rolls Royce, Volvo C40 och Toyota (RAV 4) i formspråket. Och konceptbilen ska sättas i produktion redan 2022.

 

BMW Concept XM
Bild: BMW

Enligt BMW ska den heta XM och även om alla detaljer inte har avslöjats ännu så vet vi redan nu att den till en början blir en laddhybrid. Under den tämligen häftiga karossen ska BMW:s nya M Hybrid-drivlina sitta, som kombinerar en V8-bensinmotor med elmotorer för en total effekt på 750 hk och brutala 1000 Nm i vridmoment. På enbart batteri anges räckvidden vara 80 km.

DCC086 DCC086 P90445557_highRes_bmw-concept-xm-studi-989x659 P90445556_highRes_bmw-concept-xm-studi-989x659
<
>
Bild: BMW

Inuti är designen nästan lika häftig som på utsidan. Den djupa nedsänkningen i taket och den tredimensionella belysningen i innertaket får vi hoppas blir en realitet på produktionsmodellen. Interiören är en bra bit ifrån minimalismen i en iX 50 – och traditionalismen i en i4 – men XM kommer att ha BMW:s nya iDrive OS 8-operativsystem. Med en fullt konfigurerbar pekskärm, flyttbara brickor och appar till många av funktionerna.

Bild: BMW

Concept XM kommer kanske inte någon version som en renodlad elbil, BMW har åtminstone inte sagt mer än att den blir BMW:s första elektrifierade bil i high performance-segmentet. Fast det hade de ju kunnat säga om en ren elbil med exempelvis tre elmotorer och ett häftigt batteripaket också

Bild: BMW

 

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Kolla in Fords automatiska "laddningsrobot" Ford testar en ny typ av automatisk laddstation där du inte behöver plugga in laddkabeln själv.
Porsche Taycan får längre räckvidd Får ökad räckvidd efter service, men det är mer än räckvidden som har förbättrats.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend