Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BMW Concept XM

BMW Concept XM blir verklighet nästa år.

Av / 2021-11-30 - 16:14
BMW Concept XM

Så kallade konceptbilar blir sällan verklighet. Åtminstone inte i dess ursprungliga form. Oftast ändras konceptdesignen till något mer konservativt, men hos BMW har man senaste åren gjort en del aningen djärvare val än vanligt.

Till exempel har njurgrillen i fronten växt, ibland till smått överdrivna proportioner – fast det är konstigt hur fort man vänjer sig. Ta BMW iX xDrive 50, till exempel, som när man ser den i verkligheten känns riktigt harmonisk och uppfriskande att titta på.

BMW Concept XM har en design som drar sig åt det ännu kantigare hållet. Om man tittar efter noga så kan man kanske se en hint av både Rolls Royce, Volvo C40 och Toyota (RAV 4) i formspråket. Och konceptbilen ska sättas i produktion redan 2022.

 

BMW Concept XM
Bild: BMW

Enligt BMW ska den heta XM och även om alla detaljer inte har avslöjats ännu så vet vi redan nu att den till en början blir en laddhybrid. Under den tämligen häftiga karossen ska BMW:s nya M Hybrid-drivlina sitta, som kombinerar en V8-bensinmotor med elmotorer för en total effekt på 750 hk och brutala 1000 Nm i vridmoment. På enbart batteri anges räckvidden vara 80 km.

DCC086 DCC086 P90445557_highRes_bmw-concept-xm-studi-989x659 P90445556_highRes_bmw-concept-xm-studi-989x659
<
>
Bild: BMW

Inuti är designen nästan lika häftig som på utsidan. Den djupa nedsänkningen i taket och den tredimensionella belysningen i innertaket får vi hoppas blir en realitet på produktionsmodellen. Interiören är en bra bit ifrån minimalismen i en iX 50 – och traditionalismen i en i4 – men XM kommer att ha BMW:s nya iDrive OS 8-operativsystem. Med en fullt konfigurerbar pekskärm, flyttbara brickor och appar till många av funktionerna.

Bild: BMW

Concept XM kommer kanske inte någon version som en renodlad elbil, BMW har åtminstone inte sagt mer än att den blir BMW:s första elektrifierade bil i high performance-segmentet. Fast det hade de ju kunnat säga om en ren elbil med exempelvis tre elmotorer och ett häftigt batteripaket också

Bild: BMW

 

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen