Nyhet

Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

BMW iX xDrive 50 kan levereras med 30 högtalare, 1615 watt och buttkickers. Vi var tvungna att prova.
forfatter

Först av allt: det här är inte vårt test av BMW:s nya elbil iX, det kommer snart. Vi har däremot tjuvlyssnat på Bowers & Wilkins-systemet i nya iX xDrive 50. Och det är minst sagt värt lite spaltutrymme.

Denna stora el-SUV – som redan är på väg till de första kunderna – kan nämligen utrustas med ett av de häftigaste ljudsystemen från Bowers & Wilkins hittills. Oavsett bilmärke.

Systemet läggs till i konfiguratorn efter man har valt modell och utrustningspaket, det ingår också i standardutrustningen om man väljer en så kallad Supercharged version av iX. På egen hand kostar ljudet 54 000 kronor, men då har man också bättre ljud i bilen än de flesta har hemma.

Alternativet till B&W-systemet är ett surroundsystem från Harman Kardon, med 18 högtalare, 2 subwoofrar och sammanlagt 655 watt effekt. Det kostar 7 900 kronor.

BMW iX xDrive 50 kan utrustas med en ljudanläggning som slår det mesta.

H/K-anläggningen låter ju inte alls illa, men kolla vad B&W Diamond Surround Sound System innehåller:

  • 30 högtalare fördelade i hela kupén
  • 1 615 watt effekt
  • Nautilus Diamond Dome-diskanter från B&W:s 800-serie
  • 4D Exciter shakers i framsätena
  • 3D-högtalare i taket

Med höjdkanaler, centerhögtalare och subwoofers i framsätena är scenen dukad för en otrolig konsertupplevelse, i surround, där ljudet kommer från alla håll och kanter. Till och med från nackstöden.

Men det är inte allt. Förutom de fyra subwoofrarna under fram- och baksätena sitter det högtalare diskret placerade under dörrhandtagen och i taket både fram och bak. De enda högtalarna man ser är B&W:s Diamond Dome-diskanter med Nautilus-pipan som dämpar kompression och som sitter bakom belysta rostfria galler, samt grillen framför en tvåvägs centerhögtalare ovanpå instrumentpanelen.

Shy-tech kallas de dolda högtalarelementen under det svarta tyget i dörrsidorna.

4D Audio

Med höjdkanaler får man 3D-känslan som en bra surroundeffekt kan ge och med Exctiter-vibrationerna i framsätena får man det som B&W kallar 4D-ljud.

De två diskanthögtalarna har membran av en dome överdragen av konstgjord diamant, det sitter en sådan vid var och en av framdörrarna. Centerhögtalaren och de två diskanterna bak har membran av aluminium.

De fem mellanregisterelementen har membran av flätad aramidfibrer, som är väldigt lätta och samtidigt tillräckligt styva för att inte förvränga ljudet när man spelar högt.

Och med fyra subwoofers och vibratorerna rakt i njurarna är det inte konstigt att B&W-systemet i iX kan skrämma slag på vem som helst.

Fyra ljudlägen

Man behöver bara göra en djupdykning i BMW:s nya iDrive 8-operativsystem först och välja ljudinställningar. Det finns nämligen flera parametrar som kan ställas in som man vill, bland annat fyra ljudlägen som täcker det mest grundläggande. Studio-läget get den mest neutrala, mest distinkta och fokuserade ljudbilden. Concert lägger till lite mer surroundeffekt och fungerar väldigt bra med just liveinspelningar, medan On Stage flyttar ljudbilden närmare, lite som att vara en del av bandet på scenen, fast inte riktigt.

Ljudet i baksätet är helt enkelt fenomenalt. Benutrymmet också.

Rear-läget flyttar fokus och merparten av ljudet till baksätena och dämpar de främre högtalarna. Man kan också fintrimma bas och diskant, eller ännu bättre, använda equalizern för att justera frekvensbalansen. Surroundeffekten går också att justera och man kan givetvis skruva upp vibratorerna fram så mycket att det tänderna klapprar i munnen.

Jag kopplade min iPhone till systemet via Apple CarPlay (Android Auto stöds också). Fem sekunder senare dundrade musiken ut ur högtalarna. Jag försökte frenetiskt få BMW:s gesture control att stänga av ljudet (viftade med fingret framför skärmen), men det gick för långsamt, så jag drämde till pausikonen och dämpade ljudet.

Man behöver inte vifta med fingrarna, den fysiska volymkontrollen sitter i mittkonsolen.
Brutal BMW med Bowers & Wilkins Ljudet från den enorma V8:an lyckas inte överrösta ljudanläggningen, som är ett självklart val i en BMW.

På en mer måttfull volym kunde jag kunna njuta av Silk Sonics album genom vad som förmodligen är det bästa ljudsystemet i någon elbil. Jämfört med Bowers & Wilkins-systemet som finns till BMW X5 M Competition är diskanten renare, ljudet från subwoofrarna är bättre integrerat och surroundeffekten är vansinnigt mycket tuffare.

Eftersom vi ännu inte har testat Harman-systemet i en iX (det kommer!) vet vi inte hur mycket bättre B&W-systemet är, men av tidigare erfarenheter är skillnaden inte bara hur högt – och rent – man kan spela.

Silk Sonic-albumet lät mest fängslande i Concert-läget, men akustisk jazz lät stramare, bättre fokuserat och mer dynamiskt i Studio-läget. Och med pyttelite förstärkt diskant i EQ-inställningarna lät cymbalklangen och övertonerna tydligare genom diamantdiskanterna.

Diamantdiskanterna har inbyggd belysning på insidan. Ljuset kan dämpas eller stängas av helt.

En anläggning för kräsna

Det är kanske inte alla som inser poängen med att lägga så mycket pengar på en bilstereo. Inte ens i en så kostsam bil som BMW iX 50. Men jag tror att B&W-systemet är ett måste för de som verkligen älskar att lyssna på musik i bilen. Kanske har de redan en påkostad anläggning hemma också – annars får de antagligen mycket bättre ljud i bilen än i vardagsrummet.

B&W-ljudsystemet i IX låter så bra att det kan inspirera till att uppgradera stereon hemma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.