TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

BMW iX blir en konsertsal med Bowers & Wilkins-ljud

Diamantdiskanter och häftig surround.

forfatter
Publicerad 2021-10-14 - 14:21

De som har beställt nya BMW iX med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System får, om vi ska tro Bowers & Wilkins, den mest avancerade ljudkvaliteten i någon bil. B&W hävdar att de har skapat en anläggning som ger samma upplevelse som att befinna sig i studion med artisten.

”Äkta ljud” (eller ”True Sound”) kallar de det. De har utvecklat systemet tillsammans med ingenjörer på BMW och hämtat högtalarelement från Bowers & Wilkins hemmahögtalare.

Två av diskanterna är av samma typ som används i B&W:s flaggskepp i 800-serien, med membran av konstgjord diamant. Inte nog med det, de har en Nautilus-kammare, en pipa baktill som dämpar reflektioner och kompression för att ge ett ljud utan förvrängning.

Diskanterna sitter bakom en stålgrill och högtalarna i dörrarna är diskret placerade bakom en akustisk tygfront.

Dessutom har systemet tre diskanthögtalare med aluminiummembran, fem mellanregister med membran av aramidfibrer och åtta andra element som är noggrant placerade i nackstöden fram och bak i kupén.

Basen levereras av fyra element, som är anslutna till 4D-skakare som är placerade i sätena så att basen transporteras rikt in i kroppen.

Man kan välja vilken klangbalans man föredrar bland fyra förinställningar – och naturligtvis fintrimma ljudet efter eget tycke och smak genom detaljerade inställningar i bilens nya operativsystem från den böjda pekskärmen på instrumentpanelen.

Priset för anläggningen är relativt beskedligt: 40 000 kronor.

  •     Totalt 30 högtalare
  •     1 615 watt effekt
  •     Diamond Dome-diskant
  •     4D Exciter shakers
  •     3D-högtalare

Läs också Brutal BMW med Bowers & Wilkins Ljudet från den enorma V8:an lyckas inte överrösta ljudanläggningen, som är ett självklart val i en BMW.
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Kolla in Fords automatiska "laddningsrobot" Ford testar en ny typ av automatisk laddstation där du inte behöver plugga in laddkabeln själv.
Porsche Taycan får längre räckvidd Får ökad räckvidd efter service, men det är mer än räckvidden som har förbättrats.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend