Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BMW iX blir en konsertsal med Bowers & Wilkins-ljud

Diamantdiskanter och häftig surround.

Av / 2021-10-14 - 14:21
BMW iX blir en konsertsal med Bowers & Wilkins-ljud

De som har beställt nya BMW iX med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System får, om vi ska tro Bowers & Wilkins, den mest avancerade ljudkvaliteten i någon bil. B&W hävdar att de har skapat en anläggning som ger samma upplevelse som att befinna sig i studion med artisten.

”Äkta ljud” (eller ”True Sound”) kallar de det. De har utvecklat systemet tillsammans med ingenjörer på BMW och hämtat högtalarelement från Bowers & Wilkins hemmahögtalare.

Två av diskanterna är av samma typ som används i B&W:s flaggskepp i 800-serien, med membran av konstgjord diamant. Inte nog med det, de har en Nautilus-kammare, en pipa baktill som dämpar reflektioner och kompression för att ge ett ljud utan förvrängning.

Diskanterna sitter bakom en stålgrill och högtalarna i dörrarna är diskret placerade bakom en akustisk tygfront.

Dessutom har systemet tre diskanthögtalare med aluminiummembran, fem mellanregister med membran av aramidfibrer och åtta andra element som är noggrant placerade i nackstöden fram och bak i kupén.

Basen levereras av fyra element, som är anslutna till 4D-skakare som är placerade i sätena så att basen transporteras rikt in i kroppen.

Man kan välja vilken klangbalans man föredrar bland fyra förinställningar – och naturligtvis fintrimma ljudet efter eget tycke och smak genom detaljerade inställningar i bilens nya operativsystem från den böjda pekskärmen på instrumentpanelen.

Priset för anläggningen är relativt beskedligt: 40 000 kronor.

  •     Totalt 30 högtalare
  •     1 615 watt effekt
  •     Diamond Dome-diskant
  •     4D Exciter shakers
  •     3D-högtalare

Läs också Brutal BMW med Bowers & Wilkins Ljudet från den enorma V8:an lyckas inte överrösta ljudanläggningen, som är ett självklart val i en BMW.
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen