Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

NIO lanserar ET5 Touring kombi

Vid en lansering den 15 juni presenterade NIO två bilar: EL6 crossover-SUV och ET5 Touring kombi.

Av / 2023-06-20 - 15:20
NIO lanserar ET5 Touring kombi

Kinesiska NIO har gett oss den ena elbilen efter den andra. Den här gången presenterades inte mindre än två helt nya modeller: EL6 en medelstor SUV, samt ET5 Touring kombi. Båda är medlemmar i 4-sekundersklubben i 0–100-sprinten. Och slutligen erbjuder NIO LED Matrix strålkastare!

EL6: Crossover med gott om plats

NIO har bevisat att de behärskar att göra stora bilar. Först med den 7-sitsiga ES8, och sedan med den något mindre, men fortfarande stora 5-sitsiga EL7. Vi gillade båda.

nio EL5
Foto: Nio

Nu är det dags för en något mer kompakt variant, nämligen EL6. Den är dock inte liten, med yttermått större än både Tesla Model Y och Volkswagen ID.4. Då har den också ett rymligt bagageutrymme på 579 liter, med nästan 100 liter extra i brunnen under bagagegolvet. De tre baksätena fälls ner helt individuellt för stor flexibilitet för extra förvaringsutrymme.

ET5 Touring: Kombin är tillbaka

NIO skapade rubriker i våras när de lanserade den medelstora sedanen ET5. Som med sin längd på 4,79 meter ligger halvvägs mellan Tesla Model 3 och Hyundai Ioniq 6.

Nu kommer kombiversionen av ET5, som har fått namnet ET5 Touring. Samma längd och bredd, men ett högre tak bak ger naturligtvis mer utrymme för baksätespassagerare, plus större bagageutrymme.

Bagageutrymmet rymmer dock inte mer än 450 liter, vilket faktiskt bara är 10 liter mer än Renault Megane E-Tech. Den utsända journalisten kände en viss besvikelse där, för hela poängen med en kombi måste väl vara att få med sig all packning på en resa.

Foto: NIO

Räckvidd

En fördel som kombin har jämfört med en SUV är dock egenvikt och aerodynamik. För där EL6 crossover har en angiven räckvidd på 529 km WLTP med det största batteriet, sträcker sig ET5 Touring till 435-560 km (75/100 kWh) WLTP.

Kombin lyckas sprinta 0–100 km/h på exakt 4 sekunder, där EL6 tar en halv sekund till, med samma motorprestanda. Inte direkt ett snigeltempo heller.

Batteribyte

Vad NIO är mest känd för är möjligheten att byta batteri under körningen. Det tar bara 5-6 minuter och går därmed mycket snabbare än snabbladdning. Således kan NIO ha en fördel jämfört med självaste Tesla, när antalet bytesstationer blir tillräckligt stort.

Antalet batteribytesstationer har hittills varit begränsat, men NIO har planer på en aggressiv utveckling.

Hittills finns det 16 så kallade Power Swap-stationer i Europa, varav fyra har öppnats i Sverige: Mariestad, Mantorp, Kungälv och Varberg. Om två veckor öppnas dock en i Enköping, i augusti en i Frihamnen i Stockholm och i september kommer en i Arlandastad.

NIO Power Swap Station
NIO Power Swap-station. Foto: NIO

Panoramatak, komfort och säkerhet

Båda bilarna har ett panoramaglastak som kan dimmas, så baksätespassagerare kan ha det mörkt på kvällen om de ska sova eller få fantastisk utsikt under dagen. NIO har lagt stor vikt vid komfort, med möjlighet till massage både fram och bak, samt många motoriserade inställningar även i baksätena. Sätena har även inbyggd värme och kyla. Stämningsbelysning är något NIO har i alla sina bilar, och även röstassistenten Nomi, som du kan välja om du vill ha som en fysisk pryl på instrumentbrädan, eller bara som inbyggd röststyrning – med exakt samma funktionalitet annars.

Totalt 33 sensorer runt, inklusive LiDAR, ska ge optimal körsäkerhet. Systemet ska vara förberett för autonoma funktioner när det blir tillåtet enligt lag.

Dolby Atmos

Båda bilarna erbjuds med ljudanläggning som stöder Dolby Atmos, med 23 högtalare inklusive subwoofer och 1 000 watt förstärkareffekt. Vi var mycket entusiastiska över ljudet från anläggningen i EL7, och du måste ha mycket höga krav om du inte nöjer dig med ljudet här.

Många högtalare behövs för äkta 3D-ljud med Dolby Atmos. Här i NIO EL7. Foto: Geir Gråbein Nordby

NIO EL6 og ET5 Touring: priser och tillgänglighet

För att kunna använda batteribytes-stationerna behöver du leasa batteriet istället för att köpa det. NIO kallar det Battery as a Service, eller BaaS.

NIO EL6 kan förbeställas nu, med leverans från fjärde kvartalet. Priset börjar på 639 000 exkl batteri och 769 000 med ett 75 kWh-batteri. Batterihyran blir 1 799 kr/mån för 75 kWh och 2 999 kr/mån för ett 100 kWh-batteri.

NIO ET5 Touring kan också beställas nu med leverans från Q4. Priset börjar på 576 000 kronor exkl batteri eller 706 000 kronor med ett 75 kWh-batteri. Batterihyran är den samma som för EL6.

Mer info: nio.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen