Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Honda Prelude Concept premiärvisas på Japan Mobility Show

Hondas legend återföds och Toyota avslöjar design.

Av / 2023-10-27 - 13:39
Honda Prelude Concept premiärvisas på Japan Mobility Show

Med det hedersamma undantaget Nissan har de japanska biltillverkarna visat en kallsinnig inställning till elbilar. Mazda tillverkar en modell med alldeles för kort räckvidd. Honda tillverkar charmbomben E och e:Ny1, också med alldeles för kort räckvidd. Toyota säljer bra från BZ4X, även om den också har en alldeles för kort räckvidd, och Lexus? De lindar in Toyotas drivlina i en fin kostym och klär upp den med läder inuti.

Det är ganska sorgligt på det hela taget.

Men nu verkar det som att något äntligen håller på att hända.

Läs också Liten framtidsbil Efter en tur i Honda e känns det mesta annat gammalmodigt.

På Japan Mobility Show nyligen visade de flesta japanska biltillverkare att de håller på att vakna upp. De fokuserar inte bara på elbilar, de har också insett att design är viktigt. Något som Mazda, bland andra, visade med den vansinnigt vackra Iconic SP. Som bara är en konceptbil, och med ”fel” drivlina. Nämligen en Wankelmotor med två kammare som assisteras av en elektrisk drivlina.

Vi kan bara hålla tummarna för att Mazda gör en ren batteri-elektrisk version av den.

Men så har vi Honda. Som ofta har gjort spännande produkter, både på två hjul, på land och till sjöss, och har skapat några ikoniska bilar som många fortfarande minns.

Honda Prelude till exempel.

Japan Mobility Show 2023. Foto: Honda

Den första kom 1978 och hade en fyrcylindrig 1600cc-motor som gav 80 hk via den femväxlade växellådan. Den såg snabbare ut än den var, och det gällde för nästan alla Prelude-generationer fram till dess att produktionen upphörde 2001. Vid det laget hade Honda tillverkat över 800 000 Preludes.

I slutet hade vissa av dem över 200 hk från en 2,2 VTi VTEC-motor, och Honda utrustade dem med elektronisk momentstyrning – ATTS, som vi idag känner igen från Porsche Taycan, Audi SQ8 e-tron och Polestar 3.

Prelude-konceptet på bilden ovan, som Honda-chefen Toshihiro Mibe försiktigt rör vid, är avsett att visa Hondas engagemang för att tillverka sportiga fordon. Det är dags att fira.

Foto: Honda

Under presentationen av Prelude Concept sa Mibe också att den kommer att ärva körglädjen och erbjuda en spännande upplevelse som får dig att vilja köra för alltid. För mig låter det som att den inte kommer att förbli ett koncept, och det är något att glädjas åt.

Honda visade förresten upp flera koncept på Japan Mobility Show. Bland annat en elektrisk eVTOL, en förvuxen drönare och en självkörande mikrobuss kallad Cruise Origin, som kommer att lanseras i Japan i början av 2026.

Cruise Origin. Foto: Honda

Toyota

Foto: Toyota

Den kopparfärgade tvåsitsiga bilen är Toyotas FT-Se, också en konceptbil, men ju mer jag tittar på den, desto mer vill jag ha den. Om tillräckligt många tänker som jag kan den också bli verklighet.

Läs också Det är inte bara namnet som är svårt att komma ihåg Toyotas första renodlade elbil är säker, den tar dig dit du ska och den ligger bra på vägen. Men det du minns mest är alla knappar.

FT-Se är en vass och snabb sportbil, enligt Toyota, som säger att de funderar på att utrusta den med någon form av manuell växellåda. Allt för den ”riktiga” körupplevelsen, antar vi.

Växelspak? Här? På en elbil? Foto: Toyota

Den ser i alla fall fenomenal ut, och om detta är den designriktning som Toyota vill ha i framtiden är det bara att klappa händerna och ropa halleluja. Kanske är det slut med de där gråa bilarna från det hållet.

Titta, FT-Se ser bra ut bakifrån också. Foto: Toyota

Lexus

Foto: Lexus

Det är faktiskt inte helt rättvist att kalla Lexus för en uppklädd Toyota. Det är inte alla som är det, och absolut inte den här. LF-ZC är en mellanstor femsitsare med fem eller är det fyra dörrar och linjer vi inte har sett från Lexus sedan LC.

Läs också Lyxljud i Lexus första elbil Med påkostad stereo från Mark Levinson finns alla förutsättningar för exceptionella musikupplevelser i helt elektriska Lexus UX 300e. Nästan, i alla fall.

Ingen förväntar sig att produktionsmodellen ska se lika radikal ut som den här. Lexus har en vana att tona ner produktionsmodeller, och det kommer förmodligen att hända här också. Förresten, produktionsmodellen är planerad för lansering 2026.

Foto: Lexus

Det är också osannolikt att någon Lexus kommer att ha en interiör som den på bilden nedan från LF-ZL, men ratten kan faktiskt bli verklighet. Lexus har redan visat att de kan elektronisk styrning bättre än någon annan, och först då kommer en yoke-ratt att fungera som avsett.

Fråga bara alla som har kört en Tesla med yoke-ratt.

Foto: Lexus

Den 139 cm låga LF-ZC kan få sällskap av den större LF-ZL, som är ett SUV-koncept vi kan komma att se i någon form på vägarna, enligt Lexus. Syftet med båda dessa konceptbilar är att visa hur Lexus arbetar med aerodynamik och batteriteknik för att effektivisera drivlinan och öka räckvidden.

Det talas om CV-värden under 0,20 och lättare och tätare packade batterier. Lättare fordon är mer effektiva, och batterier är en stor del av vikten på elbilar. Så idén är sund.

Lexus säger inte exakt när LF-ZL kommer att gå i produktion, men vi måste erkänna att vi blir frestade när vi ser bilderna och renderingarna av Lexus nya designriktning.

LF-ZL. Foto: Lexus
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Beijing Auto Show 2024: Nya elbilar på löpande band

Billigare Tesla kan komma redan i år

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Ljud & Bild
Rulla till toppen