TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Här är VW ID. Buzz

Den elektriska bussen ID. Buzz har gott om plats – och självkörning på Nivå 4.

forfatter
Publicerad 2022-03-11 - 00:05

Den nymodiga «hippie-bussen» är äntligen avdukad. Och den heter inte ID.7 eller något annat tråkigt! Volkswagen har nämligen bestämt sig för att behålla namnet från konceptversionen, närmare bestämt ID. Buzz!

Som tur är blir den elektriska ID. Buzz väldigt lik konceptversionen, tillgänglig i ett stort urval tvåfärgade utföranden. Precis som de gamla Type 1 och Type 2 Microbus som den efterliknar. Om så bara utvändigt.

Läs också Volkswagen ID.Buzz: Nu vet vi när den kommer Volkswagen presenterar inom kort el-vanen som många har väntat på: ID.Buzz.
Volkswagen ID Buzz with cousin 1140x641 1

Självkörning på nivå 4

Invändigt är ID. Buzz nämligen toppmodern, och är bland annat den första bilen från Volkswagen som förbereds för självkörning på Nivå 4. Det innebär att bilen kan manövrera sig i trafiken helt på egen hand, medan chauffören kan sitta och njuta utsikten. Bara vid speciella tillfällen, som extremväder eller kraftigt snöfall, kommer chauffören komma att bes om att ta över ratten. Detta är den sista nivån innan total självkörning (Nivå 5).

Volkswagen VW ID.buzz parkering LB scaled 1 989x557 1 Volkswagen VW ID.buzz filskifte LB scaled 1 989x556 1
<
>
ID. Buzz kan parkera sig själv, och blir smartare med tiden. Illustration: VW

Digital säkerhet

Men innan världen blir redo för Nivå 4, kan ID. Buzz hjälpa dig med att ligga rätt i ditt körfält, även när vägen inte är märkt (tack vare data från andra bilar som har kört samma väg), du kommer varnas när gående korsar vägen, och bilen stannar för annan korsande trafik.

Läs också Bra bil, dåligt ljud Volkswagens elektriska fanbärare efter e-Golf har mycket att leva upp till. ID.3 har mycket bra, men är inte helt befriad från barnsjukdomar.
Volkswagen ID.3 1st Max. Foto: Geir Gråbein Nordby

För utökad översikt över trafikbilden kommunicerar bilen med VW:s system Car2X, som ansluter bilen till et trafikövervakningssystem, där bilar kommunicerar med varandra via WiFi. Med en räckvidd på upp till 150 meter i stadsmiljö, och 800 meter på landsvägen. VW delar denna teknologi med GM och Toyota.

Men tills världen enas om ett system kommer inte trafiköversikten att vara komplett, då det finns ett annat system där bilarna kommunicerar via 5G. Detta gäller Mercedes-Benz, BMW och Ford. Så får vi se vad faciten blir så småningom.

Bilen kan också parkera sig själv, och den ska dessutom kunna lära av vad chauffören gör på repeterande parkeringsplatser. Och därmed bli ännu bättre på att parkera i framtiden.

vw id buzz lading 16x9 1
Volkswagen ID.Buzz laddar med upp till 170 kW, och laddar från 5 till 80% på 30 minuter. Laddning kan reverseras tillbaka till elnätet. Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.Buzz laddar med upp till 170 kW, och laddar från 5 till 80% på 30 minuter. Laddning kan reverseras tillbaks till elnätet. Foto: Volkswagen

Reverserbar laddning: Vehicle-to-home

På teknologisidan kan ID. Buzz skylta med reverserbar ström, som VW kallar «Vehicle-to-home». Det betyder att bilen kan användas som hushållsbatteri, antingen vid strömavbrott, eller – i en inte så avlägsen framtid – som buffert, där bilen kan laddas medan strömmen är billig, och användas som strömkälla när strömmen är dyr.

Läs också Behöver mer ös! Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

Gott om plats

Den 1,9 meter höga ID. Buzz har plats för 5 personer (en 7-sitsig kommer senare), och med ett axelavstånd på 3 meter och förarhuset rakt över framhjulen betyder det gott om utrymme för alla inuti bilen. Baksäten får du tillgång till via skjutdörr på sidan. Den stora döröppningen gör det lekande lätt för föräldrar med sköra ryggar att placera ungar i sina bilbarnstolar, och baksätena kan skjuvas framåt eller bakåt med 15 cm i längdriktningen. Allt beroende på om det är utrymme för ben eller bagage som ska prioriteras.

VW ID.buzz side door LB scaled 1
Stor skjutdörr gör det enkelt att kliva in i baksätet. Foto: Volkswagen

Med baksätena i främre position får du hela 1121 liter bagageutrymme, medan du genom att fälla ner baksätena ökar detta till över 2200 liter. Om nödvändigt, kan du fästa en släpkärra på 1000 kilo i tillägg.

Baksätena är för övrigt 40/60-delade, så att du till exempel kan fälla ner ett säte för att få in långa saker, och fortfarande ha plats för två passagerare där bak. Bara kom ihåg att mittensätet saknar Isofix-fästen.

Framsätena har både minnesfunktion och massagefunktion, och kan justeras 24,5 cm i längden och 6,15 cm i höjden. Integrerade sidokrockkuddar anpassar sig automatiskt efter sätespositionen för optimal säkerhet.

Se avdukningen i videon här ovanför.

Prestanda

Till att börja med kommer ID. Buzz att ha 150 kW / 204 hk bakhjulsdrift och bakmotor, som tilåter framhjulen en snäv svängning för en svängdiameter på endast 11 meter. Ungefär det samma som en Golf! 0-100 är avklarat på runt 8 sekunder.

Batteriet är på 77 kWt netto och kan snabbladdas upp till 170 kW. Vad räckvidden blir, vet vi inte, men med tanke på att ID.4 har uppgetts räcka 513 km med samma batteri enligt WLTP-metoden, kommer det vara naturligt att anta at ID. Buzz – på grund av mer luftmotstånd – rör sig neråt mot 400 km. Du kan nog dra av runt 20 procent vid blandad körning under vintern.

VW ID.buzz cockpit LB scaled 1
Foto: Volkswagen

Infotainment

Volkswagens infotainmentsystem i deras ID-bilar har vi varierande erfarenhet med. Skärmen är trög, och de haptiska knapparna har så långt inte imponerat oss. Väldigt många funktioner är dessutom gömda i den tröga skärmen, istället för att ha egna knappar på instrumentbrädan.

ID.Buzz är baserad på det samma systemet, men ska vara utrustad med ny och bättre hård- och mjukvara, och kommer enligt Volkswagen att vara en kraftig förbättring från dagens ID.3 och ID.4. Men utifrån bilderna vi har sett av interiören ser det väldigt likt ut.

Varubil: ID. Buzz Cargo

Förutom 5-sitsversionen kommer ID. Buzz även att lanseras som en ren varubil. Den får då ett lastutrymme på 3,9 kubikmeter (2,21 m x 1,73 m x 1,28 m). Två Europapallar ska få plats bredvid varann, medan total nyttolast är 650 kilo.

VW ID.buzz cargo LB scaled 1
Det kommer även en varubilsversion, ID. Buzz Cargo. Foto: Volkswagen

Hur är ljudsystemet?

Volkswagen har ännu inte sagt något om ljudsystemet i ID. Buzz. Här finns det ju gott om plats för häftiga högtalare, så vi hoppas självfallet att den kommer kunna beställas med uppgraderat ljudsystem. Men vi håller inte andan, för det tog sin tid innan man så småningom kunde välja VW Premium Sound i ID.4 och ID.5. Men man kan ju alltid hoppas!

Camping-van kommer i 2025

Till att börja med blir ID. Buzz alltså tillgänglig i en enkel utgåva med bakhjulsdrift och en batteristorlek. Senare kommer fyrhjulsdriftsversionen, och vi kan välja både mindre och större batteripaket (52-111 kWt).

I 2025 kommer camping-utgåvan California. Med kök, säng och handfat där bak. Först då kommer dieselvarianten av California ersättas.

vw id buzz stage 16x9 2 LB scaled 1 scaled 1
Foto: Volkswagen

VW ID. Buzz: Pris och tillgänglighet

Det går att köpa Volkswagen ID. Buzz under våren, enligt Volkswagen. Före den tid vet vi inte priset, men det spekuleras om ett startpris på runt 515 000 kronor.

Mer info: volkswagen.se

Kommentarer

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
BMW avslöjar räckvidden på iX1 Öppnar för förhandsbokning av BMW:s nästa el-SUV i sommar.
Nu bör du köpa Tesla Model Y Om du beställer en Model Y nu behöver du inte längre oroa dig för övervikt. Lasten har också fått bättre säkring.
Polestar 2 får utökad räckvidd och nya färger Polestar minskar klimatavtrycket och uppdaterar Polestar 2.
Världens smartaste elcykel i två nya versioner Elcyklarnas svar på Tesla är klara med två helt nya modeller.
Porsches perfekta kompromiss Pris och prestanda gör GTS till Porsches kanske bästa Taycan-version.
Så här blir Xpeng P5 i Sverige Xpeng P5 kan reservas redan nu.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend