TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Här är Hyundai IONIQ 5

Hyundais elektriska familje-SUV IONIQ 5 har gott om plats på insidan och satsar på säkerhet.

forfatter
Publicerad 2021-02-23 - 10:27

Hyundai har nu presenterat IONIQ 5 officiellt.

  •     Upp till 500 km räckvidd
  •     400-800 V snabbladdning (80 % på 15 minuter)
  •     Lång hjulbas (3,0 m)
  •     Head-up-display med AR
  •     Automatisk filbytare och hastighetsjustering i kurvor
  •     Autonom parkering
  •     220 V / 3,6 kW-uttag i bilen – använd den som aggregat!
  •     Gjord av miljövänliga material
  •     Finns med två- och fyrhjulsdrift

Med den nya elektriska familje-SUVen sätter Hyundai säkerheten först. Backspeglarna på sidan är ersatta med videokameror och skärmar och kan ställas in så att man undviker döda vinkeln helt. Det här har vi redan sett i Honda e och är en lösning vi gillade.

 

220-voltsuttaget ger hela 3,6 kW. Foto: Hyundai

Head-up-display projicerar nödvändig information på vindrutan framför föraren och det går att välja om den ska köras i normalt läge eller Augmented Reality, alltså ”utökad verklighet”. Det betyder till exempel att bilen lägger upp navigeringen ovanpå vägen framför föraren, i stället för att visa vägbeskrivning på en skärm.

Bilen saktar ner i kurvor med farthållaren och kan parkera själv. Den har dessutom en automatisk filbytare och inte bara en filhållare. Hur detta fungerar i praktiken ska vi testa när bilen kommer.

220 volt i bilen

Precis som många andra elbilar har IONIQ 5 ett 220-volts ”vägguttag”. Men till skillnad från andra kan uttaget ladda elektrisk utrustning med upp till 3,6 kW. Det betyder att den faktiskt skulle kunna driva vitvaror fungera som tillfällig strömförsörjning om det är strömavbrott hemma!

73442636-gigapixel-compressed-width-3840px-989x535 73442638-gigapixel-compressed-width-3840px-989x695 73442641-gigapixel-compressed-width-3840px-989x564 73442639-gigapixel-compressed-width-3840px-989x616 73442640-gigapixel-compressed-width-3840px-989x686 73442624-gigapixel-compressed-width-3840px-989x564 73442625-gigapixel-compressed-width-3840px-989x598 73442626-gigapixel-compressed-width-3840px-989x660
<
>
Foto: Hyundai

Hållbarhet

Hyundai vill fokusera på hållbarhet och har valt så mycket miljövänliga material som möjligt. Lädersätena är bland annat färgade och behandlade med oljeextrakt från linfrö. Där finns även också ull, sockerrör och återvunnet material från återvunna plastflaskor. Knappar, rattdetaljer, dörrpaneler och delar av i instrumentpanelen är målade med organisk polyuretanfärg gjord med olja från raps och majs.

IONIQ 5 interior
Båda framsätena kan fällas helt. Foto: Hyundai

Lång hjulbas

Axelavståndet på IONIQ 5 är hela 3 meter, vilket till exempel är 7 cm längre än på Audi e-tron och faktiskt även 3 cm längre än Tesla Model X. Med andra ord bör det inte vara ont om plats på insidan. Och om någon undrar hur detta påverkar bagageutrymmet så är det på respektabla 531 liter, plus en lite ”frunk” fram.

IONIQ 5 interior
IONIQ 5 har stor kupé. Foto. Hyundai

Både föraren och passageraren fram kan gå in på vilken sida de vill, eftersom det platta golvet gör att mittkonsolen kan skjutas fram och tillbaka. Praktiskt om bilen till exempel är parkerad på en trång parkeringsplats. Den nya mittkonsolen heter ”Universal Island” och är ett centralt element i IONIQ 5:s funktionella interiör.

Hyundai IONIQ 5 seats
IONIQ 5 har speciella elektriska säten för att ge bra flexibilitet. Foto: Hyundai

Framsätena ställs in helt elektroniskt. Båda kan dessutom vinklas helt bakåt till ett optimalt viloläge som ger en ”nästan viktlös känsla”. Hyundai har också minskat ryggstödets tjocklek med 30 procent för att ge bättre plats i baksätet.

Sätena ska också ha många inställningar så att de är lättare att anpassa efter kroppsform och behov.

Foto: Hyundai

Batteripaket

Till att börja med går det att välja IONIQ 5 med två olika batteripaket: 58 eller 72,6 kWh för upp till 500 km räckvidd (WLTP). En solpanel på taket förlänger räckvidden. Man kan välja mellan bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och motoreffekten varierar från 125 kW och 0–100 km/h på 8,5 sekunder till 225 kW och 0–100 km/h på 5,2 sekunder. Allt beroende på vilket batteri och om man väljer två- eller fyrhjulsdrift.

Både 400 och 800 volt snabbladdning stöds. Lägg märke till pixeldetaljerna, dessa återkommer på flera ställen på bilen, inklusive grillen. Foto: Hyundai

Snabbladdning

IONIQ 5 klarar både 400 och 800 volt snabbladdning och ska kunna ladda upp till 80 procent på bara 15 minuter! På bara fem minuter fylls batteriet på med en räckvidd på 100 km. Inte illa!

Hyundai IONIQ 5 börjar säljas i sommar, men vi känner inte till några svenska priser.

Ioniq-5-2021-5-989x557 Ioniq-5-2-989x557 Ioniq-5-5-989x557 Ioniq-5-989x557 Ioniq-5-2021-6-989x557 Ioniq-5-2021-7-989x557
<
>
Foto: Hyundai

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Kolla in Fords automatiska "laddningsrobot" Ford testar en ny typ av automatisk laddstation där du inte behöver plugga in laddkabeln själv.
Porsche Taycan får längre räckvidd Får ökad räckvidd efter service, men det är mer än räckvidden som har förbättrats.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend