TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

EU hjälper dig att hålla hastighetsbegränsningen

EU vill öka trafiksäkerheten och inför därför regler som bland annat kräver en svart låda och adaptiv farthållare i alla bilar.

forfatter
Publicerad 2022-07-11 - 18:02

Alltför många människor dör i trafiken, enligt Europeiska kommissionen, som därför tillsammans med Europaparlamentet har antagit den så kallade förordningen ”om krav på typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt system, komponenter och separata tekniska enheter för sådana fordon, när det gäller deras allmänna säkerhet och skyddet av fordonspassagerare och oskyddade trafikanter”.

Regelverket är från 2019, men trädde i kraft förra veckan, och bakom vardagstiteln finns ett antal åtgärder som om några år kommer att förändra bilparken i EU-länderna i grunden.

Från och med nu måste alla helt nya bilmodeller som lanseras i EU-länderna uppfylla följande krav:

  • För alla fordon (dvs. personbilar, skåpbilar, lastbilar och bussar): intelligent hastighetsstöd, backningsövervakning, trötthets- eller distraktionsvarning, händelsedataloggare och nödstoppssignal.
  • För personbilar och lätta lastbilar: andra funktioner som filhållningsassistans och automatiska bromssystem.
  • För bussar och lastbilar: teknik för att bättre upptäcka möjliga döda vinklar, varningar för att undvika kollisioner med fotgängare eller cyklister och system för övervakning av däcktryck.

Från och med den 7 juli 2024 kommer reglerna att gälla inte bara för nya modeller utan för alla nya bilar som säljs var som helst i EU. Det bör betonas att reglerna inte gäller begagnade bilar som kom ut på marknaden eller köptes innan reglerna trädde i kraft.

Läs också EU-beslut: USB-C blir gemensam laddstandard Från och med 2024 ska alla nya mobiltelefoner ha samma laddkontakt.
Cayin RU6 USB C Lightning cable 989x556 1

Anmärkningsvärda är särskilt två av de många nya reglerna, nämligen kraven på ”intelligent hastighetsstöd” och ”händelsedataloggare”.

Intelligent hastighetsjustering är ett annat ord för adaptiv farthållare, och själva lagtexten säger följande om den nu obligatoriska tekniska enheten:

2. Intelligent hastighetsstöd ska ha följande minimikrav:

a) Det ska vara möjligt för föraren att genom gasreglaget, eller genom specifik, lämplig och effektiv återkoppling informeras om att den tillämpliga hastighetsbegränsningen överskrids.

b) Det ska vara möjligt att stänga av systemet; information om hastighetsbegränsningen får fortsätta att ges och systemet för intelligent hastighetsstöd ska vara i normal drift varje gång fordonets huvudströmbrytare aktiveras.

c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler, på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.

d) Det får inte påverka förarens möjligheter att överskrida den av systemet givna fordonshastigheten.

e) Dess prestandamål ska fastställas för att undvika fel eller minimera felfrekvensen vid verklig körning.

Många bilar är redan utrustade med adaptiv farthållare, som i praktiken fungerar som beskrivet i lagtexten, men det är nytt att alla bilar enligt lag MÅSTE ha en sådan lösning inbyggd.

Dessutom får du inte kunna stänga av farthållaren permanent. För som anges i punkt b: ” systemet för intelligent hastighetsstöd ska vara i normal drift varje gång fordonets huvudströmbrytare aktiveras”. Det är dock inte tal om att bilen uttryckligen hindrar dig från att köra för fort.

Läs också Fri EU-roaming även i fortsättningen Det europeiska roamingavtalet som gör att du kan ringa och använda mobildata utan extra kostnad i hela EU har förlängts.

Den andra kontroversiella delen av regelverket handlar om så kallade ”händelsedataloggare”, vilket är ett annat ord för samma typ av svart låda som idag sitter i alla flygplan för att hjälpa myndigheterna att reda ut exakt vad som gick fel i händelse av en olycka.

Det är också syftet med kravet att utrusta alla nya bilar med en svart låda.

I lagtexten anges bland annat följande:

De data som apparaterna har kapacitet att registrera och lagra med avseende på perioden kort före, under och omedelbart efter en kollision ska omfatta fordonets hastighet, inbromsning, position och lutning, alla säkerhetssystems tillstånd och grad av aktivering, 112-baserade eCall-system ombord, bromsaktivering och relevanta parametrar i ombordsystemen för aktiv säkerhet och förebyggande av olyckor, med stor precision och säkerställd hållbarhet för data.

Med andra ord måste den svarta lådan ständigt registrera bilens hastighet och position, så att myndigheterna därefter kan avgöra om föraren har kört för fort, och du kommer att kunna se när som helst var bilen har varit vid en viss tidpunkt.

Enligt reglerna måste dock de uppgifter som samlas in i den svarta lådan anonymiseras för att hindra missbruk, och de får bara existera i en ”sluten slinga”. Uppgifter får också endast göras tillgängliga för myndigheterna i samband med bilolyckor.

Då får vi hoppas att polisen och andra myndigheter håller fast vid det…

Kommer att rädda liv

EU-kommissionen räknar med att det nya regelverket kommer att rädda många liv.

”De nya säkerhetsåtgärderna kommer att bidra till att bättre skydda passagerare, fotgängare och cyklister i hela EU och förväntas rädda mer än 25 000 liv och undvika minst 140 000 allvarliga skador fram till 2038”, står det i pressmeddelandet.

Hela förordningen kan läsas här.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Nu kan du beställa din Polestar 6 Polestar 6 blir en Porsche-mördare
Teslas hemliga vapen: en superdator Superdatorn Tesla Dojo är deras vapen i kampen om att ha de säkraste, mest självkörande bilarna.
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend