TEST AV Sony SLT a99 II

Sonys bÀsta proffskamera

Den kommer sent men Àr bra och kommer garanterat att tillfredsstÀlla Sony-proffsanvÀndare.

Ljud & Bild tycker:
Hög bildhastighet och precis autofokus, bra ergonomi och extrem skÀrpa. Mycket hög videokvalitet i bÄde 4K och HD, dÀr bildstabilisatorn verkligen kommer till sin rÀtt.
En del fokusproblem med video, mÄttlig batteritid, avvikande fÀrgbalans i JPEG-filer.

Sonys flaggskepp a99 II Àr byggd för att ta skarpa bilder i krÀvande situationer. Kameran Àr fullproppad med teknik som ska ge fotografen en garanti för att bilderna blir fulltrÀffar.

En avancerad femaxlars bildstabilisator, stor fullformatsensor med 42 megapixlar, 12 bilder/s i bildhastighet och avancerad 4K-video ska se till att ingen fotograf blir besviken.

Vilket bĂ„dar gott. För med den hĂ€r kameran ska Sony tillfredsstĂ€lla en krĂ€sen kundgrupp. Proffs och amatörer som kanske Ă€r bortskĂ€mda med Canons och Nikons flaggskeppsmodeller eller de som satsat pengar pĂ„ Sonys alpha-serie och behöver nĂ„got bĂ€ttre Ă€n a99 – en kamera frĂ„n 2012 som för lĂ€nge sedan har blivit omkörd av bĂ„de rivalerna och Sonys ena modeller.

HÀr har Sony försökt Ästadkomma en direkt konkurrent till Canon EOS 1Dx Mark II och Nikon D5 Ä ena sidan och EOS 5Dsr och D810 Ä den andra. Med andra ord: en proffskamera för fotografer som behöver nÄgot stabilt, vÀderskyddat och inte minst blixtsnabbt.

För att lyckas med det har Sonys ingenjörer klokt nog byggt vidare pĂ„ den fantastiska bildsensorn med 42 megapixlar frĂ„n a7r II och ett hybrid-autofokussystem med sĂ„ mĂ„nga som 399 fokussensorer, varav 79 Ă€r av korstyp. Och med en bildhastighet av 12 bilder per sekund – med fokus i varje bild – kĂ€kar den hĂ€r kameran actionscener till frukost.

Den Àr alltsÄ snabb. Blixtrande snabb. Faktiskt fullt i klass med EOS 1Dx Mark II och Nikon D5, men hÀr fÄr man dessutom bÀttre detaljskÀrpa. Speciellt nÀr man anvÀnder nÄgra av Sonys bÀsta objektiv. Till exempel Zeiss Planar FE 50 mm/f1,4 som tillsammans med Sonys 90 MM makro Àr tvÄ av de skarpaste objektiven i alpha-serien.

Genomskinlig spegel

Även om a99 II ser ut som en spegelreflex sĂ„ Ă€r den egentligen en hybrid. Spegeln Ă€r fastmonterad och genomskinlig. SĂ„dant sparar man tid pĂ„ nĂ€r det ska gĂ„ undan eftersom spegeln inte behöver lyftas undan nĂ€r motivet ska exponeras. Kameran kunde alltsĂ„ haft en optisk sökare, men Sony har valt en stor och skarp elektronisk i stĂ€llet.

Den har minimal blackout-tid (nÀr skÀrmen svartnar) mellan exponeringarna i bildserier och nÀr man behöver föreviga motivet oavbrutet sÄ vÀljer man Ätta bilder per sekund.

Det finns plats för tvÄ minneskort. Man kan vÀlja om bilderna ska lagras pÄ bÄda, anvÀnda det ena som backup eller lagra olika filtyper pÄ de tvÄ korten.

A99 II Àr stor och tung. SÀrskilt om vertikalgreppet sitter pÄ. Men den ligger skönt i handen. Tack vare ett stort gummerat grepp och gott om plats för handen och ett lagom stort tumgrepp pÄ baksidan.

Knappar sitter överallt. De flesta Àr lÀttillgÀngliga, kanske bortsett frÄn knappen för djupskÀrpa som sitter lÀngst ned till höger om bajonettfattningen. Den krÀver att man anvÀnder tvÄhandsgrepp eftersom man anvÀnder vÀnster hand till den.

Som vanligt för en kamera i den hÀr klassen gÄr flera av knapparna att programmera, sÄ att funktionerna kan anpassas efter fotografen. Den vrid- och vÀndbara skÀrmen har ingen pekfunktion. Och det Àr kanske okej för dem som tillhör mÄlgruppen. Men det finns en styrpinne som Àr praktisk nÀr man ska flytta runt fokuspunkterna i sökaren.

PÄ framsidan till vÀnster sitter ett instÀllningshjul som aktiverar sekundÀra funktioner nÀr man hÄller inne knappen ett par sekunder. DÄ dyker det upp en undermeny, sedan blÀddrar man genom valen tills rÀtt instÀllning visas.

Det finns hörlurs- och mikrofonkontakter, samt ström, blixtkontakt, fjĂ€rrkontroll och HDMI-utgĂ„ng med 4:2:2-video ut – och dĂ„ har vi kommit fram till videofunktionerna.

Proffsig 4K-video

Sony har lagt in 4K-videobehandling som klarar översamplad 4K-video (Super 35) frÄn en 5K-ström. Det innebÀr att kameran anvÀnder ett omrÄde som motsvarar APS-C-formatet för att ge optimal videokvalitet, nackdelen Àr att nedskalningen Àven beskÀr utsnittet. Man kan ocksÄ vÀlja att filma med hela bildsensorn, men det ger en nÄgot sÀmre filkvalitet.

4K-video kan lagras i 25 bildrutor per sekund och XAVC X-format med upp till 100 Mbit/s videoström eller 1080 HD-kvalitet med 50 eller 100 bildrutor per sekund och 100 Mbit/s.

IgenkÀnnlig bildkvalitet

Jag blev inte nÀmnvÀrt imponerad av videoinspelningens fokusprecision. Kameran sökte en del med kontinuerlig autofokus och autofokusen fungerar bara med programautomatik. Annars mÄste man fokusera manuellt.

Men videokvaliteten gÄr det inte att klaga pÄ. Knivskarp 4K-video med ytterst bra dynamik, Äterspeglar stillbildskvaliteten pÄ alla sÀtt och vis.

Det kommer inte heller som nÄgon överraskning att bildkvaliteten matchar Sony a7r II hela vÀgen. De har samma bakgrundsbelysta bildsensor utan lÄgpassfilter, och med Zeiss Planar 50 mm-objektivet lyckas kameran Äterge detaljer sÄ skarpa att den placerar sig i toppskiktet nÀr det gÀller skÀrpa.

Även om a99 II inte slĂ€pper igenom lika mycket ljus pĂ„ grund av spegeln framför bildsensorn sĂ„ Ă€r det nĂ€stan omöjligt att se skillnad pĂ„ omfattningen av kornbrus. Bildbruset inte Ă€r nĂ€mnvĂ€rt synligt förrĂ€n man passerar ISO 12 800. Bilddynamiken Ă€r markant bĂ€ttre Ă€n i a99, och Ă€ntligen pĂ„ samma nivĂ„ som de bĂ€sta i klassen.

FÀrgÄtergivningen i JPEG-filer Àr neutral upp till en viss nivÄ. Den drar lite mot grönt och gult i en del fall och Àr inte lika neutral och jÀmn vid alla ISO-vÀrden som Nikon D5 eller EOS 1DX Mark II.

VĂ„r Ă„sikt

Sony a99 II kan mycket vĂ€l vara Sonys sista ”spegelreflex”. Bortsett frĂ„n bildhastigheten och ett bĂ€ttre grepp Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt att hitta sĂ€rskilt mĂ„nga argument för att vĂ€lja den hĂ€r kameran i stĂ€llet för en Sony a7r II. Om man inte redan har en del av Sonys objektiv till alpha-systemet och behöver en bĂ€ttre kamera Ă€n a99 och a77 II. Det Ă€r ingen tvekan om att a99 II Ă€r en betydande förbĂ€ttring mot föregĂ„ngaren och att den definitivt Ă€r konkurrenskraftig mot – och till och med bĂ€ttre pĂ„ en del omrĂ„den Ă€n – motsvarande kameror frĂ„n Canon och Nikon.

Kameran Àr fullproppad med teknik som ska ge fotografen en garanti för att bilderna blir fulltrÀffar.

 

Fakta & Betyg:
  • Sony SLT a99 II
    Typ: Systemkamera med 42,4 Mp fullformatsensor
    Optik: Sony A-fattning
    SkÀrm: 7,6-cm LCD med 1,28 Mp
    Sökare: 2,36 Mp OLED
    Funktioner: 4K-video, wifi, 12 bilder/s, 14-bitars okomprimerade rÄfiler, 5-axlars bildstabilisator, vridbar skÀrm, mik in, hörlursuttag, ISO 102400, 490 bilders batteritid, vÀderskydd

    Pris: 36,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    FörtrÀfflig Fujifilm-optik

    Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    AnvÀndbar makro-tele

    Makroobjektiv behöver inte ha begrÀnsningar. Se bara pÄ Fujifilms makro-tele.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klass för sig

    Priset Àr svÄrt att svÀlja men uppvÀgs av den höga bildkvaliteten.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Extrem portrÀtt-tele

    Olympus lilla 45 mm Àr ett av de skarpaste och mest ljusstarka objektiv vi har testat.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Specialobjektiv för portrÀtt

    Om du vill ha ett annat uttryck i portrÀtten Àr det hÀr rÀtt objektiv.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb resezoom till Sony

    Om man kan leva utan lite ljusstyrka sÄ Àr det den hÀr Sony-zoomen man ska ha.

    TEST: Objektivguide

    VÀlj rÀtt objektiv till kameran

    Optiken Àr viktigare Àn megapixlarna, hÀr Àr en kort guide till vanligaste objektiven.

    TEST: Canon PowerShot G1 X Mark III

    Seriös resekompakt

    Canons lilla kamera har egenskaper som man inte brukar förknippa med kompaktkameror.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Maxad videokamera

    Panasonic Lumix GH5S Àr en unik systemkamera, med renodlade egenskaper för proffsvideo.

    TEST: Leica CL

    Legenden lever

    Leica CL har mycket att leva upp till, men lyckas med det viktigaste.
    TEST: Panasonic Lumix G9

    Superb spegelreflexdödare

    HÀr Àr en av de mest lyckade kamerorna vi har testat. En perfekt allroundkamera för erfarna fotografer.
    TEST: Nikon AF-S 8-15mm F3.5-4.5E ED

    Unik specialzoom

    NÀr en vidvinkelzoom inte Àr tillrÀckligt bred sÄ behöver man en fisheye-zoom.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×