TEST AV Sony a9

David utmanar Goliat

Sony har Àntligen gjort kameran som ska ge dem vÀrldsherravÀlde.

Ljud & Bild tycker:
Extrem bildhastighet och fokusprecision samt otroligt jÀmn bildkvalitet och förbÀttrad ergonomi. SuverÀn actionkamera.
Det finns bÀttre detaljupplösning och fÀrgÄtergivning pÄ andra hÄll. Bara USB 2 och en UHS-II-kortplats. Lite smÄ knappar, nÄgra med dÄlig respons.

Kan hÀnda att det sitter nÄgon i styrelserummen i Tokyo och försöker hÄlla masken. Hur ska man förklara att man tappar marknadsandelar till en TV-tillverkare? En som de kanske inte tog sÀrskilt mycket pÄ allvar. En tillverkare som hade problem med att fÄ fotfÀste pÄ en miljardmarknad som tvÄ mÀrken dominerat under lÄng tid.

Sony har knackat pÄ dörren sÄ lÀnge att den till slut öppnade sig, och nu Àr de nummer tvÄ pÄ vissa marknader och till och med nummer ett pÄ en. Det Àr ingen slump.

De kom sent till festen, och det mÄste medges att de kÀmpade lÀnge med att bygga produkter som var bÀttre Àn konkurrenternas, men nu för tiden Àr de flesta Sony-kameror lika bra och mer Àn sÄ. PÄ samtliga marknader utom en: proffsmarknaden.

Läs också: Fujifilm XF 23mm F2 R WR
FörtrÀfflig Fujifilm-optik

FörtrÀfflig Fujifilm-optik

Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

Den lilla men lukrativa proffsmarknaden domineras fortfarande av Canon och Nikon, och Àr det enda kamerasegmentet dÀr Sony har inte haft nÄgot att stÀlla upp med. FörrÀn nu, vill sÀga. För Sony a9 Àr byggd just för att knuffa ner de tvÄ stora frÄn piedestalen. Den kommer tÀtt efter spegelreflexkameran SLT a99II som hittills har varit Sonys snabbaste systemkamera, med 12 bilder i sekunden (bps).

Foto: Sony
Foto: Sony

Sony a9 Ă€r inte bara en vĂ€lbyggd, vĂ€dertĂ€tad och skrĂ€ddarsydd proffskamera för fotografer som behöver nĂ„got som tĂ„l att anvĂ€ndas i mĂ„nga Ă„r. Den Ă€r dessutom snabbare Ă€n konkurrerande kameror frĂ„n Canon och Nikon. Mer specifikt Canon EOS 1Dx II och Nikon D5 – de tvĂ„ absolut snabbaste proffskamerorna vi har testat hittills, med hastigheter pĂ„ 16 respektive 14 bps.

LÄt mig skynda mig att tillÀgga att de Àr tvÄ av de tre bÀsta, för Sony a9 Àr inte bara snabbare och har en bildhastighet pÄ upp till 20 bps (12 med rÄfiler). Den Àr dessutom bÀttre pÄ ett par omrÄden.

Men lÄt oss ta saker och ting i rÀtt ordning.

 

Formel 1-hastighet

Kameran Ă€r fullproppad med avancerad Sony-teknik och kostar sĂ„ mycket att den befinner sig utom rĂ€ckhĂ„ll för mĂ„nga fotografer – och har egenskaper som lĂ„ngtifrĂ„n alla behöver. Fast det Ă€r klart, en bildhastighet pĂ„ 20 bps Ă€r nĂ„got som bĂ„de naturfotografer och sportfotograner kan behöva. Men inte bara de.

Bröllopsfotografer kan fyra av blixtsnabba bildserier utan ett ljud tack vare kamerans elektroniska slutare (1/32 000 sekund) och Sony har anstrÀngt sig för att autofokusen ska hÀnga med nÀr det gÄr undan.

Det finns till exempel ingen blackout-tid (svart skÀrm) mellan bilderna i bildserier och fotografen kan konfigurera autofokusen efter motivets rörelser. Kameran har en 24-megapixlars CMOS-bildsensor, dÀr bildprocessorn och minnesbufferten sitter pÄ sjÀlva bildchipet för att dataströmmen ska ha maximal hastighet.

Kompakt och lÀtt, med bÀttre ergonomi Àn Sonys andra alpha-kameror.

Kameran svÀljer undan fler Àn 240 bilder i rÄformat innan bufferten mÄste ta ett par sekunders paus. BÀttre Àn bÄde Canon EOS 1Dx II och Nikon D5.

Den rymmer för övrigt tvÄ minneskort dÀr man kan vÀlja om bilderna ska lagras pÄ bÄda, sÄ att det ena Àr en backup, eller om det ska lagras olika filtyper pÄ de olika korten. MÀrkligt nog klarar bara den ena minneskortlÀsaren UHS-II-kort. Som Àr de snabbaste och mest lÀmpliga minneskorten för kameror med en sÄ hög bildhastighet.

Tack vare en inbyggd femaxlars bildstabilisator hanterar kameran upp till fem stegs kompensation, sÄ att man faktiskt kan fÄ skarpa handhÄllna bilder med lÀngre slutartider. Flera av Sonys teleobjektiv och zoomar har dessutom optisk bildstabilisering, sÄ att man Àr vÀl tÀckt med A9 oavsett brÀnnvidd.

 

Kompakt och lÀtt

Kameran Àr inte sÀrskilt stor jÀmfört med en vanlig spegelreflex. Bredvid Canon EOS 1Dx II och Nikon D5 Àr den pytteliten. Men inte sÄ liten att den Àr svÄr att hantera. Sony har uppenbarligen lyssnat pÄ fotografer nÀr de konstruerat a9, inte bara pÄ sina egna ingenjörer. För Àntligen har kameran fÄtt större programhjul pÄ toppen och ett bÀttre integrerat handgrepp Àn till exempel Sony a7r II.

Extra glÀdjande Àr att den har fÄtt tvÄ hjul till vÀnster om sökaren. Ett för bildhastighet och ett för fokuslÀge. InstÀllnings- och programhjulet har en lÄsknapp som mÄste tryckas in varje gÄng man ska Àndra instÀllning. LÄsknappen borde hellre haft en av/pÄ-funktion, som Olympus har. Det Àr mer praktiskt.

 

Med vertikalgreppet ser Sony a9 ut som en Canon- eller Nikon-proffskamera.

Men det mesta Àr framsteg jÀmfört med a7-serien. En styrpinne (joystick) gör det enkelt att flytta fokuspunkterna nÀr man anvÀnder den stora och högupplösta sökaren. Med 3,7 miljoner pixlar, noll blackout i bildserier och nÀstan ingen fördröjning Àr den kanske marknadens bÀsta elektroniska sökare.

Nu finns det ingen anledning att sakna optiska sökare lÀngre.

Kameran kan ocksÄ utrustas med ett vertikalgrepp som har plats för tvÄ extra batterier, som för övrigt Àr större Àn till a7-serien. Sony anger batterikapaciteten till 650 exponeringar per laddning, vilket Àr betydligt bÀttre Àn cirka 400 med det gamla batteriet. Efter en hel dags bildserier och en del 4K-filmning hade batteriet fortfarande nÀstan hÀlften av kapaciteten kvar.

Kamerans knappar Àr fortfarande smÄ, men alla mÄste inte anvÀndas hela tiden. Den vinklingsbar pekskÀrmen underlÀttar skötseln och bÄde menyer och knappar gÄr att anpassa efter olika behov.

 

Snabbare

Sony-kameran reagerar mycket snabbare nÀr fotografen vill nÄgot. Som att trycka och vÀlja instÀllningar. Ingen fördröjning. Allt hÀnder omedelbart, vilket förstÀrker kÀnslan av att ha en blixtsnabb kamera i handen. Enda undantaget Àr nÀr man vÀxlar frÄn stillbilder till video, dÄ blir det plötsligt ett par sekunders fördröjning innan kameran Àr redo att börja filma.

Under vĂ€dertĂ€tade luckor finns bĂ„de hörlurs- och mikrofonkontakter, plus ström, blixtkontakt, ethernet och mini-HDMI men ”bara” USB 2.0-överföring. Man skulle kunna tro att en kamera i den hĂ€r klassen hade USB 3 som ger mycket högre överföringshastighet.

Kameran kör 4K-videobehandling med översamplad 4K-ström i 24 och 30 fps, frĂ„n hela bildytan. Det ger bĂ„de hög filkvalitet och lite ”rolling shutter”-effekt.

Konstigt nog hittade jag inga videoprofiler som S-log 2, men det Àr mycket möjligt att det kommer i en firmware-uppdatering.

Med 693 fokuspunkter pÄ 93 procent av bildytan gÄr det inte att klaga pÄ tÀckningen. Kameran berÀknar snabbare Àn a7r II och det syns i praktiken. Man kan vÀlja fokusomrÄde sjÀlv och flytta fokus med styrpinnen pÄ baksidan, eller lÄta kameran följa motivet nÀr man tar bildserier.

Bilder frĂ„n en tennismatch visade att a9 Ă„tminstone inte hade nĂ„gra problem med att följa en snabb serve. Till och med smĂ„ tennisbollar hamnade i fokus nĂ€r jag stĂ€llde in kamerans fokuslĂ€ge till kontinuerlig och grupperade fokuspunkter i centrum av bildytan med ”Lock on AF” i menyerna.

FokuskÀnslighet kan ocksÄ justeras av fotografen, vilket kan öka chansen för fler skarpa bilder i serier.

 

VÀlkÀnd bildkvalitet

Autofokusen Àr en markant förbÀttring frÄn a7-serien och fullt i klass med det bÀsta frÄn Canon och Nikon, men bildkvaliteten lite mer varierad. MissförstÄ mig inte, den Àr inte dÄlig alls. TvÀrtom. PÄ ett par omrÄden Àr a9 bÀttre Àn bÄde a7r II, 1Dx II och D5.

 

Vridbar pekskrÀm, styrpinne och kanske den bÀsta sökaren vi har sett.

Till exempel nÀr det gÀller brus. Vid jÀmförbara ISO-vÀrden ligger a9 inte lÄngt efter klassens nummer ett: Sony a7s. Det finns inte vÄldsamt stora skillnader mellan a9 och Canon- och Nikon-kamerorna, men frÄn ISO 51200 till dess maximala kÀnslighet Àr Sony-kameran lite bÀttre pÄ att dÀmpa brus. SÀrskilt i mörka omrÄden, dÀr det i princip bara Àr a7s och 1Dx II som kommer i nÀrheten av att vara lika bra.

Upplösningen och detaljskÀrpan Àr pÄ samma nivÄ som EOS-kameran och D5, men inte fullt lika extrem som a7r II, Nikon D810 eller Canon EOS 5Dsr. Som alla har fler pixlar fördelade pÄ en lika stor bildyta men som Àr betydligt lÄngsammare och har mycket lÀgre bildhastighet.

Sony a9 ligger fortfarande lite efter framför allt D5 nÀr det gÀller fÀrgÄtergivning. FÀrgkartan och portrÀtt visar att Sony inte riktigt har nÄtt Ànda fram med fÀrgbehandlingen. Nikons fÀrger ser helt enkelt lite mer naturliga ut, Àven om a9 Àr ett steg framÄt jÀmfört med a7r II.

PÄ bilddynamik skiljer det ungefÀr ett halvt exponeringssteg mellan a9 och den allra bÀsta, som Àr a7r II med EOS 1Dx II hack i hÀl.

I praktiken Àr skillnaderna inte stora. PÄ en kalibrerad skÀrm Àr det lÀtt att stirra sig blind pÄ marginella olikheter. Om Sony lyckas optimera sin fÀrgÄtergivning Ànnu mer kan vi verkligen tala om en utklassningsseger i proffsklassen.

 

VĂ„r Ă„sikt

A9 Ă€r Sonys bĂ€sta kamera. Punkt slut. Den Ă€r ocksĂ„ helt solklart en av de tre bĂ€sta i proffsklassen, och den allra snabbaste av de tre. Den Ă€r mindre, lĂ€ttare och billigare – till och med nĂ€r den har extra batterier och vertikalgrepp – och har markant bĂ€ttre ergonomi Ă€n Sonys andra systemkameror. För studiofotografer som behöver extrem upplösning mer Ă€n bildhastighet finns det kameror som passar bĂ€ttre, men för de som lever av att ta sĂ„ skarpa bilder som möjligt av sport och action sĂ„ kan Sony a9 definitivt slĂ„ss med de bĂ€sta. Och vinna.

Fakta & Betyg:
  • Sony a9
    Typ: Systemkamera med 24 Mp fullformatsensor
    Optik: Sony FE-fattning
    SkÀrm: 7,6-cm LCD med 1,44 Mp
    Sökare: 3,7 Mp OLED
    Funktioner: 4K-video, wifi/Bluetooth, 20 bilder/s, 12 bps okomprimerade rÄfiler, 5-axlars bildstabilisator, vridbar pekskÀrm, mik in/hörlursuttag, ISO 204800, 650 bilders batteritid, vÀderskydd

    Pris: 53,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    FörtrÀfflig Fujifilm-optik

    Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    AnvÀndbar makro-tele

    Makroobjektiv behöver inte ha begrÀnsningar. Se bara pÄ Fujifilms makro-tele.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klass för sig

    Priset Àr svÄrt att svÀlja men uppvÀgs av den höga bildkvaliteten.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Extrem portrÀtt-tele

    Olympus lilla 45 mm Àr ett av de skarpaste och mest ljusstarka objektiv vi har testat.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Specialobjektiv för portrÀtt

    Om du vill ha ett annat uttryck i portrÀtten Àr det hÀr rÀtt objektiv.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb resezoom till Sony

    Om man kan leva utan lite ljusstyrka sÄ Àr det den hÀr Sony-zoomen man ska ha.

    TEST: Objektivguide

    VÀlj rÀtt objektiv till kameran

    Optiken Àr viktigare Àn megapixlarna, hÀr Àr en kort guide till vanligaste objektiven.

    TEST: Canon PowerShot G1 X Mark III

    Seriös resekompakt

    Canons lilla kamera har egenskaper som man inte brukar förknippa med kompaktkameror.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Maxad videokamera

    Panasonic Lumix GH5S Àr en unik systemkamera, med renodlade egenskaper för proffsvideo.

    TEST: Leica CL

    Legenden lever

    Leica CL har mycket att leva upp till, men lyckas med det viktigaste.
    TEST: Panasonic Lumix G9

    Superb spegelreflexdödare

    HÀr Àr en av de mest lyckade kamerorna vi har testat. En perfekt allroundkamera för erfarna fotografer.
    TEST: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

    Skarp Zeiss till Sony

    Sonys ljusstarka normalobjektiv Àr nÀstan helt perfekt. Men det kostar.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×