TEST AV Sony a7r III

Den allra­ bÀsta ­kameran

Sony tagit i för allt de Àr vÀrda och gjort den bÀsta systemkameran hittills.

Ljud & Bild tycker:
Markant förbÀttrad bildkvalitet, hastighet och batteritid. Blixtsnabb autofokus, superb 4K-video och mer anvÀndarvÀnlig.
Trög start, ingen rÄfilskonverterare, trög överföring till SD-kort. Bara en enda UHS-II-kortplats.

Om man Àr en seriös fotograf pÄ jakt efter en ny systemkamera Àr det omöjligt att förbise Sony. För tio Är sedan möttes man av axelryckningar nÀr Sony kom pÄ tal, men i dag Àr de ett mÀrke att rÀkna med. Sony a7r III Àr ett tillrÀckligt bevis pÄ det.

För hĂ€r en kamera som – trots att Sony har hĂ„llit pĂ„ lika lĂ€nge i kamerabranschen som Tesla har i fordonsbranschen – Ă€r en av de bĂ€sta kamerorna vi har testat. NĂ„gonsin.

UppmÀrksamma lÀsare kanske minns att vi sade nÄgot liknande förra Äret nÀr vi testade Sony a9 och Sony RX100V. Det sÀger en hel del om vilken resa Sony har gjort sedan Alpha 100 kom 2006.

PÄ rekordtid har de blivit en seriös utmanare till Canon och Nikon, i nÀstan alla prisklasser. Senast i proffsklassen, dÀr de tvÄ jÀttarna har dominerat och i praktiken delat upp marknaden mellan sig.

Sony a9 var den första kameran som pÄ allvar kunde utmana Canon EOS 1DX II och Nikon D5, och som slog dem med sin bildhastighet som Àr upp till 20 bilder/s.

Nu har turen kommit till Canon EOS 5Dsr och Nikon D850 att utmanas av a7r III.

(Foto: Tillverkare)

 

Snabbast i klassen

Den nya Sony-kameran Àr tack vare en bildhastighet pÄ upp till 10 bilder per sekund (28 okomprimerade rÄfiler eller 76 komprimerade RAW- eller JPEG-bilder i serie) och bÀttre bildprocessor bÄde snabbare, lÀttare och mer avancerad Àn det mesta som finns dÀr ute. Det Àr ocksÄ den första kameran vi har testat som praktiskt taget Àr lika bra pÄ bildkvalitet som D850. Som Àr den bÀsta systemkameran vi har testat.

Nu blir den utmanad av Sony – pĂ„ allting som Nikon Ă€r bra pĂ„.

StĂ€ller man de tvĂ„ kamerorna bredvid varandra sĂ„ ser man hur mycket mindre den spegellösa Sony-kameran Ă€r. ÄndĂ„ Ă€r den lika avancerad pĂ„ de flesta omrĂ„den. 42-megapixlars bildsensor (D850 har 45 Mp) utan lĂ„gpassfilter, ljuskĂ€nslighet upp till ISO 32000 (D850 har ISO 25600), sökarförstoring, ljusmĂ€tningens kĂ€nslighet, in- och utgĂ„ngar, antalet kortplatser, vĂ€derskydd och 4K-video – alltihop Ă€r nĂ€stan likadant i de tvĂ„ kamerorna.

Det enda omrÄdet som Nikon-kameran Àr överlÀgsen pÄ Àr batteritiden. 1840 bilder per laddning krossar Sonys 530. Behöver man högre batterikapacitet sÄ kan tvÄ Sony NP-FZ100-batterier i vertikalgreppet VG-C3EM ge dubbelt sÄ mÄnga exponeringar.

I övrigt har Sony-kameran högre bildhastighet (10 bilder/s mot 7 bilder/s) ingen blackout i sökaren nÀr man tar bildserier samt inbyggd bildstabilisator.

Kameran har plats för tvÄ SD-minneskort, den ena Àr anpassad för UHS-II-kort. Som Àr snabbare och passar bÀttre för 10 bilder/s och 4K-video. Den inbyggda, 5-axlars bildstabilisatorn ger upp till 5,5 stegs kompensation.

Sony a7r III har en lÄng rad förbÀttringar jÀmfört med föregÄngaren a7r II. Det Àr inte bara bildhastigheten, batteritiden och autofokusen som Àr förbÀttrad.

TvÄ kortplatser, men bara en för UHS-II.

 

PÄtagliga förbÀttringar

Den lagrar 14-bitars okomprimerade bildfiler som ger fotografen mer fÀrgdjup och dynamik. Den anvÀnder ett sÄ kallat super 35-utsnitt frÄn en 5K-videofeed nÀr den filmar i 4K/25p, och har flera videoprofiler som S-log 2 och 3 samt förbÀttrad autofokusalgoritm vid live- och videoinspelning.

Den filmar inte Àkta 10-bitars video, utan kör 8-bitars 4:2:0 internt eller överför 8-bitars 4:2:2 till en extern inspelare via HDMI. För de mest krÀvande fotograferna Àr detta en begrÀnsning, för andra inte.

En av de viktigaste – och mest pĂ„tagliga – uppgraderingarna Ă€r kamerans 425-punkters autofokus (399 faspunkter). Den Ă€r blixtsnabb, extremt precis och har en praktisk bonus i form av ögonfokus, dĂ€r kameran fokuserar pĂ„ det nĂ€rmaste ögat.

Det fungerar sÄ bra att bröllops- och portrÀttfotografer har all anledning att jubla. FokusspÄrningen fungerade felfritt i vÄrt test, men Sony a9 Àr fortfarande en snabbare kamera för actionscener.

Man kan anvÀnda skÀrmen som sökare, fast dÄ sjunker bildhastigheten till Ätta bilder/s.

Styrpinnen pÄ baksidan Àr en vÀlkommen förbÀttring. Med hjÀlp av den kan man snabbt flytta en fokuspunkt eller en grupp av dem sÄ att kameran fokuserar dÀr man vill att motivet ska vara skarpt. Det gÄr ocksÄ att styra fokuspunkterna med fingret nÀr kameran Àr i live-view-lÀge eller filmar video.

Bra översikt, men Sony kunde ha placerat ett par funktioner pÄ den tomma ytan.

 

BĂ€ttre ergonomi

Kameran Àr alltsÄ mycket snabbare Àn föregÄngaren, men den Àr bÀttre att hÄlla i ocksÄ. Handgreppet Àr större, kamerahuset har vuxit en smula och det Àr bÀttre plats för fingrarna. Huset Àr fortfarande litet jÀmfört med Nikon D850 och har nÄgra ergonomiska frÄgetecken som inte Àr lösta.

Det vÀdertÀtade kamerahuset har inte fÄtt programhjulet pÄ a9 till vÀnster om sökaren, det finns ingen skÀrm pÄ toppen som pÄ D850, och det finns inga programmerbara knappar pÄ framsidan. I stÀllet sitter det tvÄ pÄ toppen och en pÄ baksidan. Dessutom kan mÄnga av knapparna och instÀllningsrattarna stÀllas in som fotografen vill.

Om man föredrar Sonys eller Nikons ergonomi Àr frÀmst en smaksak, personligen gillar jag Nikons generösa placering av viktiga funktioner pÄ synliga knappar och rattar. PÄ Sony-kameran mÄste Fn-knappen pÄ baksidan ofta tryckas in först innan man kan blÀddra i skÀrmmenyn för att Àndra en instÀllning.

Sony har för övrigt stÀdat upp i menyerna, som Àr mer överskÄdliga Àn i föregÄngaren. DÀr Àr det ocksÄ möjligt att finjustera fokus, vÀlja fokuskÀnslighet och göra flera hundra andra instÀllningar som djÀrva fotografer kan anvÀnda sig av.

I övrigt Àr det vÀrt att nÀmna att kameran har bÄde hörlurs- och mikrofonkontakt och har fÄtt en USB 3.1-kontakt som ger snabbare överföring Àn USB 2.

Programhjulet pÄ ovansidan har tre minnesbanker, dÀr man kan lÀgga in de tre instÀllningarna man anvÀnder oftast. TyvÀrr hÄller Sony fast vid lÄsknappen som mÄste hÄllas inne för att kunna vrida pÄ hjulet. Ett av/pÄ-lÄs hade varit mycket smartare, Sony.

HDMI, mikrofon- och hörlurskontakt. Perfekt för proffsvideo.

 

FörÀdlad bildkvalitet

Det Àr förresten vÀrt att pÄpeka att kameran sÀljs med Capture One Express, som Àr ett av de allra bÀsta bildprogrammen vi kÀnner till. Det kan uppgraderas till Pro Edition, för de som behöver fler funktioner för kameraanslutning (tethering).

a7r III passar nÀmligen lika bra till studio som ute i fÀlt. Om de 42 megapixlarna mot förmodan inte skulle rÀcka till gÄr det att stÀlla in kameran i hi-res-lÀge. DÄ görs fyra exponeringar och mellan varje flyttas bildsensorn en pixelbredd. Bilderna mÄste laddas över till en dator innan man kan se resultatet. Men dÄ har man 169,6 Mp att gotta sig med.

I praktiken ger den hÀr funktionen lite bÀttre dynamik som en bonus samt Ànnu bÀttre detal­j­skÀrpa. Kameran ger ocksÄ aningen mindre brus vid lÄnga exponeringar, fast annars Àr det inget problem alls.

Lustigt nog följer a7r III efter Nikon D850 nĂ€r det gĂ€ller brusomfĂ„ng. De tvĂ„ kamerorna har ungefĂ€r lika lite brus upp till ISO 6400 – och Ă€r bĂ€ttre Ă€n allt annat vi har testat nĂ€r det gĂ€ller just brus – men Sony-kameran Ă€r marginellt bĂ€ttre pĂ„ ISO 12800 och 25600.

Bilddynamik har alltid varit Nikons styrka. HÀr Àr den första kameran vi har testat som Àr lika bra. Och alltsÄ bÀttre Àn allt annat vi har testat.

Mest glĂ€djande med bilderna frĂ„n kameran Ă€r att Sony Ă€ntligen har fĂ„tt till fĂ€rgĂ„tergivningen. Ännu en Nikon-talang som tangeras av a7r III, vars tonomfĂ„ng Ă€r mycket mer naturligt och mĂ€ttat Ă€n i nĂ„gon tidigare Sony-kamera. HĂ€r kan man fyra av JPEG-filer eller rĂ„filer hur man vill, utan att behöva oroa sig för att behöva lĂ€gga massor av tid pĂ„ fĂ€rgkorrigering efterĂ„t.

PortrÀttfotografer fÄr det enklare med a7r III.

Videokvaliteten Àr övertygande i 4K, men Àven i 1080 HD, och kanske Àr Sony a7r III Ànnu bÀttre för proffsvideo Àn a7s II.

Klassens bÀsta kamera

a7r III Àr Sonys bÀsta kamera för fotografer som arbetar bÄde i studio och ute i fÀlt. Actionfotografer bör hellre ta en titt pÄ a9, som Àr mycket snabbare och har bÀttre ergonomi, men alla andra proffs och amatörer med ambitioner fÄr en nÀstan perfekt kamera om de köper a7r III. Det finns ingenting den inte kan. Bildkvaliteten Àr fullt i klass med det bÀsta vi har sett frÄn nÄgon systemkamera. Resten Àr sÄ vÀlgjort och bra att vi inte har nÄgot annat val Àn att strössla alla stjÀrnor vi har över Sonys superkamera.

Fakta & Betyg:
  • Typ: Systemkamera med 42,4 Mp fullformatsensor

    Optik: Sony FE-fattning

    SkÀrm: 7,6-cm LCD med 1,44 Mp

    Egenskaper: 10 bilder/s, 5-axlars bildstabilisator, 4K/35p-video, wifi/Bluetooth, vinklingsbar pekskÀrm, mikrofon-/hörlurskontakt, ISO 102400, vÀderskydd, 530 bilders batteri

    Webb: sony.se

    Les ogsÄ
    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    FörtrÀfflig Fujifilm-optik

    Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    AnvÀndbar makro-tele

    Makroobjektiv behöver inte ha begrÀnsningar. Se bara pÄ Fujifilms makro-tele.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klass för sig

    Priset Àr svÄrt att svÀlja men uppvÀgs av den höga bildkvaliteten.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Extrem portrÀtt-tele

    Olympus lilla 45 mm Àr ett av de skarpaste och mest ljusstarka objektiv vi har testat.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Specialobjektiv för portrÀtt

    Om du vill ha ett annat uttryck i portrÀtten Àr det hÀr rÀtt objektiv.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb resezoom till Sony

    Om man kan leva utan lite ljusstyrka sÄ Àr det den hÀr Sony-zoomen man ska ha.

    TEST: Objektivguide

    VÀlj rÀtt objektiv till kameran

    Optiken Àr viktigare Àn megapixlarna, hÀr Àr en kort guide till vanligaste objektiven.

    TEST: Canon PowerShot G1 X Mark III

    Seriös resekompakt

    Canons lilla kamera har egenskaper som man inte brukar förknippa med kompaktkameror.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Maxad videokamera

    Panasonic Lumix GH5S Àr en unik systemkamera, med renodlade egenskaper för proffsvideo.

    TEST: Leica CL

    Legenden lever

    Leica CL har mycket att leva upp till, men lyckas med det viktigaste.
    TEST: Panasonic Lumix G9

    Superb spegelreflexdödare

    HÀr Àr en av de mest lyckade kamerorna vi har testat. En perfekt allroundkamera för erfarna fotografer.
    TEST: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

    Skarp Zeiss till Sony

    Sonys ljusstarka normalobjektiv Àr nÀstan helt perfekt. Men det kostar.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×