annonse
annonse

Pentax K-50

Finputsad hårding

Förbättringarna är små och knappt synliga men Pentax vädertåliga folkkamera är fortfarande ett av de bästa köpen.

Bra upplösning och skärpa Väderskyddat och gediget hus Användarvänlig
Låg fokushastighet i live-view Ingen mikrofoningång

Med så små förändringar är det lätt att man börjar tänka: ”If it ain’t broken, don’t fix it.” För det var inte mycket fel på Pentax K-30. Måhända bortsett från en väl piffig design som orsakade delade meningar om huruvida kameran var ful eller snygg.

Efterföljaren K-30 går i 50-modellens fotspår och trampar mitt i getingbot där rivalerna heter Canon EOS 700D och Nikon D5200. Med andra ord: prisklassen runt och strax över 5 000 kronor, där vi hittar välutrustade spegelreflexer som ofta ger mer kamera för pengarna än de dyrare modellerna gör.

Pentax har nästan inte gjort några förändringar av betydelse i K-50. Bortsett från en mer konservativ design är bildprocessningen förbättrad och kamerans högsta ljuskänslighet är numera ISO 51 200.  Nu kan man nästan plåta i beckmörker.

Väderskyddat hus
Allt som var bra i K-30 finns kvar i K-50. Till exempel prisklassens enda kamerahus med integrerad bildstabilisator. Och ett stålchassi som är täckt av slitstark polykarbonat, med öppningar, knappar och rattar förseglade av gummipackningar för att stänga ute damm, smuts och regn. Detsamma gäller den nya zoomen 18–55 mm/f3,5–5,6 WR (och 18–135 mm/f3,5–5,6 WR som kostar 9 000 kronor ihop med kamerhuset), som bland annat förseglar öppningen runt metallbajonetten med en o-ring.

Pentax K-50 är alltså det smartaste alternativet om man ofta är ute och fotograferar i ruskväder.

Bildsensorn är densamma som vi har testat med gott resultat i K-5 och K-30, en CMOS-sensor med 16 megapixlar i vanligt APS-C-format som klarar HD-video i 1080p. Precis som sin föregångare saknar K-50 ingång för extern mikrofon och har bara en monomikrofon inbyggd.

Gott om funktioner
Det finns stora möjligheter att skräddarsy inställningar efter fotografens personliga behov. Populära inställningar går att lagra i minnesbanker och hämtas sedan fram med funktionsratten på ovansidan. Kameran har Pentax unika TAV-inställning, där fotografen bestämmer bländare och slutartid, sedan anpassar kameran ISO-värdet så att exponeringen blir korrekt.

Med 11 fokuspunkter och hjälpbelysning i dåligt ljus fungerar autofokusen mycket bra i de flesta förhållanden. Men när man använder skärmvisning (live-view) tar kameran längre tid på sig att hitta fokus, och när man filmar får man antingen fokusera manuellt eller trycka på AF-knappen på baksidan. En tryckning aktiverar autofokus, men fokusmotorns surrande smyger sig in i filmljudet.

K-50 är relativt snabb på avtryckaren, med bildserier på 6 bilder per sekund är den snabbast i mellanklassen.

Bildkvalitet
Det var som sagt inget fel på bildkvaliteten i K-30 och det är det inte i K-50 heller. Den står sig utmärkt mot Nikon D5200 och i synnerhet Canon EOS 700D, men är bara marginellt bättre på hög ISO än K-30. Skillnaden är alltså inte stor, och egentligen saknar den betydelse eftersom det knappt syns på annat än testbilder.

I praktiken innebär det att brusnivån är mycket låg upp till ISO 1600 och först blir synligt vid 3200, medan kornbrus ökar markant från ISO 6400. Då är även färgstörningarna mer påträngande. Jämfört med 700D har K-50 bättre upplösning och detaljskärpa på hög ISO, men det skiljer inte mycket mellan K-50 och D5200.

Precis som i K-30 finns det gott om bilddynamik att gå på för fotografer som vill syssla med efterbehandling av råfiler. Kameran har flera alternativ för justering av parametrar som kontrast, färgmättnad, färgtemperatur, hög- och lågdager samt skärpa (i +/–4 steg) och det går att låta kameran korrigera för hög-/lågdager.

highres-K-50_black_005_1371041593
Skärmen är inte tryckkänslig och går inte heller att fälla ut.

I JPEG-bilderna är färgåtergivningen inte dålig alls, med prydliga hudtoner och fin tonalitet. Det enda väsentliga klagomålet vi har är videoegenskaperna. Som är bättre i EOS 700D och D5200 – som dessutom har vridbara skärmar och tystgående autofokus. Pentax-kameran saknar välfungerande autofokus när man filmar och utan mikrofoningång ligger den en bit efter konkurrenterna på det området.

Pentax har däremot ett attraktivt urval av optik till K-50, bland annat DA16–50 mm/f2,8 och DA50 mm/f1,4 som vi har mycket fina erfarenheter av från K-5 och K-30, men även ljusstarka objektiv med fast brännvidd, väderskyddade objektiv och den fina, pannkaksplatta 40 mm/f2,8.

Sammanfattning
Pentax K-50 är kameran för aktiva människor som ofta är ute på vintern och på hösten i ruskväder och som vill ha en välbyggd allväderskamera som är en spegelreflex. Bildkvaliteten får maxbetyg, detsamma gör nästan användarvänligheten och byggkvaliteten på den här kameran, som är ett av de allra bästa köpen i den här klassen.

Med så små förändringar är det lätt att man börjar tänka: ”If it ain’t broken, don’t fix it.” För det var inte mycket fel på Pentax K-30. Måhända bortsett från en väl piffig design som orsakade delade meningar om huruvida kameran var ful eller snygg. Efterföljaren K-30 går i 50-modellens fotspår och trampar mitt i getingbot där rivalerna heter Canon EOS 700D och Nikon D5200. Med andra ord: prisklassen runt och strax över 5 000 kronor, där vi hittar välutrustade spegelreflexer som ofta ger mer kamera för pengarna än de dyrare modellerna gör. Pentax har nästan inte gjort några förändringar av betydelse i K-50. Bortsett från en mer konservativ design är bildprocessningen förbättrad och kamerans högsta ljuskänslighet är numera ISO 51 200.  Nu kan man nästan plåta i beckmörker. Väderskyddat hus Allt som var bra i K-30 finns kvar i K-50. Till exempel prisklassens enda kamerahus med integrerad bildstabilisator. Och ett stålchassi som är täckt av slitstark polykarbonat, med öppningar, knappar och rattar förseglade av gummipackningar för att stänga ute damm, smuts och regn. Detsamma gäller den nya zoomen 18–55 mm/f3,5–5,6 WR (och 18–135 mm/f3,5–5,6 WR som kostar 9 000 kronor ihop med kamerhuset), som bland annat förseglar öppningen runt metallbajonetten med en o-ring. Pentax K-50 är alltså det smartaste alternativet om man ofta är ute och fotograferar i ruskväder. Bildsensorn är densamma som vi har testat med gott resultat i K-5 och K-30, en CMOS-sensor med 16 megapixlar i vanligt APS-C-format som klarar HD-video i 1080p. Precis som sin föregångare saknar K-50 ingång för extern mikrofon och har bara en monomikrofon inbyggd. Gott om funktioner Det finns stora möjligheter att skräddarsy inställningar efter fotografens personliga behov. Populära inställningar går att lagra i minnesbanker och hämtas sedan fram med funktionsratten på ovansidan. Kameran har Pentax unika TAV-inställning, där fotografen bestämmer bländare och slutartid, sedan anpassar kameran ISO-värdet så att exponeringen blir korrekt. Med 11 fokuspunkter och hjälpbelysning i dåligt ljus fungerar autofokusen mycket bra i de flesta förhållanden. Men när man använder skärmvisning (live-view) tar kameran längre tid på sig att hitta fokus, och när man filmar får man antingen fokusera manuellt eller trycka på AF-knappen på baksidan. En tryckning aktiverar autofokus, men fokusmotorns surrande smyger sig in i filmljudet. K-50 är relativt snabb på avtryckaren, med bildserier på 6 bilder per sekund är den snabbast i mellanklassen. Bildkvalitet Det var som sagt inget fel på bildkvaliteten i K-30 och det är det inte i K-50 heller. Den står sig utmärkt mot Nikon D5200 och i synnerhet Canon EOS 700D, men är bara marginellt bättre på hög ISO än K-30. Skillnaden är alltså inte stor, och egentligen saknar den betydelse eftersom det knappt syns på annat än testbilder. I praktiken innebär det att brusnivån är mycket låg upp till ISO 1600 och först blir synligt vid 3200, medan kornbrus ökar markant från ISO 6400. Då är även färgstörningarna mer påträngande. Jämfört med 700D har K-50 bättre upplösning och detaljskärpa på hög ISO, men det skiljer inte mycket mellan K-50 och D5200. Precis som i K-30 finns det gott om bilddynamik att gå på för fotografer som vill syssla med efterbehandling av råfiler. Kameran har flera alternativ för justering av parametrar som kontrast, färgmättnad, färgtemperatur, hög- och lågdager samt skärpa (i +/–4 steg) och det går att låta kameran korrigera för hög-/lågdager. highres-K-50_black_005_1371041593 Skärmen är inte tryckkänslig och går inte heller att fälla ut. I JPEG-bilderna är färgåtergivningen inte dålig alls, med prydliga hudtoner och fin tonalitet. Det enda väsentliga klagomålet vi har är videoegenskaperna. Som är bättre i EOS 700D och D5200 – som dessutom har vridbara skärmar och tystgående autofokus. Pentax-kameran saknar välfungerande autofokus när man filmar och utan mikrofoningång ligger den en bit efter konkurrenterna på det området. Pentax har däremot ett attraktivt urval av optik till K-50, bland annat DA16–50 mm/f2,8 och DA50 mm/f1,4 som vi har mycket fina erfarenheter av från K-5 och K-30, men även ljusstarka objektiv med fast brännvidd, väderskyddade objektiv och den fina, pannkaksplatta 40 mm/f2,8. Sammanfattning Pentax K-50 är kameran för aktiva människor som ofta är ute på vintern och på hösten i ruskväder och som vill ha en välbyggd allväderskamera som är en spegelreflex. Bildkvaliteten får maxbetyg, detsamma gör nästan användarvänligheten och byggkvaliteten på den här kameran, som är ett av de allra bästa köpen i den här klassen.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Typ: Spegelreflex med 16,3 Mp APS-C-sensor
  • Optik: 18–55 mm/f3,5–5,6 (motsv 27–82 mm)
  • Skärm: 3-tums LCD, 921 000 bildpunkter
  • Höjdpunkter: väderskyddat kamerahus, 100 % sökartäckning, bildstabilisator
  • Pris: 5 800 kr
Pris: 5800,-

Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-