TEST AV Panasonic Lumix GH5

Banbrytande proffskamera

Panasonics grymmaste kamera Ă€r inte för vem som helst – men sĂ„ Ă€r den inte vilken kamera som helst heller.

Ljud & Bild tycker:
Snabb och responsiv, med ytterst hög bild- och videokvalitet, enastÄende ergonomi och Àndlösa egenskaper. Solitt byggd med vÀdertÀtning, pekskÀrm och stor sökare.
Brant inlÀrningskurva och komplicerade funktioner.

LÄt mig börja med att undanröja varje form av tvivel. Detta Àr en av de bÀsta kamerorna som finns dÀr ute just nu, oavsett kategori. Men det Àr inte en kamera för alla. Ska man fÄ ut det mesta ur Panasonic Lumix GH5 sÄ Àr det en fördel att ha erfarenhet.

Man kan naturligtvis ge den till en nybörjare, som sÀkerligen tar finfina bilder med den, men pÄ samma sÀtt som en sportbil Àr snabbare med en erfaren förare sÄ Àr den hÀr kameran som bÀst nÀr man vet vad hÄller pÄ med.

SkÀlet Àr lika enkelt som komplicerat. Lumix GH5 Àr fullproppad med avancerad teknik, sÀrskilt pÄ videosidan, och Àr komplex att anvÀnda.

Läs också: Fujifilm XF 23mm F2 R WR
FörtrÀfflig Fujifilm-optik

FörtrÀfflig Fujifilm-optik

Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

GH5 Àr den femte i raden av Panasonic proffsinriktade systemkameror. Allt började 2009 med Lumix GH1 som tillsammans med Canon EOS 5D Mark II var den första systemkameran med seriösa videofunktioner.

Detta var pÄ HD-tiden, nÀr 1080-video var det allra hetaste. Nu har bÄde Panasonic och Canon gÄtt över till 4K-video, och som GH4 före den har Àven GH5 videoinspelning i 4K DCI och UHD.

GH5 Àr sÄ avancerad att vi Àr tvingade att bara ta upp det allra viktigaste. Att gÄ igenom alla instÀllningar och alternativ pÄ menyerna skulle ta flera kapitel, sÄ hÀr ska vi frÀmst betygsÀtta egenskaper, prestanda samt bild- och videokvalitet.

Under en exklusiv visning förra Äret pratade vi med Panasonics Michiharu Uematsu, som berÀttade att GH5 inte bara Àr den naturliga eftertrÀdaren till den kritikerrosade GH4 utan den största uppgraderingen i serien sedan 4K infördes.

NÄgra av den nya kamerans viktigaste egenskaper Àr en inbyggd femaxlars bildstabilisator som arbetar i tandem med en optisk bildstabilisator (enbart Panasonic-optik), 6K-stillbilder frÄn 30 fps-video med 18 megapixlar, 4K-stillbilder frÄn 60 fps, 4K-video samplad frÄn alla fotosensorer (ger högre filkvalitet), 10-bitars video internt (finare graderingar), automatisk ljuskÀnslighet (ISO) med video, HDMI-kontakt av fullstorlek och en stor elektronisk sökare med 3,68 Mp-upplösning.

Puh! Inga smÄsaker, och dÄ har vi har knappt skrapat pÄ ytan av alla kamerans funktioner.

Det Àr vÀrt att nÀmna att de nÀrmaste konkurrenterna till GH5, de som har mest snarlika egenskaper, Àr Olympus OM-D E-M1 II, Canon EOS 5D Mark IV, Nikon D500, Sony a7s II och Fujifilm X-T2.

Avancerad video

Även om det Ă€r lockande att gĂ„ direkt till bildkvaliteten sĂ„ mĂ„ste vi ta oss an videoegenskaperna. Åtminstone de viktigaste av dem. Detta Ă€r trots allt en fullblodsvideokamera för sĂ„vĂ€l erfarna som proffs.

Det robusta, vÀdertÀtade kamerahuset Àr Àndrat jÀmfört med föregÄngaren. Kameran har vuxit Ät alla hÄll. Det har gett plats för en stor HDMI-kontakt, större knappar, större instÀllningshjul och ett mycket bÀttre handgrepp.

Vi fÄr inte heller glömma bort en vridbar pekskÀrm med hög upplösning, tvÄ SD-kortplatser och en stor sökare med knivskarp upplösning. De som Àr vana vid GH4 kommer ÀndÄ snabbt att kÀnna sig hemma eftersom fÄ av knapparna har flyttats eller Àndras. Bortsett frÄn inspelningsknappen, funktionsknappen pÄ framsidan och en ny styrpinne pÄ baksidan.

Storleken gör kameran mer anvĂ€ndarvĂ€nlig och lĂ€ttare att hantera nĂ€r extrautrustning som Panasonics XLR-adapter DMW-XLR1 Ă€r pĂ„monterad med externa mikrofoner. Ännu sĂ„ lĂ€nge fungerar den bara med GH5, och dĂ€r du kan spela in ljud i högupplöst 24 bit/96 kHz-ljudformat.

Bildsensorn utan lÄgpassfilter kommer frÄn Lumix GX8, en kamera vi har hyllat förut, men hÀr Àr lÀshastigheten markant förbÀttrad och enligt Uematsu klarar processorn 4K-video av obegrÀnsad lÀngd.

Man kan ocksÄ filma och lagra direkt pÄ ett av minneskorten, dÄ fortsÀtter kameran sömlöst att lagra pÄ nÀsta nÀr det första Àr fullt. Fotografen kan byta ut det första SD-kortet under tiden inspelningen pÄgÄr pÄ det andra.

6K-stillbilder

Kameran kan Àven spela in video i bÄda 4K-formaten: 4K UHD och 4K DCI (3840 respektive 4096 x 2160), som Àr TV- och bio-formaten, men den kan ocksÄ ta stillbilder i 6K. Med en hastighet av 30 bilder per sekund. Eftersom 6K motsvarar 18 Mp gÄr det inte att klaga pÄ upplösningen med sÄ hög bildhastighet. Kanske inte lika imponerande som Olympus OM-D E-M1 II med 60 bilder i sekunden med full 20 Mp-upplösning, men GH5 Àr en Ànnu mer avancerad videokamera.

Ta till exempel den ovan nÀmnda 4K-processningen av information frÄn alla fotosensorer, vilket innebÀr noll beskÀrning. Det betyder inte bara bÀttre filkvalitet utan att brÀnnvidden Àr densamma med foto och video, bara med kompensering för skillnader i storlek mellan 4:3 och 16:9.

Snart kan man spara inspelningarna pÄ SD-kort i 10-bitars 4:2:2-video och 24p eller 30p för högsta möjliga videokvalitet, eller pÄ en separat inspelare via HDMI i 10-bitars 4:2:2-video och upp till 60p. I sommar förvÀntas en uppdatering av firmware komma som ger 10-bitars 4:2:2-video med 400 Mbit/s eller 200 Mbit/s 10-bitars 4:2:2 i 1080/60p.

I sommar kommer ocksÄ möjligheten att spela in anamorfisk video, för att göra filmer i det superbreda filmformat som kan visas pÄ projektorer med anamorfiska linser.

GH5 kan uppdateras med V-LogL gamma, en videoprofil som bevarar dynamikomfÄnget men komprimerar videofilen för enklare efterbearbetning. Vilket oftast bara yrkesfotografer Àgnar sig Ät. Detsamma gÀller egentligen mÄnga av videoegenskaperna, sÄ dÀrför ska vi koncentrera oss pÄ stillbilder i de kommande avsnitten.

DFD och allt det dÀr

Med hjĂ€lp av en förbĂ€ttrad version av Panasonics Depth From Defocus-funktion berĂ€knar kameran Ă€nnu snabbare ut avstĂ„nd i motivet för att göra fokuseringen snabbare och mer exakt. Fotografen kan ocksĂ„ – till viss del – sjĂ€lv konfigurera hur autofokussystemet ska bete sig. SĂ€rskilt med rörliga motiv, med fokusspĂ„rning och seriefoto med fokus mellan varje bild. Som för övrigt Ă€r hela nio bilder per sekund, eller tolv med autofokus enbart i den första bilden.

Trots begrÀnsad tid till förfogande för testande kan jag avslöja att kameran Àr en dröm att anvÀnda. Den ligger skönt i handen, Àven med Lumix G 100-400 mm-zoomen pÄmonterad, och Àr blixtsnabb.

Inte ens med handskar pÄ Àr det svÄrt att anvÀnda de viktigaste funktionerna och instÀllningarna. Bortsett frÄn pekskÀrmen, som du antingen mÄste ha skÀrmvÀnliga handskar eller pekfingret för att anvÀnda.

Den stora elektroniska sökaren Àr verkligen imponerande i all sin skÀrpa. FÀrgÄtergivningen Àr tjusig och jag tillhör dem som inte saknar en optisk sökare nÀr jag har sÄdan hÀr bildkvalitet framför ögonen.

Bildkvalitet

Firmware-versionen (v0.58) var inte densamma som den slutliga versionen har nÀr kameran dyker upp i butikerna. Men den Àr tillrÀckligt bra för att jag Ätminstone ska kunna bedöma bildkvaliteten i stillbilder. Videokvaliteten ska jag vara försiktig med att sÀga för mycket om, men pÄ vÄr Panasonic 65DX900 var filmsnuttarna oklanderlig skarpa och saknade artefakter. Rollig Shutter-effekten, som uppstÄr nÀr man panorerar och filmar och som förvrÀnger vertikala linjer, Àr ett minimalt problem.

Jag kan sÀga samma sak om brus i stillbilder. Panasonic har begrÀnsat ljuskÀnsligheten till ISO 25600 och jodÄ, det finns synligt brus vid höga ISO-vÀrden, men det Àr vÀl kontrollerat. ISO 6400 Àr inget problem, 12800 gÄr ocksÄ fint men sedan börjar upplösningen sjunka Àven om ISO 25600 absolut fungerar. SÄ lÀngre man inte Àr fullstÀndigt allergisk mot fÀrgbrus. Som det finns relativt beskedliga mÀngder av.

En annan glÀdjande förbÀttring jÀmfört med GH4 Àr fÀrgÄtergivningen i JPEG-filer. Den Àr mer neutral och ser inte sÄ processad ut. Hudtoner tecknas finare och Äterges varmare, vilket innebÀr portrÀtt som ser mer tilltalande ut.

Avsaknaden av lĂ„gpassfilter ger utmĂ€rkt detaljskĂ€rpa, fullt i klass med Olympus OM-D E-M1 II och Canon EOS 5D Mark IV, och mycket bĂ€ttre Ă€n Sony a7s II. Som Ă€r Sonys bĂ€sta ”videokamera” bland systemkamerorna i alpha-serien.

Det Àr Ätminstone inte bildkvaliteten som fÀller GH5 om man jÀmför den med sina nÀrmaste rivaler.

KrÀvande kamera

Bildkvaliteten i Panasonic Lumix GH5 Àr bland det bÀsta vi har sett frÄn en avancerad systemkamera. Bildbrus Àr inget problem lÀngre och det finns tillrÀckligt med megapixlar för att Àven nördarna ska bli glada. Kamerans största och egentliga enda nackdel Àr att den Àr krÀvande att anvÀnda om man ska utnyttja alla rikliga möjligheter. Det hÀr Àr lÄngtifrÄn en amatörkamera. DÄ ska man hellre titta pÄ Lumix G80 eller GX800, men för fotografer som stÀller höga krav pÄ bild- och videokvalitet finns det knappt nÄgot bÀttre lÀmpad kamera pÄ hela marknaden just nu.

Fakta & Betyg:
  • Panasonic Lumix GH5
    Typ: Systemkamera med 20 Mp mFT-sensor
    Optik: Micro Four Thirds
    SkÀrm: 8 cm LCD med 1,6 Mp
    Sökare: Elektronisk med 3,68 Mp och 0,76x
    Egenskaper: Wifi, Bluetooth, 6K-stillbilder, 4K-video, DFD-fokus, 12 bilder/s, vridbar pekskÀrm, 2 SD-kortplatser, 410 bilders batteritid

    Pris: 24,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    FörtrÀfflig Fujifilm-optik

    Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    AnvÀndbar makro-tele

    Makroobjektiv behöver inte ha begrÀnsningar. Se bara pÄ Fujifilms makro-tele.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klass för sig

    Priset Àr svÄrt att svÀlja men uppvÀgs av den höga bildkvaliteten.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Extrem portrÀtt-tele

    Olympus lilla 45 mm Àr ett av de skarpaste och mest ljusstarka objektiv vi har testat.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Specialobjektiv för portrÀtt

    Om du vill ha ett annat uttryck i portrÀtten Àr det hÀr rÀtt objektiv.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb resezoom till Sony

    Om man kan leva utan lite ljusstyrka sÄ Àr det den hÀr Sony-zoomen man ska ha.

    TEST: Objektivguide

    VÀlj rÀtt objektiv till kameran

    Optiken Àr viktigare Àn megapixlarna, hÀr Àr en kort guide till vanligaste objektiven.

    TEST: Canon PowerShot G1 X Mark III

    Seriös resekompakt

    Canons lilla kamera har egenskaper som man inte brukar förknippa med kompaktkameror.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Maxad videokamera

    Panasonic Lumix GH5S Àr en unik systemkamera, med renodlade egenskaper för proffsvideo.

    TEST: Leica CL

    Legenden lever

    Leica CL har mycket att leva upp till, men lyckas med det viktigaste.
    TEST: Panasonic Lumix G9

    Superb spegelreflexdödare

    HÀr Àr en av de mest lyckade kamerorna vi har testat. En perfekt allroundkamera för erfarna fotografer.
    TEST: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

    Skarp Zeiss till Sony

    Sonys ljusstarka normalobjektiv Àr nÀstan helt perfekt. Men det kostar.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×