TEST AV Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f4.0-6.3 ASPH Power OIS

Extremt bra telezoom

Äntligen finns det en Ă€kta telezoom med höga prestanda till Panasonics systemkameror.

Ljud & Bild tycker:
SuverÀna optiska prestanda och ytterst hög mekanisk kvalitet. Mycket kompakt och lÀtt.
Avtagande skÀrpa frÄn 300 mm. MÄttlig ljusstyrka och kÀnslig för ströljus.

Egentligen ska det inte vara möjligt. Ofta Ă€r det inte det heller. VĂ„ra erfarenheter av telezoomar – oftast 70–300 mm eller Ă€nnu mer – Ă€r varierande. För att uttrycka det milt. Extrema zoomobjektiv brukar sitta pĂ„ sĂ„ kallade superzoomkameror. Som slĂ„r sig för bröstet med 20x zoom eller Ă€nnu mer. Det ger en enorm rĂ€ckvidd – och innebĂ€r stora optiska utmaningar.
De Àr inte sÄ lÀtta att lösa. Kameratillverkarna anvÀnder sig dÀrför av bildbehandling inuti kamerorna för att kompensera för optiska fel. Men de gÄr att se ÀndÄ, och det innebÀr att superzoomkameror Àr en enda stor kompromiss för bildkvaliteten.
Ännu större blir svĂ„righeterna om man ska bygga en zoom som ska sitta pĂ„ en dyr kamera med hög upplösning. DĂ„ syns ofta de optiska svĂ„righeterna tydligt.
Mot bakgrund av detta Ă€r det hĂ€pnadsvĂ€ckande hur lyckad Panasonics 100–400 mm-zoom har blivit. Den Ă€r en Ă€kta telezoom med bra till mĂ„ttlig ljusstyrka frĂ„n f4 till f6,3. Beroende pĂ„ brĂ€nnvidden.

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Den Àr byggd för Panasonics (och Olympus) systemkameror och avsedd för fotografer som behöver extra lÄng rÀckvidd. Det Àr ocksÄ den enda zoomen till Micro Four Thirds-systemet som har sÄ lÄng rÀckvidd.
PĂ„ en Panasonic G80 eller Olympus OM-D E-M1 II blir detta en 200–800 mm zoom, pĂ„ grund av bildsensorns beskĂ€rningsfaktor (x2). Det gör att objektivet lĂ€mpar sig för djurfotografering, action och sport – under förutsĂ€ttning att autofokusen hĂ€nger med.

Leica-godkÀnd
Objektivet Àr mÀrkt med Leica, vilket bara innebÀr att det Àr byggt efter Leicas krav pÄ optiska prestanda. Det Àr dessutom vÀderskyddat, vÀldigt förtroendeingivande byggt och förvÄnansvÀrt litet och lÀtt. Det ingÄr ett löstagbart stativfÀste som skruvas fast pÄ en vridbar ring sÄ att det blir lÀttare att vinkla kameran i portrÀttlÀge. PÄ sidan sitter knappar för begrÀnsning av fokusomrÄdet, frÄn fem meter till oÀndligt, automatisk/manuell fokus samt bildstabilisering av/pÄ.

Läs också: Fujifilm XF 23mm F2 R WR
FörtrÀfflig Fujifilm-optik

FörtrÀfflig Fujifilm-optik

Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Det finns ocksÄ ett lÄs för zoomringen, sÄ den inte flyttar pÄ sig nÀr man rör kameran.
Stabiliseringen kompenserar inte för mer Àn 2,5 exponeringssteg, men det Àr bÀttre Àn ingenting, och arbetar i tandem med kamerans inbyggda bildstabilisator. Det ger bÀttre stabilitet i hela brÀnnviddsomrÄdet.

UtmÀrkt optik
Den största optiska svÄrigheten med sÄ hÀr mycket zoom Àr att bevara skÀrpan i hela brÀnnviddsomrÄdet. Bra autofokus underlÀttar.
Felfri autofokus ger fler skarpa bilder, men de blir ÀndÄ inte bÀttre Àn vad optiken klarar av. HÀr Àr det vÀrt att nÀmna att Panasonics autofokus lyckligtvis Àr mer Àn tillrÀckligt snabb för att hÀnga med nÀr det gÄr undan. Objektivet stöder Panasonic-kameror med 240 fps-fokushastighet, och det mÀrks.

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

En dag i skidbacken visade att Panasonic-objektivet hÀnger med bra, men det Àr viktigt att begrÀnsa fokusomrÄdet i kameran, annars riskerar man att motivet tappar skÀrpa. Men fÄr skarp bakgrund.
Fokuseringen Ă€r ljudlös, och pĂ„ Olympus-kameran med det stora greppet Ă€r balansen mycket bra. Med en vikt pĂ„ mindre Ă€n ett kilo för objektivet Ă€r det mer Ă€n 600 gram lĂ€ttare – och flera tusen kronor billigare – Ă€n exempelvis Canon EF 100–400 mm/f4,5–5,6L IS II.
Men Panasonic-objektivet Ă€r inte sĂ€mre. TvĂ€rtom Ă€r det ett mycket bra köp, trots att det inte Ă€r perfekt. FörvrĂ€ngningen Ă€r marginell, Ă€ven i rĂ„filer dĂ€r man kan skymta en liten kuddformig linjeförvrĂ€ngning, och det finns knappt nĂ„gon synlig fĂ€rgbrytning – eller kromatisk aberration som det ocksĂ„ heter.

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Testbilder vid 100, 200, 300 och 400 mm visar att skÀrpan Àr störst upp till 300 mm, efter det sjunker den i hela bildytan. Vilket man kan förvÀnta sig av ett objektiv av den hÀr typen. I praktiken innebÀr detta att man kan behöva efterbehandla skÀrpan i bilder som Àr tagna med full tele, men det Àr inte nödvÀndigt mellan 100 och 300 mm.

SkÀrpa
SkÀrpan Àr ocksÄ mycket jÀmn frÄn blÀndare f4 upp till 200 mm, dÀr största blÀndare Àr f5,1. 300 mm ger maximalt f5,7 och 400 mm naturligtvis f6,3. BlÀndare f8 Àr i stort sett den som ger absolut bÀsta skÀrpa i merparten av bildytan, medan den sjunker frÄn f16 vid brÀnnvidder upp till 300 mm och börjar avta redan frÄn f11 vid 400 mm.
Det Àr inte illa alls, och vinjetteringen Àr vÀlkontrollerad med alla blÀndaröppningar, fast med ljusförlust pÄ ungefÀr ett halvt steg i hörnen vid f4.
Det finns ocksÄ minimalt med sfÀrisk förvrÀngning och astigmatism, och kontrasten Àr utmÀrkt. Ja, nÀstan pÄ Leica-nivÄ.

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Objektivet sÀljs med ett litet inbyggt motljusskydd som kan dras fram över fronten samt ett löstagbart som tÀcker bÀttre. De hjÀlper till att hÄlla borta ströljus bort, men trots detta Àr objektivet kÀnsligt för ströljus i sneda vinklar. Det behövs inte mycket för att undvika ströljus, det rÀcker med att titta i sökaren och vrida kameravinkeln pyttelitet, sÄ försvinner det mesta.

VĂ„r Ă„sikt
Panasonic-Leica-zoomen för MFT-formatet Ă€r helt enkelt enastĂ„ende. Den mekaniska kvaliteten Ă€r i klass med de dyraste objektiven frĂ„n Canon och Nikon, och den optiska kvaliteten Ă€r inte sĂ€mre Ă€n motsvarande frĂ„n de tvĂ„ stora mĂ€rkena. För Panasonic- (och Olympus-)fotografer som behöver kraftfull tele Ă€r Vario-Elmar 100–400 mm vĂ€rd varenda krona.

Fakta & Betyg:
  • Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f4.0-6.3 ASPH Power OIS
    Typ: 100–400 mm telezoom (motsv. 200–800 mm)
    Ljusstyrka: f4.0-6.3
    NÀrgrÀns: 130 cm
    Filterdiameter: 72 mm
    Linselement: Totalt 20, 13 grupper
    MÄtt/vikt: Ø 83 mm, 172 mm/985 gram
    Övrigt: Solskydd, vĂ€derskydd, optisk bildstabilisator, zoomlĂ„s, stativfĂ€ste
    Passar till: Panasonic och Olympus mFT

    Pris: 16,800,-
    Les ogsÄ
    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    FörtrÀfflig Fujifilm-optik

    Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    AnvÀndbar makro-tele

    Makroobjektiv behöver inte ha begrÀnsningar. Se bara pÄ Fujifilms makro-tele.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klass för sig

    Priset Àr svÄrt att svÀlja men uppvÀgs av den höga bildkvaliteten.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Extrem portrÀtt-tele

    Olympus lilla 45 mm Àr ett av de skarpaste och mest ljusstarka objektiv vi har testat.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Specialobjektiv för portrÀtt

    Om du vill ha ett annat uttryck i portrÀtten Àr det hÀr rÀtt objektiv.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb resezoom till Sony

    Om man kan leva utan lite ljusstyrka sÄ Àr det den hÀr Sony-zoomen man ska ha.

    TEST: Objektivguide

    VÀlj rÀtt objektiv till kameran

    Optiken Àr viktigare Àn megapixlarna, hÀr Àr en kort guide till vanligaste objektiven.

    TEST: Canon PowerShot G1 X Mark III

    Seriös resekompakt

    Canons lilla kamera har egenskaper som man inte brukar förknippa med kompaktkameror.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Maxad videokamera

    Panasonic Lumix GH5S Àr en unik systemkamera, med renodlade egenskaper för proffsvideo.

    TEST: Leica CL

    Legenden lever

    Leica CL har mycket att leva upp till, men lyckas med det viktigaste.
    TEST: Panasonic Lumix G9

    Superb spegelreflexdödare

    HÀr Àr en av de mest lyckade kamerorna vi har testat. En perfekt allroundkamera för erfarna fotografer.
    TEST: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

    Skarp Zeiss till Sony

    Sonys ljusstarka normalobjektiv Àr nÀstan helt perfekt. Men det kostar.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×