TEST AV JVC DLA-X5000

Den allra bÀsta bilden

Kanske den bÀsta projektorn för under 100 000 kronor.

Ljud & Bild tycker:
Klassledande svÀrta och Ànnu bÀttre ljusstyrka ger en extrem intensitet i bilden. Kalibreringsmöjligheterna Àr automatiska och bÀttre Àn nÄgonsin. Detta Àr den bÀsta projektorn vi kÀnner till under 100 000 kronor!
Inte Àkta 4K.

NÀr det gÀller bildkvalitet i projektorer har JVC lÀnge tillhört det absoluta toppskiktet i sin klass. SvÀrtan har varit sÀrskilt imponerande, pÄ det omrÄdet brukar JVC krossa sina konkurrenter. Ju mindre ströljus frÄn projektorn, desto större realism, djupkÀnsla och upplevd skÀrpa. Det mÀrkte vi inte minst nÀr vi testade DLA-X500R för tvÄ Är sedan.

LÀs ocksÄ: Test av Ultra-HD-projektorn Sony VPL-VW520ES

Å andra sidan har JVC aldrig varit kĂ€nda för sin ljusstyrka. Ljusa scener har varit nĂ„got blekare och mörkare Ă€n frĂ„n mer ljusstarka projektorer frĂ„n Epson, Sony och BenQ, för att nĂ€mna nĂ„gra.

Men nu blir det andra bullar, för nu finns eftertrĂ€daren DLA-X5000 som uppges ha en ljusstyrka pĂ„ respektabla 1700 lumen, medan föregĂ„ngaren hade 1300. Nu betyder inte siffrorna sĂ„ mycket egentligen eftersom de Ă€r uppmĂ€tta direkt vid lampan pĂ„ full styrka, men tro oss: X5000 har lika hög – kanske till och med nĂ„got högre – ljusstyrka i ekonomilĂ€ge som föregĂ„ngare hade med full lampstyrka. VrĂ€ker man pĂ„ med full effekt i lampan sĂ„ sitter man plötsligt med en projektor som inte Ă€r sĂ€mre Ă€n nĂ„gon konkurrent. Och som Ă€ndĂ„ har en ganska sĂ„ tyst flĂ€kt.

Objektivet Àr elegant infÀllt i chassit, eftersom mekanik styrs elektroniskt frÄn fjÀrrkontrollen. Foto: Geir GrÄbein Nordby
Objektivet Àr elegant infÀllt i chassit, eftersom mekanik styrs elektroniskt frÄn fjÀrrkontrollen. Foto: Geir GrÄbein Nordby

 

4K

Precis som sin föregĂ„ngare stöder X5000 4K Ultra-HD-material. Eller rĂ€ttare sagt: föregĂ„ngaren hade ett mycket begrĂ€nsat stöd eftersom den inte kunde visa titlar med kopieringsskyddet HDCP 2.2, vilket gĂ€ller sĂ„ gott som alla Hollywood-titlar pĂ„ Ultra-HD Blu-ray. Men Ă€ven om X5000 kan visa sĂ„dana titlar, och skryter med 4K pĂ„ kartongen, sĂ„ Ă€r det inte riktigt den upplösningen (3840 x 2160) man faktiskt fĂ„r. JVC anvĂ€nder sig nĂ€mligen av sĂ„ kallad ”e-shift”, en funktion som simulerar 4K-upplösning med hjĂ€lp av tvĂ„ 1080 HD-bildpaneler ovanpĂ„ varandra, dĂ€r den ena Ă€r diagonalt förskjuten en halv pixel. Bildsignalen splittas i tvĂ„ delar, varpĂ„ originalbilden Ă„terges av ett chip, medan den inbyggda processorn berĂ€knar vilka pixlar som saknas och skickar dem till det andra chipet. Den sammanlagda bilden av de tvĂ„ panelerna uppfattas subjektivt som ”nĂ€stan-4K”. Men Ă€kta 4K-material blir inte lika skarpt och detaljerat som om projektorn hade ett tvĂ€ttĂ€kta 4K-bildchip.

Foto: JVC
Foto: JVC

 

Helt motorstyrd

NÀr det gÀller att stÀlla in skÀrpa och rÀtt linsvinkel Àr det ingen som gör det bÀttre Àn JVC. I stÀllet för att man gör instÀllningarna rent fysiskt, direkt pÄ objektivet, görs allt frÄn fjÀrrkontrollen. Projektorn har inbyggda mönster sÄ att man kan stÀlla in zoom, linsvinkel och skÀrpa. Det betyder att man kan stÄ borta vid filmduken under tiden man fintrimmar, sÄ att man enkelt ser nÀr allting klaffar.

Dessutom har projektorn ett optikminne, som kan lagras pÄ tvÄ minnesplatser. Det Àr guld vÀrt om man har en duk i formatet 2,35:1 (bioformat), eftersom man enkelt kan göra en zoom- och skÀrpeinstÀllning för 16:9 och en för 2,35:1 och lagra dem i var sitt minne. Sedan Àr det bara att trycka pÄ en knapp pÄ fjÀrrkontrollen för att vÀxla mellan de tvÄ, beroende pÄ vilken typ av bildformatet filmen har. NÀr man vÀl har vant sig vid det hÀr sÄ saknar man det verkligen nÀr man sitter med en projektor som inte har det.

Till vÀnster syns fÀrgbalansen som den Àr direkt ur kartongen: ojÀmn i grÄtonskalan. Till höger Àr efter kalibrering: rak som en linjal. Illustration: Gorm SÞrensen
Till vÀnster syns fÀrgbalansen som den Àr direkt ur kartongen: ojÀmn i grÄtonskalan. Till höger Àr efter kalibrering: rak som en linjal. Illustration: Gorm SÞrensen

 

Bildkvaliteten frÄn fabrik

Direkt ur kartongen Ă€r den upplevda bildkvaliteten i ”Cinema”-lĂ€get mycket bra, Ă€nnu bĂ€ttre Ă€n föregĂ„ngaren. Med dynamisk blĂ€ndare instĂ€lld pĂ„ ”Auto 2” Ă€r svĂ€rtan slĂ„ende mörk. Det Ă€r helt fantastiskt att titta pĂ„ bilder av yttre rymden dĂ€r ljuset frĂ„n galaxer framtrĂ€der mot en sĂ„ kolsvart bakgrund. Det Ă€r ganska mĂ€rkligt att komma in i testrummet nĂ€r den hĂ€r projektorn Ă€r pĂ„slagen, för vi Ă€r vana vid att projektorer lyser upp rummet ganska sĂ„ mycket, men hĂ€r Ă€r det mycket mörkare. Och med en 16:9-bild pĂ„ vĂ„r 2,35:1-skĂ€rm kan man knappt se de oanvĂ€nda fĂ€lten pĂ„ duken, de Ă€r nĂ€stan lika svarta som den svarta ramen runt duken. Inte illa med tanke pĂ„ att vĂ„r duk Ă€r vit!

Till vÀnster syns fÀrgrymden före kalibrering. Ingen kris, men delta-avvikelsen Àr för hög. Till höger Àr efter kalibreringen, dÄ Àr delta-avvikelsen snudd pÄ noll. Illustration: Gorm SÞrensen
Till vÀnster syns fÀrgrymden före kalibrering. Ingen kris, men delta-avvikelsen Àr för hög. Till höger Àr efter kalibreringen, dÄ Àr delta-avvikelsen snudd pÄ noll. Illustration: Gorm SÞrensen

Filmer pĂ„ 4K Blu-ray, hĂ€r representerade av blod-och-splatter-antisuperhjĂ€ltekomedin ”Deadpool”, Ă„terges skarpt och snyggt. Det Ă€r klart att en del av den extra informationen i Ultra-HD-material framtrĂ€der med e-shift-tekniken, men om man gĂ„r nĂ€ra duken sĂ„ ser man att pixlarna Ă€r större Ă€n med Ă€kta Ultra-HD-projektorer. Men bilden Ă€r Ă€ndĂ„ imponerande. Bilden Ă€r definitivt tillrĂ€ckligt bra direkt ur kartongen.

Till vÀnster visas fÀrgernas delta-avvikelse före kalibrering, till höger efter. Illustration: Gorm SÞrensen
Till vÀnster visas fÀrgernas delta-avvikelse före kalibrering, till höger efter. Illustration: Gorm SÞrensen

 

Kalibrering

Betalar man 50 000 kronor för en projektor sĂ„ Ă€r man dock inte ute efter ”tillrĂ€ckligt bra”, utan vill ha den allra bĂ€sta bilden. Det krĂ€vs kalibrering för att fĂ„ optimal fĂ€rgĂ„tergivning och dessutom en helt korrekt kontrastnivĂ„ och ljusstyrka. För sĂ„dant har vi vĂ„r fasta kalibrerare, Gorm SĂžrensen. Han hade en liten mardröm nĂ€r han skulle kalibrera föregĂ„ngare och satt i flera timmar i testrummet och kliade sig i huvudet innan det blev bra.

Eller som Gorm uttryckte saken den gÄngen:

– Du ser pĂ„ grĂ„tonskalan att varje steg har lite annorlunda fĂ€rgtemperatur. Detta helt omöjligt att korrigera fullstĂ€ndigt, i synnerhet som JVC har plockat bort den avancerade gammakontrollen de hade förut. Det Ă€r helt enkelt dĂ„lig fabrikskalibrering, som beror pĂ„ att de som finjusterar projektorerna har för dĂ„lig mĂ€tutrustning.

 

Automatik

Den avancerade gammakontrollen, ja. Tja, vi Àr glada att kunna meddela att den Àr tillbaka. Och nu Àr den mer anvÀndarvÀnlig Àn nÄgonsin! Allt man behöver för en korrekt kalibrering Àr en Spyder 4 Pro- eller 5 Pro-ljusmÀtare för under 2 000 kronor. Den sÀtts framför linsen och sedan Àr det bara att köra igÄng projektorns inbyggda autokalibrering.

– Det hĂ€r Ă€r en riktig game changer. Autokalibreringen kör upp till 33 punkters mĂ€tning över hela grĂ„skalan, pĂ„ var och en av fĂ€rgerna rött, grönt och blĂ„tt. Den sĂ€tter fĂ€rgkoordinaterna pĂ„ de tre grundfĂ€rgerna plus cyan, magenta och gult. Det man fĂ„r efterĂ„t Ă€r en projektor som Ă€r helt linjĂ€r över hela grĂ„skalan.

JVC har Àven mÀtt ljusÄtergivningen frÄn en stor mÀngd olika dukar och gjort en kod man kan knappa in i menysystemet och tala om vilken filmduk man har. JVC har gjort smÄ offset-filer till varje duk och korrigerar fÀrgÄtergivningen efter just den aktuella duken. MÀter man med professionell utrustning efterÄt sÄ finns det praktiskt taget ingenting att rÀtta till.

Vi undrar om Gorm kan bli arbetslös om alla följer JVC exempel.

– NejdĂ„, för det första behövs rĂ€tt kunskap att placera mĂ€tinstrumentet helt exakt. AvstĂ„ndet Ă€r viktigt, man mĂ„ste mĂ€ta inom det dynamiska omrĂ„det som sensorn tĂ„l och vinkeln mĂ„ste vara helt rĂ€tt. Dessutom Ă€r inte Spyder-sensorn tillrĂ€ckligt exakt, sĂ„ man fĂ„r inte en helt korrekt fĂ€rgtemperatur. Men avvikelsen Ă€r precis densamma Ă€nda frĂ„n svart till vitt. FĂ€rgrymden Ă€r ”spot on” och grĂ„skalan Ă€r helt korrekt. För en kalibrerare som vet hur detta ska anvĂ€ndas och som kan göra den pyttelilla justeringen efterĂ„t Ă€r detta en ”game changer”. JVC har gĂ„tt frĂ„n att vara otroligt dĂ„liga till att vara vĂ€ldigt bra, den senaste serien kommer mycket bĂ€ttre kalibrerad frĂ„n fabriken och ger dessutom tillgĂ„ng till programvaran sĂ„ att man kan fullĂ€nda den. 

BÀst av allt med autokalibreringen Àr att den gÄr in och justerar fabriksinstÀllningarna. Det betyder att alla vÀrden stÄr pÄ 0 nÀr man Àr klar. Om man sedan vill göra Àndringar efterÄt och upptÀcker att man har rattat bort sig och allt har blivit vÀrre, sÄ Àr det bara att ÄtergÄ till projektorns fabriksinstÀllningar. DÄ har man kvar bilden sÄ som den var alldeles efter autokalibreringen.

Ultra-HD-versionen av Deadpool Àr vÀldigt snygg. Foto: Geir GrÄbein Nordby
Ultra-HD-versionen av Deadpool Àr vÀldigt snygg. Foto: Geir GrÄbein Nordby

 

Bildkvalitet

Hur Àr dÄ bilden efter en perfekt kalibrering? Med ett ord: fantastisk!

Bilden Àr sÄ skarp, det finns sÄ mycket tryck och intensitet i den att jag med handen pÄ hjÀrtat kan sÀga att jag aldrig har sett en bÀttre bild frÄn en projektor. Och dÄ inkluderar jag Sonys dubbelt sÄ dyra och Àkta 4K-projektor VPL-VW520ES (100 000 kr). Anledningen Àr helt enkelt att svÀrtan Àr sÄ svart samtidigt som ljusstyrkan Àr lika bra, sÄ att bilddynamiken Àr helt överlÀgsen hos JVC.

Det gÀller med vanlig 1080p Blu-ray, men faktiskt Àven i de flesta scener frÄn Ultra-HD Blu-ray. De mörkaste scenerna i Deadpool Àr fantastiskt realistiska. Gorm hÄller med:

– Vi jĂ€mförde nyss JVC DLA-RS400U, exakt samma projektor fast gjord för proffsmarknaden, med Sony VW520. Det Ă€r tvĂ„ saker som pĂ„verkar det vi upplever som skĂ€rpa: upplösning och kontrast. I ljusa scener i dagsljus var Sony-projektorn överlĂ€gsen, men i halvmörka och mörka scener hade JVC mycket bĂ€ttre skĂ€rpa Ă€n Sony. DĂ„ sĂ€tter kontrasten in och man ser att alla detaljer blir sĂ„ otroligt mycket tydligare pĂ„ den med ”native”-kontrast. Det blir mycket mer tredimensionellt Ă€n med Sonys bild, som Ă€r helt platt. 

Med andra ord Àr det inte Ultra HD som gÀller till varje pris. JVC X5000 har högre upplösning Àn 1080p HD och nÀr den dessutom har en sÄ grym kontrast blir det en sÄdan smÀll i bilden att allt annat ser livlöst ut om man jÀmför.

JodÄ, den finns i vitt. Fast vem vill ha det? Foto: JVC
JodÄ, den finns i vitt. Fast vem vill ha det? Foto: JVC

– Det blir lite som nĂ€r vi testade den första OLED-TV:n frĂ„n LG. Den hade bara 1080p, men nĂ€r den stĂ€lldes bredvid 4K LCD-skĂ€rmar sĂ„ sĂ„g den Ă€ndĂ„ skarpare ut. Det Ă€r samma fenomen, man skulle kunna sĂ€ga att JVC Ă€r projektorvĂ€rldens svar pĂ„ OLED.

 

Ljusstyrka

X5000 har betydligt högre ljusstyrka Àn sin föregÄngare. Vi nÀmnde att den har en liknande ljusstyrka i ekonomilÀge som X500R har med full spÀnning pÄ lampan. Det betyder att den har enormt mycket mer att gÄ pÄ i förhÄllande till storleken pÄ duken, samtidigt som svart fortfarande Àr mycket. Panelkontrasten anges vara 40 000:1 utan dynamisk iris, och 400 000:1 om man sÀtter pÄ dynamisk blÀndare. Det Àr faktiskt en smula lÀgre Àn i föregÄngaren, som hade 60 000:1 respektive 600 000:1, men tack vare den extra ljusstyrkan Àr den upplevda svÀrtan ÀndÄ lika bra. Riktigt mörka scener blir svarta som natten, sÄ det Àr inget man behöver tÀnka pÄ. Vi anvÀnder dynamisk iris, i det mÄttfulla Auto 2-lÀget i stÀllet för Auto 1 som drÀnker de mörkaste grÄtonerna och gör dem helt kolsvarta.

 

HDR?

MĂ„nga Ultra-HD Blu-ray-filmer har HDR-dynamikomfĂ„ng. I praktiken innebĂ€r det att vitt inte Ă€r det starkaste ljuset, utan att det finns information över detta. Det anvĂ€nds för att fĂ„ mer tryck och djup nĂ€r lampor, strĂ„lkastare pĂ„ bilar och solsken skiner frĂ„n duken. Och det Ă€r imponerande att se pĂ„ tillrĂ€ckligt ljusa TV-skĂ€rmar. JVC-projektorn skryter ocksĂ„, precis som mĂ„nga andra projektorer vi kommer att fĂ„ se framöver, med att kunna Ă„terge HDR. Men med en projektor Ă€r det nonsens. För att en projektor ska ha tillrĂ€ckligt med ”headrooom” för att Ă„stadkomma HDR-högdager mĂ„ste den nĂ€mligen anvĂ€nda mindre ljusstyrka till vitt. Och det gör att bilden blir alldeles för mörk.

Man fÄr aldrig den nödvÀndiga ljusstyrkan sÄ lÀnge man Àven ska ha det tillrÀckligt svart i skuggorna. Den kontrasten gÄr helt enkelt inte att fÄ. Det gör filmerna för mörka. Första gÄngen vi satte pÄ Deadpool skickade Blu-ray-spelaren Panasonic UB900 ut HDR-signal och det resulterade i att filmen var för mörk. Till och med nÀr kontrasten och ljusstyrkan var pÄ max pÄ projektorn blev bilden för mörk. Texten var grÄ, det blev aldrig nÄgon ordning pÄ nÄgonting. Visst fick man en liten effekt av HDR-materialet, men inte tillrÀckligt för att det skulle vara vÀrt det. Nej, har du en Blu-ray-spelare med HDR sÄ se till att stÀnga av funktionen i menysystemet.

 

Slutsats

En av de viktigaste sakerna i hemmabion Ă€r en tung bild. Och tyngre Ă€n JVC DLA-X5000 kan du inte fĂ„ just nu. En beckmörk svĂ€rta stĂ„r i skarp kontrast till högdager med minst lika bra tryck som konkurrenterna har att erbjuda, vilket ger en dynamik i bilden som Ă€r överlĂ€gsen allt annat vi har sett frĂ„n nĂ„gon hemmabioprojektor. X5000 spelar i en annan liga nĂ€r det gĂ€ller kontrast och Ă€r extremt lĂ€tt att anvĂ€nda tack vare automatisering av alla instĂ€llningar, inklusive skĂ€rpa och zoom. Lagra ett ”linsminne” för 16:9-format och ett för 2,35:1 och vĂ€xla mellan dem med en knapptryckning pĂ„ fjĂ€rrkontrollen. Elegant.

Projektorn tar emot Ultra-HD-signaler frĂ„n Blu-ray tack vare stöd för HDCP 2.2 och Ă„terger dem i ”nĂ€stan-4K-upplösning”. Äkta 4K-projektorer har Ă€nnu högre upplösning, men den upplevda skĂ€rpan i bilden handlar om mer Ă€n sĂ„. Kontrast Ă€r ocksĂ„ mycket viktigt och dĂ€r Ă€r X5000 överlĂ€gsen och krossar alla andra.

LÀgg dÀrtill att bilden kan autokalibreras till att bli snudd pÄ helt perfekt (krÀver Spyder 4 eller 5 Pro) sÄ Àr detta en skrÀmmande bra projektor!

Har du en 4K Blu-ray-spelare med HDR sĂ„ se till att stĂ€nga av den funktionen. Ingen hemmabioprojektor Ă€r ljusstark nog för att ge bra HDR-upplevelser. Åtminstone inte Ă€nnu.

Fakta & Betyg:
    • Typ: D-ILA-projektor (LCOS)
    • Upplösning: 1920 x 1080 (3840 x 2160 e-shift)
    • Panelkontrast: 40 000:1
    • Dynamisk kontrast: 400 000:1
    • Ljusstyrka: 1 700 Lumen
    • AvstĂ„nd till 100 tum: 2,97–5,92 m
    Pris: 49,900,-
    Les ogsÄ
    TEST: Sony VPL-VW260ES

    Superupplösning för en rimlig peng

    Äntligen fĂ„r vi Ă€kta 4K för 50 000 kronor. Sony tar jobbet pĂ„ allvar, med knivskarp bild, snygg kontrast och fantastisk djupkĂ€nsla.
    TEST: Sony UBP-X800

    Perfekt till hemmabion

    Om du vill titta pÄ dina favoritfilmer i absolut högsta kvalitet sÄ klarar du dig inte utan en 4K Blu-ray-spelare som Sonys UBP-X800.
    TEST: Test av fyra hemmabioreceivrar

    Den allra hÀftigaste hemmabion

    De hÀr maffiga flaggskeppen har tillrÀckligt med kraft och finess för att övertrÀffa allt du hört i nÄgon biosalong.
    TEST: Fyra soundbar-högtalare med trÄdlösa bakhögtalare

    Sladdlöst i TV-rummet

    Hemmabio Àr fortfarande bÀst med riktigt surroundljud. Men det kan vara praktiskt ocksÄ. Som med en soundbar och trÄdlösa bakhögtalare.
    TEST: M&K Sound MP-9 5.1

    Äkta hemmabio med soundbar

    M&K Sound bygger sitt högtalarsystem pĂ„ en soundbar – men nĂ€r vi snackar hemmabiokĂ€nsla Ă€r det Ă€kta vara!
    TEST: Denon Heos

    BakvÀgen till hemmabio

    Om du ryser över blotta tanken pÄ en stor förstÀrkarklump och ett ormbo av kablar sÄ har Denon ett mer diskret alternativ.
    TEST: JVC DLA X7500

    Kontrastkungen

    NÀr det handlar om hemmaunderhÄllning finns det ingenting som kan ersÀtta en riktigt bra projektor. Och detta Àr en av de allra, allra bÀsta.
    TEST: Oppo UDP-203

    Kompromisslös!

    Snabb, snygg och grym: Oppo UDP 203 har högst prestanda hittills av allt vi sett frÄn Ultra HD Blu-ray-formatet.
    TEST: Nvidia Shield TV v2

    TV:ns bÀsta vÀn

    Nvidia Shield anno 2017 Àr bÀttre och mindre Àn sin föregÄngare.
    TEST: Beam Projector

    För slö och för dyr

    Beam Àr ett bra exempel pÄ att alla Kickstarter-projekt inte Àr vÀrda att förverkliga.
    TEST: Samsung GX-VI680SJ UHD

    Viasat Ultra HD imponerar

    Det finns inte mycket som sÀnds i 4K Ultra HD. Men Viasat har en box för bÄde fiber- och satellit-TV samt en UHD-kanal. Vi har testat.
    TEST: 5 hemmabioreceivrar

    GĂ„shud i hemmabion

    Den modernaste tekniken. Fantastiskt ljud! Även frĂ„n ovan. HĂ€r finns receivern du bara mĂ„ste ha.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×