annonse
annonse

JVC DLA-X5000

Den allra bästa bilden

September 2016JVC DLA-X5000

Kanske den bästa projektorn för under 100 000 kronor.

Ljud & Bild tycker

Klassledande svärta och ännu bättre ljusstyrka ger en extrem intensitet i bilden. Kalibreringsmöjligheterna är automatiska och bättre än någonsin. Detta är den bästa projektorn vi känner till under 100 000 kronor!
Inte äkta 4K.

När det gäller bildkvalitet i projektorer har JVC länge tillhört det absoluta toppskiktet i sin klass. Svärtan har varit särskilt imponerande, på det området brukar JVC krossa sina konkurrenter. Ju mindre ströljus från projektorn, desto större realism, djupkänsla och upplevd skärpa. Det märkte vi inte minst när vi testade DLA-X500R för två år sedan.

Läs också: Test av Ultra-HD-projektorn Sony VPL-VW520ES

Å andra sidan har JVC aldrig varit kända för sin ljusstyrka. Ljusa scener har varit något blekare och mörkare än från mer ljusstarka projektorer från Epson, Sony och BenQ, för att nämna några.

Men nu blir det andra bullar, för nu finns efterträdaren DLA-X5000 som uppges ha en ljusstyrka på respektabla 1700 lumen, medan föregångaren hade 1300. Nu betyder inte siffrorna så mycket egentligen eftersom de är uppmätta direkt vid lampan på full styrka, men tro oss: X5000 har lika hög – kanske till och med något högre – ljusstyrka i ekonomiläge som föregångare hade med full lampstyrka. Vräker man på med full effekt i lampan så sitter man plötsligt med en projektor som inte är sämre än någon konkurrent. Och som ändå har en ganska så tyst fläkt.

Objektivet är elegant infällt i chassit, eftersom mekanik styrs elektroniskt från fjärrkontrollen. Foto: Geir Gråbein Nordby
Objektivet är elegant infällt i chassit, eftersom mekanik styrs elektroniskt från fjärrkontrollen. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

4K

Precis som sin föregångare stöder X5000 4K Ultra-HD-material. Eller rättare sagt: föregångaren hade ett mycket begränsat stöd eftersom den inte kunde visa titlar med kopieringsskyddet HDCP 2.2, vilket gäller så gott som alla Hollywood-titlar på Ultra-HD Blu-ray. Men även om X5000 kan visa sådana titlar, och skryter med 4K på kartongen, så är det inte riktigt den upplösningen (3840 x 2160) man faktiskt får. JVC använder sig nämligen av så kallad ”e-shift”, en funktion som simulerar 4K-upplösning med hjälp av två 1080 HD-bildpaneler ovanpå varandra, där den ena är diagonalt förskjuten en halv pixel. Bildsignalen splittas i två delar, varpå originalbilden återges av ett chip, medan den inbyggda processorn beräknar vilka pixlar som saknas och skickar dem till det andra chipet. Den sammanlagda bilden av de två panelerna uppfattas subjektivt som ”nästan-4K”. Men äkta 4K-material blir inte lika skarpt och detaljerat som om projektorn hade ett tvättäkta 4K-bildchip.

Foto: JVC
Foto: JVC

 

Helt motorstyrd

När det gäller att ställa in skärpa och rätt linsvinkel är det ingen som gör det bättre än JVC. I stället för att man gör inställningarna rent fysiskt, direkt på objektivet, görs allt från fjärrkontrollen. Projektorn har inbyggda mönster så att man kan ställa in zoom, linsvinkel och skärpa. Det betyder att man kan stå borta vid filmduken under tiden man fintrimmar, så att man enkelt ser när allting klaffar.

Dessutom har projektorn ett optikminne, som kan lagras på två minnesplatser. Det är guld värt om man har en duk i formatet 2,35:1 (bioformat), eftersom man enkelt kan göra en zoom- och skärpeinställning för 16:9 och en för 2,35:1 och lagra dem i var sitt minne. Sedan är det bara att trycka på en knapp på fjärrkontrollen för att växla mellan de två, beroende på vilken typ av bildformatet filmen har. När man väl har vant sig vid det här så saknar man det verkligen när man sitter med en projektor som inte har det.

Till vänster syns färgbalansen som den är direkt ur kartongen: ojämn i gråtonskalan. Till höger är efter kalibrering: rak som en linjal. Illustration: Gorm Sørensen
Till vänster syns färgbalansen som den är direkt ur kartongen: ojämn i gråtonskalan. Till höger är efter kalibrering: rak som en linjal. Illustration: Gorm Sørensen

 

Bildkvaliteten från fabrik

Direkt ur kartongen är den upplevda bildkvaliteten i ”Cinema”-läget mycket bra, ännu bättre än föregångaren. Med dynamisk bländare inställd på ”Auto 2” är svärtan slående mörk. Det är helt fantastiskt att titta på bilder av yttre rymden där ljuset från galaxer framträder mot en så kolsvart bakgrund. Det är ganska märkligt att komma in i testrummet när den här projektorn är påslagen, för vi är vana vid att projektorer lyser upp rummet ganska så mycket, men här är det mycket mörkare. Och med en 16:9-bild på vår 2,35:1-skärm kan man knappt se de oanvända fälten på duken, de är nästan lika svarta som den svarta ramen runt duken. Inte illa med tanke på att vår duk är vit!

Till vänster syns färgrymden före kalibrering. Ingen kris, men delta-avvikelsen är för hög. Till höger är efter kalibreringen, då är delta-avvikelsen snudd på noll. Illustration: Gorm Sørensen
Till vänster syns färgrymden före kalibrering. Ingen kris, men delta-avvikelsen är för hög. Till höger är efter kalibreringen, då är delta-avvikelsen snudd på noll. Illustration: Gorm Sørensen

Filmer på 4K Blu-ray, här representerade av blod-och-splatter-antisuperhjältekomedin ”Deadpool”, återges skarpt och snyggt. Det är klart att en del av den extra informationen i Ultra-HD-material framträder med e-shift-tekniken, men om man går nära duken så ser man att pixlarna är större än med äkta Ultra-HD-projektorer. Men bilden är ändå imponerande. Bilden är definitivt tillräckligt bra direkt ur kartongen.

Till vänster visas färgernas delta-avvikelse före kalibrering, till höger efter. Illustration: Gorm Sørensen
Till vänster visas färgernas delta-avvikelse före kalibrering, till höger efter. Illustration: Gorm Sørensen

 

Kalibrering

Betalar man 50 000 kronor för en projektor så är man dock inte ute efter ”tillräckligt bra”, utan vill ha den allra bästa bilden. Det krävs kalibrering för att få optimal färgåtergivning och dessutom en helt korrekt kontrastnivå och ljusstyrka. För sådant har vi vår fasta kalibrerare, Gorm Sørensen. Han hade en liten mardröm när han skulle kalibrera föregångare och satt i flera timmar i testrummet och kliade sig i huvudet innan det blev bra.

Eller som Gorm uttryckte saken den gången:

– Du ser på gråtonskalan att varje steg har lite annorlunda färgtemperatur. Detta helt omöjligt att korrigera fullständigt, i synnerhet som JVC har plockat bort den avancerade gammakontrollen de hade förut. Det är helt enkelt dålig fabrikskalibrering, som beror på att de som finjusterar projektorerna har för dålig mätutrustning.

 

Automatik

Den avancerade gammakontrollen, ja. Tja, vi är glada att kunna meddela att den är tillbaka. Och nu är den mer användarvänlig än någonsin! Allt man behöver för en korrekt kalibrering är en Spyder 4 Pro- eller 5 Pro-ljusmätare för under 2 000 kronor. Den sätts framför linsen och sedan är det bara att köra igång projektorns inbyggda autokalibrering.

– Det här är en riktig game changer. Autokalibreringen kör upp till 33 punkters mätning över hela gråskalan, på var och en av färgerna rött, grönt och blått. Den sätter färgkoordinaterna på de tre grundfärgerna plus cyan, magenta och gult. Det man får efteråt är en projektor som är helt linjär över hela gråskalan.

JVC har även mätt ljusåtergivningen från en stor mängd olika dukar och gjort en kod man kan knappa in i menysystemet och tala om vilken filmduk man har. JVC har gjort små offset-filer till varje duk och korrigerar färgåtergivningen efter just den aktuella duken. Mäter man med professionell utrustning efteråt så finns det praktiskt taget ingenting att rätta till.

Vi undrar om Gorm kan bli arbetslös om alla följer JVC exempel.

– Nejdå, för det första behövs rätt kunskap att placera mätinstrumentet helt exakt. Avståndet är viktigt, man måste mäta inom det dynamiska området som sensorn tål och vinkeln måste vara helt rätt. Dessutom är inte Spyder-sensorn tillräckligt exakt, så man får inte en helt korrekt färgtemperatur. Men avvikelsen är precis densamma ända från svart till vitt. Färgrymden är ”spot on” och gråskalan är helt korrekt. För en kalibrerare som vet hur detta ska användas och som kan göra den pyttelilla justeringen efteråt är detta en ”game changer”. JVC har gått från att vara otroligt dåliga till att vara väldigt bra, den senaste serien kommer mycket bättre kalibrerad från fabriken och ger dessutom tillgång till programvaran så att man kan fullända den. 

Bäst av allt med autokalibreringen är att den går in och justerar fabriksinställningarna. Det betyder att alla värden står på 0 när man är klar. Om man sedan vill göra ändringar efteråt och upptäcker att man har rattat bort sig och allt har blivit värre, så är det bara att återgå till projektorns fabriksinställningar. Då har man kvar bilden så som den var alldeles efter autokalibreringen.

Ultra-HD-versionen av Deadpool är väldigt snygg. Foto: Geir Gråbein Nordby
Ultra-HD-versionen av Deadpool är väldigt snygg. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Bildkvalitet

Hur är då bilden efter en perfekt kalibrering? Med ett ord: fantastisk!

Bilden är så skarp, det finns så mycket tryck och intensitet i den att jag med handen på hjärtat kan säga att jag aldrig har sett en bättre bild från en projektor. Och då inkluderar jag Sonys dubbelt så dyra och äkta 4K-projektor VPL-VW520ES (100 000 kr). Anledningen är helt enkelt att svärtan är så svart samtidigt som ljusstyrkan är lika bra, så att bilddynamiken är helt överlägsen hos JVC.

Det gäller med vanlig 1080p Blu-ray, men faktiskt även i de flesta scener från Ultra-HD Blu-ray. De mörkaste scenerna i Deadpool är fantastiskt realistiska. Gorm håller med:

– Vi jämförde nyss JVC DLA-RS400U, exakt samma projektor fast gjord för proffsmarknaden, med Sony VW520. Det är två saker som påverkar det vi upplever som skärpa: upplösning och kontrast. I ljusa scener i dagsljus var Sony-projektorn överlägsen, men i halvmörka och mörka scener hade JVC mycket bättre skärpa än Sony. Då sätter kontrasten in och man ser att alla detaljer blir så otroligt mycket tydligare på den med ”native”-kontrast. Det blir mycket mer tredimensionellt än med Sonys bild, som är helt platt. 

Med andra ord är det inte Ultra HD som gäller till varje pris. JVC X5000 har högre upplösning än 1080p HD och när den dessutom har en så grym kontrast blir det en sådan smäll i bilden att allt annat ser livlöst ut om man jämför.

Jodå, den finns i vitt. Fast vem vill ha det? Foto: JVC
Jodå, den finns i vitt. Fast vem vill ha det? Foto: JVC

– Det blir lite som när vi testade den första OLED-TV:n från LG. Den hade bara 1080p, men när den ställdes bredvid 4K LCD-skärmar så såg den ändå skarpare ut. Det är samma fenomen, man skulle kunna säga att JVC är projektorvärldens svar på OLED.

 

Ljusstyrka

X5000 har betydligt högre ljusstyrka än sin föregångare. Vi nämnde att den har en liknande ljusstyrka i ekonomiläge som X500R har med full spänning på lampan. Det betyder att den har enormt mycket mer att gå på i förhållande till storleken på duken, samtidigt som svart fortfarande är mycket. Panelkontrasten anges vara 40 000:1 utan dynamisk iris, och 400 000:1 om man sätter på dynamisk bländare. Det är faktiskt en smula lägre än i föregångaren, som hade 60 000:1 respektive 600 000:1, men tack vare den extra ljusstyrkan är den upplevda svärtan ändå lika bra. Riktigt mörka scener blir svarta som natten, så det är inget man behöver tänka på. Vi använder dynamisk iris, i det måttfulla Auto 2-läget i stället för Auto 1 som dränker de mörkaste gråtonerna och gör dem helt kolsvarta.

 

HDR?

Många Ultra-HD Blu-ray-filmer har HDR-dynamikomfång. I praktiken innebär det att vitt inte är det starkaste ljuset, utan att det finns information över detta. Det används för att få mer tryck och djup när lampor, strålkastare på bilar och solsken skiner från duken. Och det är imponerande att se på tillräckligt ljusa TV-skärmar. JVC-projektorn skryter också, precis som många andra projektorer vi kommer att få se framöver, med att kunna återge HDR. Men med en projektor är det nonsens. För att en projektor ska ha tillräckligt med ”headrooom” för att åstadkomma HDR-högdager måste den nämligen använda mindre ljusstyrka till vitt. Och det gör att bilden blir alldeles för mörk.

Man får aldrig den nödvändiga ljusstyrkan så länge man även ska ha det tillräckligt svart i skuggorna. Den kontrasten går helt enkelt inte att få. Det gör filmerna för mörka. Första gången vi satte på Deadpool skickade Blu-ray-spelaren Panasonic UB900 ut HDR-signal och det resulterade i att filmen var för mörk. Till och med när kontrasten och ljusstyrkan var på max på projektorn blev bilden för mörk. Texten var grå, det blev aldrig någon ordning på någonting. Visst fick man en liten effekt av HDR-materialet, men inte tillräckligt för att det skulle vara värt det. Nej, har du en Blu-ray-spelare med HDR så se till att stänga av funktionen i menysystemet.

 

Slutsats

En av de viktigaste sakerna i hemmabion är en tung bild. Och tyngre än JVC DLA-X5000 kan du inte få just nu. En beckmörk svärta står i skarp kontrast till högdager med minst lika bra tryck som konkurrenterna har att erbjuda, vilket ger en dynamik i bilden som är överlägsen allt annat vi har sett från någon hemmabioprojektor. X5000 spelar i en annan liga när det gäller kontrast och är extremt lätt att använda tack vare automatisering av alla inställningar, inklusive skärpa och zoom. Lagra ett ”linsminne” för 16:9-format och ett för 2,35:1 och växla mellan dem med en knapptryckning på fjärrkontrollen. Elegant.

Projektorn tar emot Ultra-HD-signaler från Blu-ray tack vare stöd för HDCP 2.2 och återger dem i ”nästan-4K-upplösning”. Äkta 4K-projektorer har ännu högre upplösning, men den upplevda skärpan i bilden handlar om mer än så. Kontrast är också mycket viktigt och där är X5000 överlägsen och krossar alla andra.

Lägg därtill att bilden kan autokalibreras till att bli snudd på helt perfekt (kräver Spyder 4 eller 5 Pro) så är detta en skrämmande bra projektor!

Har du en 4K Blu-ray-spelare med HDR så se till att stänga av den funktionen. Ingen hemmabioprojektor är ljusstark nog för att ge bra HDR-upplevelser. Åtminstone inte ännu.

När det gäller bildkvalitet i projektorer har JVC länge tillhört det absoluta toppskiktet i sin klass. Svärtan har varit särskilt imponerande, på det området brukar JVC krossa sina konkurrenter. Ju mindre ströljus från projektorn, desto större realism, djupkänsla och upplevd skärpa. Det märkte vi inte minst när vi testade DLA-X500R för två år sedan. Läs också: Test av Ultra-HD-projektorn Sony VPL-VW520ES Å andra sidan har JVC aldrig varit kända för sin ljusstyrka. Ljusa scener har varit något blekare och mörkare än från mer ljusstarka projektorer från Epson, Sony och BenQ, för att nämna några. Men nu blir det andra bullar, för nu finns efterträdaren DLA-X5000 som uppges ha en ljusstyrka på respektabla 1700 lumen, medan föregångaren hade 1300. Nu betyder inte siffrorna så mycket egentligen eftersom de är uppmätta direkt vid lampan på full styrka, men tro oss: X5000 har lika hög – kanske till och med något högre – ljusstyrka i ekonomiläge som föregångare hade med full lampstyrka. Vräker man på med full effekt i lampan så sitter man plötsligt med en projektor som inte är sämre än någon konkurrent. Och som ändå har en ganska så tyst fläkt. [caption id="attachment_64585" align="alignnone" width="1000"]Objektivet är elegant infällt i chassit, eftersom mekanik styrs elektroniskt från fjärrkontrollen. Foto: Geir Gråbein Nordby Objektivet är elegant infällt i chassit, eftersom mekanik styrs elektroniskt från fjärrkontrollen. Foto: Geir Gråbein Nordby[/caption]  

4K

Precis som sin föregångare stöder X5000 4K Ultra-HD-material. Eller rättare sagt: föregångaren hade ett mycket begränsat stöd eftersom den inte kunde visa titlar med kopieringsskyddet HDCP 2.2, vilket gäller så gott som alla Hollywood-titlar på Ultra-HD Blu-ray. Men även om X5000 kan visa sådana titlar, och skryter med 4K på kartongen, så är det inte riktigt den upplösningen (3840 x 2160) man faktiskt får. JVC använder sig nämligen av så kallad ”e-shift”, en funktion som simulerar 4K-upplösning med hjälp av två 1080 HD-bildpaneler ovanpå varandra, där den ena är diagonalt förskjuten en halv pixel. Bildsignalen splittas i två delar, varpå originalbilden återges av ett chip, medan den inbyggda processorn beräknar vilka pixlar som saknas och skickar dem till det andra chipet. Den sammanlagda bilden av de två panelerna uppfattas subjektivt som ”nästan-4K”. Men äkta 4K-material blir inte lika skarpt och detaljerat som om projektorn hade ett tvättäkta 4K-bildchip. [caption id="attachment_64586" align="alignnone" width="1280"]Foto: JVC Foto: JVC[/caption]  

Helt motorstyrd

När det gäller att ställa in skärpa och rätt linsvinkel är det ingen som gör det bättre än JVC. I stället för att man gör inställningarna rent fysiskt, direkt på objektivet, görs allt från fjärrkontrollen. Projektorn har inbyggda mönster så att man kan ställa in zoom, linsvinkel och skärpa. Det betyder att man kan stå borta vid filmduken under tiden man fintrimmar, så att man enkelt ser när allting klaffar. Dessutom har projektorn ett optikminne, som kan lagras på två minnesplatser. Det är guld värt om man har en duk i formatet 2,35:1 (bioformat), eftersom man enkelt kan göra en zoom- och skärpeinställning för 16:9 och en för 2,35:1 och lagra dem i var sitt minne. Sedan är det bara att trycka på en knapp på fjärrkontrollen för att växla mellan de två, beroende på vilken typ av bildformatet filmen har. När man väl har vant sig vid det här så saknar man det verkligen när man sitter med en projektor som inte har det. [caption id="attachment_64581" align="alignnone" width="1000"]Till vänster syns färgbalansen som den är direkt ur kartongen: ojämn i gråtonskalan. Till höger är efter kalibrering: rak som en linjal. Illustration: Gorm Sørensen Till vänster syns färgbalansen som den är direkt ur kartongen: ojämn i gråtonskalan. Till höger är efter kalibrering: rak som en linjal. Illustration: Gorm Sørensen[/caption]  

Bildkvaliteten från fabrik

Direkt ur kartongen är den upplevda bildkvaliteten i ”Cinema”-läget mycket bra, ännu bättre än föregångaren. Med dynamisk bländare inställd på ”Auto 2” är svärtan slående mörk. Det är helt fantastiskt att titta på bilder av yttre rymden där ljuset från galaxer framträder mot en så kolsvart bakgrund. Det är ganska märkligt att komma in i testrummet när den här projektorn är påslagen, för vi är vana vid att projektorer lyser upp rummet ganska så mycket, men här är det mycket mörkare. Och med en 16:9-bild på vår 2,35:1-skärm kan man knappt se de oanvända fälten på duken, de är nästan lika svarta som den svarta ramen runt duken. Inte illa med tanke på att vår duk är vit! [caption id="attachment_64582" align="alignnone" width="1381"]Till vänster syns färgrymden före kalibrering. Ingen kris, men delta-avvikelsen är för hög. Till höger är efter kalibreringen, då är delta-avvikelsen snudd på noll. Illustration: Gorm Sørensen Till vänster syns färgrymden före kalibrering. Ingen kris, men delta-avvikelsen är för hög. Till höger är efter kalibreringen, då är delta-avvikelsen snudd på noll. Illustration: Gorm Sørensen[/caption] Filmer på 4K Blu-ray, här representerade av blod-och-splatter-antisuperhjältekomedin ”Deadpool”, återges skarpt och snyggt. Det är klart att en del av den extra informationen i Ultra-HD-material framträder med e-shift-tekniken, men om man går nära duken så ser man att pixlarna är större än med äkta Ultra-HD-projektorer. Men bilden är ändå imponerande. Bilden är definitivt tillräckligt bra direkt ur kartongen. [caption id="attachment_64580" align="alignnone" width="1394"]Till vänster visas färgernas delta-avvikelse före kalibrering, till höger efter. Illustration: Gorm Sørensen Till vänster visas färgernas delta-avvikelse före kalibrering, till höger efter. Illustration: Gorm Sørensen[/caption]  

Kalibrering

Betalar man 50 000 kronor för en projektor så är man dock inte ute efter ”tillräckligt bra”, utan vill ha den allra bästa bilden. Det krävs kalibrering för att få optimal färgåtergivning och dessutom en helt korrekt kontrastnivå och ljusstyrka. För sådant har vi vår fasta kalibrerare, Gorm Sørensen. Han hade en liten mardröm när han skulle kalibrera föregångare och satt i flera timmar i testrummet och kliade sig i huvudet innan det blev bra. Eller som Gorm uttryckte saken den gången: – Du ser på gråtonskalan att varje steg har lite annorlunda färgtemperatur. Detta helt omöjligt att korrigera fullständigt, i synnerhet som JVC har plockat bort den avancerade gammakontrollen de hade förut. Det är helt enkelt dålig fabrikskalibrering, som beror på att de som finjusterar projektorerna har för dålig mätutrustning.  

Automatik

Den avancerade gammakontrollen, ja. Tja, vi är glada att kunna meddela att den är tillbaka. Och nu är den mer användarvänlig än någonsin! Allt man behöver för en korrekt kalibrering är en Spyder 4 Pro- eller 5 Pro-ljusmätare för under 2 000 kronor. Den sätts framför linsen och sedan är det bara att köra igång projektorns inbyggda autokalibrering. – Det här är en riktig game changer. Autokalibreringen kör upp till 33 punkters mätning över hela gråskalan, på var och en av färgerna rött, grönt och blått. Den sätter färgkoordinaterna på de tre grundfärgerna plus cyan, magenta och gult. Det man får efteråt är en projektor som är helt linjär över hela gråskalan. JVC har även mätt ljusåtergivningen från en stor mängd olika dukar och gjort en kod man kan knappa in i menysystemet och tala om vilken filmduk man har. JVC har gjort små offset-filer till varje duk och korrigerar färgåtergivningen efter just den aktuella duken. Mäter man med professionell utrustning efteråt så finns det praktiskt taget ingenting att rätta till. Vi undrar om Gorm kan bli arbetslös om alla följer JVC exempel. – Nejdå, för det första behövs rätt kunskap att placera mätinstrumentet helt exakt. Avståndet är viktigt, man måste mäta inom det dynamiska området som sensorn tål och vinkeln måste vara helt rätt. Dessutom är inte Spyder-sensorn tillräckligt exakt, så man får inte en helt korrekt färgtemperatur. Men avvikelsen är precis densamma ända från svart till vitt. Färgrymden är ”spot on” och gråskalan är helt korrekt. För en kalibrerare som vet hur detta ska användas och som kan göra den pyttelilla justeringen efteråt är detta en ”game changer”. JVC har gått från att vara otroligt dåliga till att vara väldigt bra, den senaste serien kommer mycket bättre kalibrerad från fabriken och ger dessutom tillgång till programvaran så att man kan fullända den.  Bäst av allt med autokalibreringen är att den går in och justerar fabriksinställningarna. Det betyder att alla värden står på 0 när man är klar. Om man sedan vill göra ändringar efteråt och upptäcker att man har rattat bort sig och allt har blivit värre, så är det bara att återgå till projektorns fabriksinställningar. Då har man kvar bilden så som den var alldeles efter autokalibreringen. [caption id="attachment_64583" align="alignnone" width="1000"]Ultra-HD-versionen av Deadpool är väldigt snygg. Foto: Geir Gråbein Nordby Ultra-HD-versionen av Deadpool är väldigt snygg. Foto: Geir Gråbein Nordby[/caption]  

Bildkvalitet

Hur är då bilden efter en perfekt kalibrering? Med ett ord: fantastisk! Bilden är så skarp, det finns så mycket tryck och intensitet i den att jag med handen på hjärtat kan säga att jag aldrig har sett en bättre bild från en projektor. Och då inkluderar jag Sonys dubbelt så dyra och äkta 4K-projektor VPL-VW520ES (100 000 kr). Anledningen är helt enkelt att svärtan är så svart samtidigt som ljusstyrkan är lika bra, så att bilddynamiken är helt överlägsen hos JVC. Det gäller med vanlig 1080p Blu-ray, men faktiskt även i de flesta scener från Ultra-HD Blu-ray. De mörkaste scenerna i Deadpool är fantastiskt realistiska. Gorm håller med: – Vi jämförde nyss JVC DLA-RS400U, exakt samma projektor fast gjord för proffsmarknaden, med Sony VW520. Det är två saker som påverkar det vi upplever som skärpa: upplösning och kontrast. I ljusa scener i dagsljus var Sony-projektorn överlägsen, men i halvmörka och mörka scener hade JVC mycket bättre skärpa än Sony. Då sätter kontrasten in och man ser att alla detaljer blir så otroligt mycket tydligare på den med ”native”-kontrast. Det blir mycket mer tredimensionellt än med Sonys bild, som är helt platt.  Med andra ord är det inte Ultra HD som gäller till varje pris. JVC X5000 har högre upplösning än 1080p HD och när den dessutom har en så grym kontrast blir det en sådan smäll i bilden att allt annat ser livlöst ut om man jämför. [caption id="attachment_64587" align="alignnone" width="1573"]Jodå, den finns i vitt. Fast vem vill ha det? Foto: JVC Jodå, den finns i vitt. Fast vem vill ha det? Foto: JVC[/caption] – Det blir lite som när vi testade den första OLED-TV:n från LG. Den hade bara 1080p, men när den ställdes bredvid 4K LCD-skärmar så såg den ändå skarpare ut. Det är samma fenomen, man skulle kunna säga att JVC är projektorvärldens svar på OLED.  

Ljusstyrka

X5000 har betydligt högre ljusstyrka än sin föregångare. Vi nämnde att den har en liknande ljusstyrka i ekonomiläge som X500R har med full spänning på lampan. Det betyder att den har enormt mycket mer att gå på i förhållande till storleken på duken, samtidigt som svart fortfarande är mycket. Panelkontrasten anges vara 40 000:1 utan dynamisk iris, och 400 000:1 om man sätter på dynamisk bländare. Det är faktiskt en smula lägre än i föregångaren, som hade 60 000:1 respektive 600 000:1, men tack vare den extra ljusstyrkan är den upplevda svärtan ändå lika bra. Riktigt mörka scener blir svarta som natten, så det är inget man behöver tänka på. Vi använder dynamisk iris, i det måttfulla Auto 2-läget i stället för Auto 1 som dränker de mörkaste gråtonerna och gör dem helt kolsvarta.  

HDR?

Många Ultra-HD Blu-ray-filmer har HDR-dynamikomfång. I praktiken innebär det att vitt inte är det starkaste ljuset, utan att det finns information över detta. Det används för att få mer tryck och djup när lampor, strålkastare på bilar och solsken skiner från duken. Och det är imponerande att se på tillräckligt ljusa TV-skärmar. JVC-projektorn skryter också, precis som många andra projektorer vi kommer att få se framöver, med att kunna återge HDR. Men med en projektor är det nonsens. För att en projektor ska ha tillräckligt med ”headrooom” för att åstadkomma HDR-högdager måste den nämligen använda mindre ljusstyrka till vitt. Och det gör att bilden blir alldeles för mörk. Man får aldrig den nödvändiga ljusstyrkan så länge man även ska ha det tillräckligt svart i skuggorna. Den kontrasten går helt enkelt inte att få. Det gör filmerna för mörka. Första gången vi satte på Deadpool skickade Blu-ray-spelaren Panasonic UB900 ut HDR-signal och det resulterade i att filmen var för mörk. Till och med när kontrasten och ljusstyrkan var på max på projektorn blev bilden för mörk. Texten var grå, det blev aldrig någon ordning på någonting. Visst fick man en liten effekt av HDR-materialet, men inte tillräckligt för att det skulle vara värt det. Nej, har du en Blu-ray-spelare med HDR så se till att stänga av funktionen i menysystemet.  

Slutsats

En av de viktigaste sakerna i hemmabion är en tung bild. Och tyngre än JVC DLA-X5000 kan du inte få just nu. En beckmörk svärta står i skarp kontrast till högdager med minst lika bra tryck som konkurrenterna har att erbjuda, vilket ger en dynamik i bilden som är överlägsen allt annat vi har sett från någon hemmabioprojektor. X5000 spelar i en annan liga när det gäller kontrast och är extremt lätt att använda tack vare automatisering av alla inställningar, inklusive skärpa och zoom. Lagra ett ”linsminne” för 16:9-format och ett för 2,35:1 och växla mellan dem med en knapptryckning på fjärrkontrollen. Elegant. Projektorn tar emot Ultra-HD-signaler från Blu-ray tack vare stöd för HDCP 2.2 och återger dem i ”nästan-4K-upplösning”. Äkta 4K-projektorer har ännu högre upplösning, men den upplevda skärpan i bilden handlar om mer än så. Kontrast är också mycket viktigt och där är X5000 överlägsen och krossar alla andra. Lägg därtill att bilden kan autokalibreras till att bli snudd på helt perfekt (kräver Spyder 4 eller 5 Pro) så är detta en skrämmande bra projektor! Har du en 4K Blu-ray-spelare med HDR så se till att stänga av den funktionen. Ingen hemmabioprojektor är ljusstark nog för att ge bra HDR-upplevelser. Åtminstone inte ännu.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
  • Typ: D-ILA-projektor (LCOS)
  • Upplösning: 1920 x 1080 (3840 x 2160 e-shift)
  • Panelkontrast: 40 000:1
  • Dynamisk kontrast: 400 000:1
  • Ljusstyrka: 1 700 Lumen
  • Avstånd till 100 tum: 2,97–5,92 m
Pris: 49900,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-