annonse
annonse

test: Sony VPL-VW760ES

Laserprecision

Tekniken från de bästa professionella biografprojektorerna i en filmvisare som är så kompakt och tyst att den passar i hemmet. Säg hej till världens billigaste 4K-laserprojektor.

Ljud & Bild tycker

Fantastisk bild, med gnistrande kontrast och explosiva färger. Direkt ur kartongen! Och med laserljus behöver du aldrig byta lampa.
Du betalar mycket för små förbättringar jämfört med Sonys billigare 4K-projektorer.

När det gäller att servera äkta 4K-upplösning med fantastisk bildkvalitet är Sony den solklart mest aggressiva projektortillverkaren. Med undantag för JVC DLA-Z1 för snudd på en halvmiljon är Sony faktiskt ensamma på marknaden, och förra året nådde de milstolpe genom att för första gången erbjuda äkta 4K för under 50 000 kronor. Detta i form av projektorn VW260ES.

Eftersom Ultra HD-upplösning för länge sedan har blivit standard på TV-fronten kan det verka konstigt att projektortillverkarna inte har lyckats med samma sak. Men det handlar om fysik, för en projektor är mycket mindre än en TV, och det gäller även bildpanelen. Att göra en 4K-panel tillräckligt liten för att passa in i en hemmabioprojektor har visat sig vara en enorm utmaning, och ännu så länge har alltså Sony i praktiken marknaden för sig själva (nej, vi betraktar inte ”pixelskiftare” som äkta 4K-projektorer).

Världens billigaste 4K med laser

Vilket leder oss till en annan milstolpe, nämligen VW760ES. Detta är nämligen världens billigaste – och minsta – 4K-projektor med laserljus! Lamptekniken som sitter i världens bästa bioprojektorer. Så även om 150 000 kronor är svindlande mycket pengar för de allra flesta av oss så är det ingenting jämfört med ovan nämnda JVC DLA-Z1 eller Sonys dubbelt så dyra flaggskepp VW5000 som kostar 800 000 kronor! Ska du ha en 4K-laserprojektor med DLP? Då blir det 1,5 miljoner, tack – och gott om plats!

Hur fungerar laser?

De flesta av dagens projektorer har en kvicksilverlampa (UHP) som ljuskälla. Den återger hela det synliga färgspektrat (vitt ljus), som sedan ett färgfilter bryter upp i primärfärgerna röd, grön och blå. Laser fungerar annorlunda. I VW760:s fall finns en blå laser som ljuskälla, som sedan skickar ljuset in i ett fosforfilter. Detta skapar rött och grönt ljus, och ihop med den blå lasern får man primärfärgerna. Snitsigt!

En fördel med laser jämfört med traditionella UHP-lampor är ett mycket större färgdjup. En laserprojektor har mer energi i färgerna och kan därför åstadkomma en mycket större färgrymd, och är också den enda typen som kan återge nästan hela färgrymden i HDR-material (DCI-P3). Med andra ord: för de djupaste och mest spektakulära färgerna i hemmabion är det laser du ska ha.

En annan viktig fördel med lasertekniken är att den behåller sin ljusstyrka. Faktiskt i många tusen lamptimmar (ca 20 000), att jämföra med en halvering av ljusstyrkan efter ungefär 1 000–2 000 timmar i vanliga lampor. Rent ekonomisk är detta ett dåligt argument för att lägga 150 000 kronor på en projektor i stället för 50 000 eller 70 000 kronor, eftersom en ny lampa trots allt bara kostar ett par tusenlappar. Men i permanenta installationer och för amatörbiografer och halvprofessionella anläggningar som används mycket så slipper man besväret med konstanta lampbyten och de omkalibreringar som behövs med jämna mellanrum i takt med att lampan degraderas – och måste göras om när lampan byts ut. En nästan underhållsfri projektor är guld värd i många situationer.

Laserljus har också en potential att ge mycket större ljusstyrka, något som Sony inte minst har visat med flaggskeppet VW5000 som har hela 5000 lumen. Men det kostar energi att göra en kraftig laser och det krävs enormt med kylning. För att få ner storleken på skalet till en praktisk storlek, och ge ett lågt fläktljud, har VW760ES en ljusstyrka på 2 000 lumen. Det är fortfarande 500 mer än lillebröderna, vilket märks särskilt när man tittar på HDR-innehåll, men är också en fördel i allmänhet eftersom det ökar kontrasten mellan mörkt och ljust.

Direkt ur kartongen

Det är få andra projektorer som jag haft lika höga förväntningar på, så det tog inte många minuter från det att jag kom in genom dörren tills den hade tagit plats i testrummet. Och med handen på hjärtat kan jag säga att jag aldrig har sett en bättre bild direkt ur kartongen.

Alien: Covenant är en bra testfilm, den har många mörka scener som ställer höga krav på svärta och detaljer. Foto: Fox Film

I Cinema Film 1-bildläge är Alien: Covenant-bilden på 4K Blu-ray något av det bästa jag har sett. Mörka scener ute i skogen på natten, och inne i rymdskeppet, återges med tjusig svärta och samtidigt med oerhört bra smäll i ljusa föremål. Och det finns inget med färgerna som verkar vara felkalibrerat. Ansikten är naturliga och i den mest ikoniska scenen när rymdvarelsen kommer ut genom ryggen på en i besättningen, finns det tre ansikten med olika hudfärger: färgad, vit – och likblek. Plus en hel del blod. Alla nyanser framträder briljant med Sony-projektorn, som dessutom återger alien-fripassageraren precis som vi tänker oss att den ska se ut – även om vi har ont om naturliga referenser för att jämföra med.

Projektorn verkar helt enkelt optimal från början. Till skillnad från Sonys billigare 4K-projektorer, där skuggiga områden växer igen med dålig detaljnivå på grund av ”black crush” som måste kalibreras bort. Den här gången känns det nästan inte som om det är någon idé att ringa vår kalibreringsexpert Gorm Sørensen.

Kalibrering

Jag sade nästan. För vi ska naturligtvis se om det går att klämma ut lite till ur den här krabaten. In i testrummet träder Gorm, som med sig i bagaget – förutom kunskap – har mätutrustning som kostar avsevärt mer än projektorn vi testar.

Till skillnad från vad det såg ut som uppmäter vi faktiskt lite ”black crush”. Vi vill kalibrera mot gamma 2,4 vilket ser mest naturligt ut i ett mörkt rum. Här är projektorn för mörk (gamma 2,55), så vi måste vrida upp projektorns ljusstyrka ända till 53 för att se något alls i svart. Det är inte alls lika illa som i de billigare VW260 och VW360, men tillräckligt för att göra Gorm missnöjd.

Bränner ut i vitt

En annan sak vi lägger märke till är att projektorn klipper högdagrar om man inte ändrar Dynamic Range till ”Full”. Det skulle ge helt fel återgivning av svart, så det gör vi inte. Vilket i sin tur innebär att om det fanns några ljusa detaljer mot vitaste vitt så skulle de bränna ut. Till exempel i moln. I praktiken lär det inte bli några problem, eftersom vanlig video inte ska ha någon information där projektorn klipper (steg 237 på gråskalan). Men det är lite märkligt.

Perfekt färgrymd

Bortsett från den här lilla egenheten är projektorn helt sjukt korrekt direkt ur kartongen. Deltaavvikelsen, alltså hur felaktig färgåtergivningen är i förhållande till färgrymden, måste vara under 3 för att uppfylla THX- och ISF-specificering. I en perfekt värld siktar man på 1. Sony-projektorn har maximal avvikelse på 0,75 och genomsnittlig färgavvikelse på 0,38! Utan kalibrering. Projektorn följer färgrymden i testbilderna perfekt hela vägen. Detta måste vara det bästa vi har sett!

När vi mäter färgrymden i VPL-VW760ES är den nästan helt korrekt direkt från fabrik. Foto: skärmdump från CalMan

”Ta en titt på rödfärgen där. Se hur enhetligt den är!” utbrister Gorm. Han är den enda jag känner som kan bli så entusiastisk över en färgtestbild.

En ny testbild: ”Den här kontrasten och skärpan som vi ser i den här bilden – den är himmelsk!”

Färgrymden är med andra ord onödig att kalibrera. Däremot finns det lite att justera i själva färgtemperaturen. När allt är kalibrerat återstår att aktivera dynamisk kontrast. Som i detta fall är inte är en iris, utan helt enkelt en direkt dämpning av laserljusets styrka i mörka scener. Med andra ord ingen mekanik som kan förorena ljuset. Dessutom sätter vi på så kallad ”Reality Creation”, som är Sonys metod att framhäva detaljer och som dessutom på bästa möjliga sätt försöker skala upp lägre HD-upplösningar till 4K. Effekten av detta hålls på måttliga nivån 20 för att minimera skärpeartefakter.

Bildkvalitet efter kalibrering – snurra filmen!

När vi tar en ny titt på Alien: Covenant ser vi att vi har fått ut ännu mer kvalitet ur bilden efter kalibreringen. Speciellt utomhusscenerna i mörker avslöjar fler detaljer i de mörka områdena. Kontrasten mellan mörkt och ljust – när rymdskeppet exploderar mot en mörk bakgrund – har ökat. Bilden är ännu mer realistisk. Att färgtemperaturen är mer korrekt är också bra, men jag måste erkänna att detta i sig inte var det som påverkade upplevelsen mest. Det gjorde däremot den ökade detaljeringen i skuggiga områden, korrekta ljusstyrka och kontrast, samt en välbalanserad Reality Creation-inställning.

Teknik: SXRD (LCoS)/laser Upplösning: 4096 x 2160 Panelkontrast: Ingen uppgift Dynamisk kontrast: ∞:1 Ljusstyrka: 2 000 Lumen HDR: Ja (HDR10) Optisk linsjustering: Ja Avstånd till 100 tum (16:9): 3,05–6,28 m Webb: sony.se
Pris: 150000:

9 rimliga soundbars

9 rimliga soundbars