annonse
annonse

test: JVC DLA-X7900

Svartare än natten!

JVC är kända för marknadens bästa svärta. Och de gör ingen besviken den här gången heller.

Exceptionell svärta i kombination med kanske den bästa färgåtergivningen vi har sett direkt från fabrik gör detta till en väldigt bra projektor.
Du får inte en äkta 4K-projektors bildskärpa och HDR-material blir för mörkt.

Det var inte länge DLA-X7500 fick finnas ute i butikerna innan den ersattes av DLA-X7900. Om du precis har köpt föregångaren så behöver du inte oroa dig. Detta är i princip samma projektor. Två saker är nya: en bättre implementerad återgivning av HDR-innehåll (video med extra dynamik i ljuset – alltså ”ljusare än vitt”), och en ny och bättre eShift-funktion som simulerar 4K Ultra HD-upplösning.

Hur fungerar eShift? Jo, projektorns bildpanel har ”bara” vanlig HD-upplösning så för att visa en mer finkornig bild på filmduken målas bilden upp en gång till genom att en optisk processor (motor) förflyttar bilden diagonalt en halv pixel i förhållande till den ursprungliga bilden. Den förflyttade bilden försöker fylla i den information som saknas från början.

Nu har eShift kommit i version 5, som ska ge bättre processning av 4K-videokällor och vara duktigare på att lägga till rätt information i varje pixel. Tänk på att varje pixel fortfarande är lika stor som i en vanlig HD-panel, och eftersom de överlappar varandra blir bilden aldrig lika skarp som med en äkta 4K-projektor. Men den kan komma ganska nära.

Foto: JVC

 

Alla projektorer i den här prisklassen har dynamisk iris, som genom att strypa och öppna ljusflödet kontrollerar ljusnivån. Det här görs framförallt för att få svart ännu svartare i mörka scener. Precis som sin föregångare har DLA-X7900 två irisar, en inre och en yttre, vilket ger bättre kontroll över svärtan i mörka scener. Stryper den inre irisen en aning så förhindrar det att en hel del ströljus skickas in i projektorns optiska system. Det sista lilla hanteras av den yttre irisen.

DLA-X7900 har dessutom, precis som sin föregångare, en relativt hög ljusstyrka, specificerad till 1900 lumen, och en imponerande kontrast på hela 1,3 miljoner till ett med dynamisk svärta. Panelkontrasten påstås vara hela 130 000:1. Och även om den siffran förmodligen är väldigt optimistisk så kan vi skriva under på att svärtan är helt grym!

Användning

Tack vare helt automatiserade optikjusteringar kan zoom, skärpa och linsförskjutning styras från fjärrkontrollen och projektorn kan lagra detta i två minnen. Har du en 2,35:1-filmduk kan du till exempel lagra en inställning för det bildförhållandet och en för 16:9, och sedan enkelt växla mellan dem från fjärrkontrollen.

JVC har ett slags automatisk kalibrering av gamma, där man sätter upp en Datacolor Spyder5-mätenhet och startar det inbyggda kalibreringsprogrammet på PC:n. Om det finns några skevheter i färgerna i förhållande till gråskalan så korrigeras dessa automatiskt. Men det kan ändå vara smart att få en kalibreringsexpert att göra det sista lilla med färgtemperaturen.

Det har inte hänt ett dyft med menysystemet sedan sist. Det ser ut som om det gjordes 1992 och påminner om BIOS-inställningen på en gammal PC. Ska man dessutom koppla projektorn till en PC för kalibrera den så får den inte automatiskt någon IP-adress, så man måste gå in och aktivera DHCP.

En liten kalibrering så blir färgerna ”spot on”.

 

JVC DLA-X7900 följer färgrymden nästan helt perfekt redan när man packar upp den ur kartongen.

 

Bildkvalitet

Okalibrerad, direkt ur kartongen, har JVC-projektorn en tjusig bild och det är ingen tvekan om att den extra kontrasten i svärtan ger extra tryck. De mörka scenerna i Blade Runner 2049 – och dem finns det gott om – får en tredje dimension, ett djup som få andra projektorer kan skryta med. Genom att sänka svärtan till kolsvart framträder föremål mot bakgrunden på ett imponerande sätt. Fullt i klass med vad vi är vana vid från JVC, och helt utan konkurrens på det här området.

Men var försiktig: om dörren till filmrummet står på glänt och det bara slinker in en gnutta ljus så försvinner detaljerna i skuggiga områden och saker och ting börjar gro igen. Därför kan det vara en fördel att ställa in ett bildläge till lite ljusare situationer när du inte vill eller kan få det helt mörkt i rummet.

Färgerna ser också bra ut från fabrik. Något som bekräftas när kalibreringsexpert Gorm Sørensen plockar fram sin mätutrustning. Projektorn följer nämligen gammakurvan och färgrymden i det närmaste helt perfekt! Den genomsnittliga delta-avvikelsen är 0,83 vilket är långt under 1 som anses vara perfekt. På ren svenska: färgrymden är toppen! Det enda Gorm behöver göra är att justera själva färgtemperaturen en smula. Detta är väldigt imponerande, och faktiskt fullt i klass med den tre gånger så dyra Sony VPL-VW760.

Där skon klämmer hos JVC är med 4K Ultra HD-material. I Blade Runner 2049 är Ryan Goslings skäggstubb och hudporer inte lika detaljerade och nyanserade som med Sonys äkta 4K-projektor WV360. Även strukturen i det sandfärgade rummet där den sliskiga Niander Wallace tar livet av en replikant saknar lite nyanser jämfört med Sonyn.

Och det gäller inte bara upplösning. För även om JVC har förbättrat sin HDR-återgivning sedan föregångaren är den inte tillräckligt bra. HDR-kodad video blir helt enkelt för mörk med JVC-projektorn. Man kan kompensera för detta genom att höja kontrasten, men det blir inte helt korrekt. Färgerna ser inte riktiga ut och bilden är fortfarande genomgående för mörk. Den utökade färgrymden i HDR får vi inte heller tillräckligt stort utbyte av. Vi föredrar därför att stänga av HDR i Blu-ray-spelaren, då kommer detaljerna i mörka och halvmörka områden fram på ett helt annat sätt.

Slutsats

JVC DLA-X7900 är en superb projektor och om du har en mörk biogrotta så är den helt mästerlig med mörka filmer. Svärtan är helt enkelt överlägsen! Dessutom har projektorn tillräckligt bra ljusstyrka för att även få fram trycket i ljusa områden.

Vi gillar också att X7900 nästan inte behöver kalibreras eftersom den följer färgrymden så gott som perfekt direkt ur kartongen. Ingen projektor vi har sett i den här klassen har en så bra bild utan minsta kalibrering.

JVC-projektorn är däremot inte lika bra med 4K-innehåll från Ultra HD Blu-ray. För det första är den inte lika finkornig som en äkta 4K-projektor. För det andra fungerar inte HDR-material med stort dynamikomfång särskilt bra. Bilden är rent allmänt för mörk, och det är ett högt pris att betala för det lilla man tjänar på det extra starka ljuset i HDR-effekter. Nej, inaktivera HDR i den här.

Det var inte länge DLA-X7500 fick finnas ute i butikerna innan den ersattes av DLA-X7900. Om du precis har köpt föregångaren så behöver du inte oroa dig. Detta är i princip samma projektor. Två saker är nya: en bättre implementerad återgivning av HDR-innehåll (video med extra dynamik i ljuset – alltså ”ljusare än vitt”), och en ny och bättre eShift-funktion som simulerar 4K Ultra HD-upplösning. Hur fungerar eShift? Jo, projektorns bildpanel har ”bara” vanlig HD-upplösning så för att visa en mer finkornig bild på filmduken målas bilden upp en gång till genom att en optisk processor (motor) förflyttar bilden diagonalt en halv pixel i förhållande till den ursprungliga bilden. Den förflyttade bilden försöker fylla i den information som saknas från början. Nu har eShift kommit i version 5, som ska ge bättre processning av 4K-videokällor och vara duktigare på att lägga till rätt information i varje pixel. Tänk på att varje pixel fortfarande är lika stor som i en vanlig HD-panel, och eftersom de överlappar varandra blir bilden aldrig lika skarp som med en äkta 4K-projektor. Men den kan komma ganska nära. [caption id="attachment_79039" align="alignnone" width="460"] Foto: JVC[/caption]   Alla projektorer i den här prisklassen har dynamisk iris, som genom att strypa och öppna ljusflödet kontrollerar ljusnivån. Det här görs framförallt för att få svart ännu svartare i mörka scener. Precis som sin föregångare har DLA-X7900 två irisar, en inre och en yttre, vilket ger bättre kontroll över svärtan i mörka scener. Stryper den inre irisen en aning så förhindrar det att en hel del ströljus skickas in i projektorns optiska system. Det sista lilla hanteras av den yttre irisen. DLA-X7900 har dessutom, precis som sin föregångare, en relativt hög ljusstyrka, specificerad till 1900 lumen, och en imponerande kontrast på hela 1,3 miljoner till ett med dynamisk svärta. Panelkontrasten påstås vara hela 130 000:1. Och även om den siffran förmodligen är väldigt optimistisk så kan vi skriva under på att svärtan är helt grym! Användning Tack vare helt automatiserade optikjusteringar kan zoom, skärpa och linsförskjutning styras från fjärrkontrollen och projektorn kan lagra detta i två minnen. Har du en 2,35:1-filmduk kan du till exempel lagra en inställning för det bildförhållandet och en för 16:9, och sedan enkelt växla mellan dem från fjärrkontrollen. JVC har ett slags automatisk kalibrering av gamma, där man sätter upp en Datacolor Spyder5-mätenhet och startar det inbyggda kalibreringsprogrammet på PC:n. Om det finns några skevheter i färgerna i förhållande till gråskalan så korrigeras dessa automatiskt. Men det kan ändå vara smart att få en kalibreringsexpert att göra det sista lilla med färgtemperaturen. Det har inte hänt ett dyft med menysystemet sedan sist. Det ser ut som om det gjordes 1992 och påminner om BIOS-inställningen på en gammal PC. Ska man dessutom koppla projektorn till en PC för kalibrera den så får den inte automatiskt någon IP-adress, så man måste gå in och aktivera DHCP. [caption id="attachment_79041" align="alignnone" width="460"] En liten kalibrering så blir färgerna ”spot on”.[/caption]   [caption id="attachment_79040" align="alignnone" width="460"] JVC DLA-X7900 följer färgrymden nästan helt perfekt redan när man packar upp den ur kartongen.[/caption]   Bildkvalitet Okalibrerad, direkt ur kartongen, har JVC-projektorn en tjusig bild och det är ingen tvekan om att den extra kontrasten i svärtan ger extra tryck. De mörka scenerna i Blade Runner 2049 – och dem finns det gott om – får en tredje dimension, ett djup som få andra projektorer kan skryta med. Genom att sänka svärtan till kolsvart framträder föremål mot bakgrunden på ett imponerande sätt. Fullt i klass med vad vi är vana vid från JVC, och helt utan konkurrens på det här området. Men var försiktig: om dörren till filmrummet står på glänt och det bara slinker in en gnutta ljus så försvinner detaljerna i skuggiga områden och saker och ting börjar gro igen. Därför kan det vara en fördel att ställa in ett bildläge till lite ljusare situationer när du inte vill eller kan få det helt mörkt i rummet. Färgerna ser också bra ut från fabrik. Något som bekräftas när kalibreringsexpert Gorm Sørensen plockar fram sin mätutrustning. Projektorn följer nämligen gammakurvan och färgrymden i det närmaste helt perfekt! Den genomsnittliga delta-avvikelsen är 0,83 vilket är långt under 1 som anses vara perfekt. På ren svenska: färgrymden är toppen! Det enda Gorm behöver göra är att justera själva färgtemperaturen en smula. Detta är väldigt imponerande, och faktiskt fullt i klass med den tre gånger så dyra Sony VPL-VW760. Där skon klämmer hos JVC är med 4K Ultra HD-material. I Blade Runner 2049 är Ryan Goslings skäggstubb och hudporer inte lika detaljerade och nyanserade som med Sonys äkta 4K-projektor WV360. Även strukturen i det sandfärgade rummet där den sliskiga Niander Wallace tar livet av en replikant saknar lite nyanser jämfört med Sonyn. Och det gäller inte bara upplösning. För även om JVC har förbättrat sin HDR-återgivning sedan föregångaren är den inte tillräckligt bra. HDR-kodad video blir helt enkelt för mörk med JVC-projektorn. Man kan kompensera för detta genom att höja kontrasten, men det blir inte helt korrekt. Färgerna ser inte riktiga ut och bilden är fortfarande genomgående för mörk. Den utökade färgrymden i HDR får vi inte heller tillräckligt stort utbyte av. Vi föredrar därför att stänga av HDR i Blu-ray-spelaren, då kommer detaljerna i mörka och halvmörka områden fram på ett helt annat sätt. Slutsats JVC DLA-X7900 är en superb projektor och om du har en mörk biogrotta så är den helt mästerlig med mörka filmer. Svärtan är helt enkelt överlägsen! Dessutom har projektorn tillräckligt bra ljusstyrka för att även få fram trycket i ljusa områden. Vi gillar också att X7900 nästan inte behöver kalibreras eftersom den följer färgrymden så gott som perfekt direkt ur kartongen. Ingen projektor vi har sett i den här klassen har en så bra bild utan minsta kalibrering. JVC-projektorn är däremot inte lika bra med 4K-innehåll från Ultra HD Blu-ray. För det första är den inte lika finkornig som en äkta 4K-projektor. För det andra fungerar inte HDR-material med stort dynamikomfång särskilt bra. Bilden är rent allmänt för mörk, och det är ett högt pris att betala för det lilla man tjänar på det extra starka ljuset i HDR-effekter. Nej, inaktivera HDR i den här.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Teknik: D-ILA (LCOS)

Upplösning: 1920 x 1080 (4K e-Shift5)

Panelkontrast: 130 000:1

Dynamisk kontrast: 1 300 000:1

Ljusstyrka: 1 900 Lumen

Lampans brinntid: 4 500 timmar (low mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsjustering: Ja

Avstånd till 100 tum 16:9: 3,1–6,2 m

Webb: se.jvc.com

Pris: 65000,-

Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-