annons
annons
annons

Test av Beyerdynamic DT 1770 Pro

November 2017
Beyerdynamic DT 1770 Pro

En av de allra bästa

Beyerdynamic DT 1770 Pro krossar det mesta annat vi har hört. Till och med dubbelt så dyra lurar får det tufft mot den här!

Ljud & Bild tycker

  • Fyllig, naturlig bas och en stor och holistisk ljudbild. Övertonerna hör till musiken på ett naturligt sätt och komforten är ypperlig. Härligt!

  • Som med de flesta highend-lurar rekommenderas en förstärkare.

November 2017
Beyerdynamic DT 1770 Pro
annons

De ser måhända inte så formidabla ut, nedtonat i svart. Men om du synar hörlurarna närmare i sömmarna så ser du att Beyerdynamic DT 1770 Pro är byggda för hög kvalitet. Öronkåporna är gjorda av robust aluminium och huvudbygeln av borstad aluminium är inpackad i ett bekvämt konstläder, fastsydd med kraftig tråd.

Sluten proffsmodell

DT 1770 Pro är slutna hörlurar för proffs. Det betyder att de främst är gjorda för musiker och ljudtekniker som ska övervaka sina inspelningar i studion. Beyerdynamic har haft stora framgångar med föregångaren DT 770 Pro och hoppas att alla kommer att byta ut sina lurar mot nya DT 1770 Pro. Men även vanliga konsumenter kan naturligtvis också njuta av professionell ljudkvalitet.

Stortest: De bästa av de bästa hörlurarna för 5 000 kronor

En ljudtekniker satsar i många fall på en öppen hörlur i stället för en sluten. Det beror på ljudmässiga skäl (bättre dynamik), men framför allt på att en öppen andas bättre och alltså är skönare att ha på sig när man sitter i flera timmar och mixar eller mastrar en inspelning.

Den utbytbara kabeln sitter fast med mini-XLR-kontakt. Två kablar ingår, en rak på 3 meter och en spiral på 5 meter. Foto: Beyerdynamic

 

Beyerdynamic har sina lösningar på detta. På baksidan av varje öronkåpa sitter nämligen en basreflexport som kompenserar för mycket av trycket som uppstår när det kraftiga högtalarelementet rör sig fram och tillbaka. Det förbättrar dynamiken och ger en djupare basrespons (5 Hz). När det gäller komfort så ingår det ett par velourkuddar samt ett i konstläder. Velour ger bättre komfort under längre stunder, medan konstläder förseglar ljudet mer och ger en smula häftigare rytmer.

Test av Beyerdynamic T5p G2 – krossar alla bärbara hörlurar

DT 1770 Pro har för övrigt två potenta 45 mm-element, med kraftfulla magneter, som Beyerdynamic kallar för Tesla 2.0.

Toppljud

Tack vare komforten man får med velourkuddarna har jag nästan använt lurarna dagligen under testperioden. Jag har haft dem på mig på hel tågresa från Oslo till Göteborg utan att bli svettig om öronen, och jag tycker inte heller att de kompromissar med ljudet. Basen är definitivt tillräckligt fyllig och stram.

Det ingår två par kuddar: ett med velour och ett med konstläder. Foto: Beyerdynamic

 

Efter att ha testat diverse highend-lurar för både tio-, tjugo- och fyrtiotusen kronor var jag försiktigt optimistisk när jag satte på mig Beyerdynamicarna för femtusen.

Test av McIntosh MHA150 – superpotent och svindyr hörlursförstärkare

Det elektriska motståndet är högt, hela 250 ohm. Normalt innebär det att hörlurarna kräver mycket ström för att få upp volymen till en lagom nivå, jämfört med 32-ohmsmodeller som är avsedda för bärbara enheter. Och när det gäller DT 1770 Pro så är inte mobiltelefonen den allra bästa ljudkällan. Men tack vare en hög känslighet (102 dB med en milliwatt) spelar de högre än man skulle kunna tro, och man kan faktiskt använda dem med mobilen. Det blir tillräckligt högt, och låter bra. Men särskilt spänstigt och roligt blir det aldrig.

Klassisk

Kopplade till en ordentlig hörlursförstärkare – till exempel Questyle CMA 400i som har nästan en hel watt att erbjuda i ren klass A-drift – blir det något helt annat. För det första låter hörlurarna mycket naturligt. Klassisk musik har en stor ljudbild – större än jag är van vid från hörlurar. Ett perfekt exempel är Ragnhild Hemsings (fiol) och Tor Espen Aspaas (piano) album Northern Timbre, utgiven på 2L. De tolkar stycken av Edvard Grieg (Sonata nr 3), Jean Sibelius (Danses Champetres op 106) och Carl Nielsen, och den första satsen i Grieg-stycket återges med stor rymd runt båda de vackra instrumenten.

DT 1770 Pro är gjorda för studiobruk men funkar ypperligt som musikförmedlare också. Foto: Beyerdynamic

 

Varje drag med stråken på fiolen är som en melodi i sig när ljudet flödar in i hörselgången. Varmt, frodigt och på samma gång med all nödvändig sprödhet i toppen som gör att det låter realistisk. Pianot ruvar snyggt längst ned och de ljusare tangenterna dansar lätt och lekfullt längre upp i registret.

Det är också relativt enkelt att höra skillnad på FLAC i CD-kvalitet (16 bit/ 44 kHz) och den ursprungliga inspelningsupplösningen 24 bit/352,8 kHz. Det är framför allt storleken på rummet och hur instrumenten klingar ut som skiljer sig, de dör ut lite för tidigt i CD-versionen. Placeringen av objekten i ljudbilden är mer holografisk och naturlig i hög upplösning. Om man nu kan säga något sådant när man egentligen har hela ljudbilden inne i sitt huvud.

Pop

Daft Punks moderna discolåt Lose Yourself to Dance svänger det ordentligt om. Tonen är en smula på den fylliga sidan om helt neutral, främst på grund av hörlurarnas rika basåtergivning. De går också så djupt att man tydligt hör bandsuset från det analoga bandet som uppenbarligen användes vid inspelningen. Gitarr-riffen låter bara ”rätt”, med en fin balans mellan fyllighet och sprödhet, och Pharell Williams röst är nästan lika klar som den går att få.

Foto: Beyerdynamic

 

I studio

Av en ren tillfällighet har jag jobbat med musik under perioden jag har testat Beyerdynamic-lurarna och jag har därför kunnat prova att mixa med dem. Och ett sådant nöje! Efter lite tillvänjning, jag är van vid mer analytiska hörlurar, gick det utmärkt att använda DT 1770 Pro, jag hörde allt som var rätt och fel på en inspelning. Hårdrock är inget undantag, det master-jobb som jag gjorde med de här lurarna var faktiskt det som vi i slutändan skickade till distribution. Dessutom kan jag konstatera att det inte är något problem att ha på sig dem i flera timmar, trots att de är av sluten typ, tack vare velourkuddarna.

 

Förutom att njuta av musik har journalisten mixat ljud med Beyerdynamic DT 1770 Pro. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Slutsats

Efter att ha levt med Beyerdynamic DT 1770 Pro i ungefär en månad är det ingen tvekan om att de är de bästa hörlurarna jag har hört för 5 000 kronor. Jag skulle faktiskt vilja påstå att de är bättre än de dubbelt så dyra Pioneer SE-Monitor5, som har mer sprutt i toppen men saknar Beyerdynamics musikalitet. Här får du en massa egenskaper från Beyerdynamics egna T 5p G2, men till halva priset (även om du blir mer beroende av en förstärkare). DT 1770 Pro puttar alltså ner HiFiMAN HE-400i från översta platsen på prispallen i sin klass.

Klassisk musik låter enormt bra, med strålande upplösning i övertonregisteret och ett varmt och naturligt huvudregister. Det följs upp av en djup och saftig – men ändå balanserad – bas. Detta utnyttjar naturligtvis popmusik också, både elektrisk och akustisk. Jag har dessutom använt lurarna för att mixa musik i studio, och fått exakt det resultat jag var ute efter.

Byggkvaliteten är hög och komforten väldigt bra. Kan man önska sig något mer? Inte för de här pengarna. Faktum är att vi inte skulle ha rynkat på näsan om de hade kostat det dubbla!

Foto: Beyerdynamic

 

Läs också:

Test av Beyerdynamic T5p G2 – krossar alla bärbara hörlurar

Test av Sony WH-1000XM2 – trådlösa hörlurar med fulländad brusreducering

Test av Pioneer SE-Monitor5 – när varje detalj räknas …

Fakta

 

Type: Sluten over-ear-hörlur

Hopfällbar: Nej

Mikrofon/fjärr: Nej/nej

Kabel: Rak (3 m) och spiral (5 m) med 3,5/6,3 mm-kontakt

Element: 45 mm Tesla 2.0

Impedans/känslighet: 250 ohm/102 dB (500 Hz)

Vikt: 388 gram (utan kabel)

Färg: Svart

Webb: fitzpatrick.se

Tillverkare:
Beyerdynamic
Pris:
5.000,-
Importör:
EET Europarts
annons
annons
annons
annons