När det kommer till bildkvalitet har Panasonic varit ”regerande mästare” sedan ifjol, då vi utsåg toppmodellen LZ2000E till bästa TV i high-end-klassen. Nu har vi äntligen fått arvtagaren MZ2000E, och förväntningarna på vad japanerna lyckats förbättra ytterligare är skyhöga.
Panasonic MZ2000 – Design
På utsidan är MZ2000 väldigt lik sin föregångare LZ2000: Panasonic har inte sett något behov av att ändra speciellt mycket i designreceptet sedan föregående generation. Det handlar om en mörk och diskret inramning, med ett högtalarsystem från Technics monterat på undersidan och baksidan av skärmen. Skärmen ger ett gediget kvalitetsintryck när vi skruvar ihop den, även om det är tydligt att de extra högtalarna bidrar till att göra TV:n lite större.
Användarvänlighet och funktioner
Till skillnad från Philips och Sony med sina Google TV-apparater kör Panasonic sitt eget användargränssnitt som de kallar MyHomeScreen. Det är snabbt, enkelt och tydligt, och erbjuder ett bra urval av appar. Vi gillar att menyraden finns längst ner på skärmen utan att täcka hela bilden.
SVT, Viaplay, Disney+ och Apple TV+ ingår, men HBO Max får vänta.
Panasonic-skärmen riktar sig till entusiasterna, som förmodligen har gott om videokällor anslutna ändå. Med en Apple TV 4K eller liknande kan du kompensera för de appar som saknas.
Anslutningsalternativen är bra nog, med fyra HDMI-ingångar. Men precis som föregångaren LZ2000E är det bara två av dessa som har fullt stöd för VRR och 4K/120Hz. Det gäller även för Sony och Philips i den här testomgången, så Panasonic är inte ensamma om detta.
För spelarna där ute erbjuder Panasonic ett separat Game Control Board med massor av tillgängliga inställningar. De har även skapat ett separat ”True Game”-bildläge för spel som stänger av all onödig bildbehandling, för att säkerställa lägsta möjliga fördröjning. Vi mätte den till 9.3 millisekunder (4K/60), vilket är blixtsnabbt.
Panasonic MZ2000E stöder massor av videoformat, i form av både Dolby Vision IQ, Filmmaker Mode, HDR10+ Adaptive och HLG Photo (stillbilder i HDR-kvalitet). Och om du inte är nöjd med de inbyggda Atmos-högtalarna kan den även skicka ljudsignalerna till kompatibla ljudlimpor via HDMI eARC.
OBS: Eftersom endast två av ingångarna stöder HDMI 2.1, och en av dessa också fungerar som en ljudreturkanal (eARC), har du bara en ingång tillgänglig för en avancerad videokälla när du använder eARC.
Bildkvalitet
MZ2000E har fått en viktig uppgradering i år, i form av den nya ”MLA” OLED-panelen från LG Display. Den så kallade Multi Lens Array-tekniken består av mikroskopiska linser som ger en kraftig ökning av ljusstyrkan. Samma teknik används även i Philips OLED+908, samt i LG:s egen toppmodell G3, och ger imponerande resultat.
Vi blev helt bländade när vi såg Panasonic-skärmen på en mässa tidigare i år, så det var spännande att se hur den uppträder i praktiken. Och ljusstyrkan är, som väntat, mycket stark: Vi mätte MZ2000E till 1450 nits kontinuerligt i ett litet 10%-fönster – den högsta ljusstyrkan av de tre testdeltagarna!
Panasonic klarar också upp till 440 nits med helt vit skärm. Detta räcker för att leverera ett saftigt tryck i HDR-effekterna, medan skärmen har gott om ljusstyrka för att titta på sport under dagtid.
Tyvärr är det bara 55- och 65-modellerna av MZ2000 som levereras med den extra ljusa MLA-panelen. 77-tummaren får nöja sig med Pro-panelen från förra året, som har en mer ordinär ljusstyrka på runt 1000 nits. Detsamma gäller för övrigt även lillebror MZ1500.
Panasonic har alltid varit kända för sin fenomenala färgåtergivning, och detta intryck finns kvar med MZ2000. Precis som sin föregångare levererar den mycket korrekta färger.
Mätkurvorna är imponerande raka: Delta-värdena för avvikelser i både SDR- och HDR-lägen är värdiga en studiomonitor (mätt med Calman Autocal från Portrait Display).
MZ2000 återger våra testbilder med rika och fylliga färgnyanser, och en rejäl smäll i de ljusa HDR-effekterna.
Den här gången har Panasonic dock stark konkurrens från Sony A95L som med sin Quantum Dot OLED-panel lyckas pressa ut ännu mer intensiva och nyanserade kulörer.
Skillnaden är inte stor, ändå är det tydligt att Sony-konkurrenten har något mer slagkraft i färger och kontrast, och kan återge ett bredare spektrum av färgnyanser, utan att mättnaden blir överdriven.
Jämna rörelser
MZ2000 har annars en fantastisk förmåga att få alla typer av bildmaterial att se skarpa och detaljerade ut. Bildbehandlingen sköts av videoprocessorn HCX Pro AI, som optimerar bilden på ett skonsamt och effektivt sätt.
När det kommer till rörelser är det ett tätt lopp mellan de tre testdeltagarna, men Panasonic-skärmen imponerar även här. MZ2000E ger mycket exakt återgivning av allt från långfilmer till sportinnehåll. Vi gillar särskilt filmläget Cinema, som jämnar ut rörelser samtidigt som skärpan bibehålls under snabba panoreringar.
Ljudkvalitet
På ljudsidan är Panasonic utrustad med ett Dolby Atmos-kompatibelt högtalarsystem från Technics. Det tar lite plats, och gör själva TV-skärmen mer skrymmande, men kan vara ett bra alternativ till en separat ljudlimpa.
Ljudbilden från den kompakta TV-skärmen är imponerande stor och bred, och vi får en liten men tydlig surroundeffekt när F1-bilar susar förbi, eller när helikoptern flyger över våra huvuden.
Ljudet kan beskrivas som fylligt och välbalanserat, med en stark och tydlig röståtergivning som kommer ut ordentligt, och mot oss i soffan. Technics-systemet har också gott om bas, vilket ger ett bra fundament för både musik och ljudeffekter.
Slutsats
Precis som sin föregångare är Panasonic MZ2000E en mycket solid och komplett TV med gnistrande bildkvalitet och imponerande ljud. Här kan du vara säker på att filmen eller serien visas med stor respekt för studio-originalet.
Samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin och trots den topptrimmade OLED-panelen med bländande ljusstyrka saknar MZ2000 en del av färgprakten hos toppmodellen från Sony (A95L).
Panasonic-skärmen förtjänar helt klart en rekommendation, samtidigt är vi lite nyfikna på vad deras bildtekniker skulle kunna trolla fram, om de fick tag på en ”QD” OLED-panel…
Också i detta test:
Philips OLED+908 (65OLED908/12)
Färgsprakande bild med Ambilight
Philips är kända för sina färgsprakande OLED-TV, och på toppmodellen OLED+908 har man uppenbarligen tagit det hela vägen – i alla fall nästan!
Sony Bravia XR A95L (XR-77A95L)
Skrämmande verklighetstrogen bildkvalitet
Sony var nära att ta hem vinnarpokalen förra året, men fick se sig besegrade på mållinjen av Panasonic och deras eldsprutande toppmodell. I år är det dags för revansch!
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser