Samsung WP10

Vattentät till lågpris

Om de enda kraven är ett lågt pris och vattentäthet så gör WP10 sitt jobb.
Billig HD-video
Ej stöttålig Tål ej minusgrader
Upplösning: 12,2 Mp CCD Optik: 35-175 mm, F3,6-4,8 Zoom: 5x Skärm: 2,7 tum, 230 000 bildpunkter Lägsta temperatur: 0 grader Max vattendjup: 3 meter Stöttålighet: Ej stöttålig

Det räcker med att titta på WP10 för att inse att det här är en enklare kamera för dem som inte har så stora krav. Det bekräftas när man tar i den, för byggkvaliteten känns sådär i jämförelse med de andra kamerorna i testet. Mycket riktigt är det här den enda kameran som inte är stöttålig och de övriga specifikationerna är inte heller imponerande. Den blanka plasten blir lätt hal så vi skulle nog ändå inte rekommendera den för äventyrsresan. Bra är däremot att det finns en HDMI-utgång så att man kan koppla in den i sin HD-TV. WP10 kan fås i flera glada färger.

Användning
Det finns 14 olika scenlägen att välja mellan men inga speciellt spännande. Självklart även ett automatiskt scenläge som analyserar motivet och själv väljer ett lämpligt scenläge. Som så många andra har den funktioner för att ta snyggare porträttbilder där huden slätas ut. Man kan lägga på olika fotofilter samt ett par visuella effekter om man är road av sådant. Ansiktsigenkänning finns så klart också. Annars är det främst möjligheten att automatiskt skapa fotoalbum som sticker ut.
Även Samsungs kamera har små knappar men här sitter de faktiskt tillräckligt långt ifrån varandra för att det inte ska vara något större problem. Menyerna är tydliga och man kan göra de flesta nödvändiga inställningar. Snabbmenyer finns men bara för blixt, makro och självutlösare. Här hade vi önskat att man kunnat komma åt ISO-inställningar och vitbalans på ett smidigare sätt. På det stora hela är ändå hanteringen okej för en sådan här kamera. Den startar ganska snabbt men man får vänta en del mellan fotona.

Bildkvaliteten
Optiken har inte någon vidare vidvinkel och man får en märkbar distorsion. Färgbalansen är inte perfekt och vitbalansen träffar inte alltid rätt. Bilderna blir ofta brusiga och det är speciellt tydligt när man börjar gå upp i ljuskänslighet. Vid ISO 800 är brusreduceringen så aggressiv att detaljer smetas ut. Undervattensbilderna blev okej men kameran hade svårt att fokusera. En positiv överraskning är dock att kameran skjuter HD-video i 30 bilder per sekund i H.264-format.

Pentax Optio W90

Greppvänlig och prisvärd

Optio gör det mesta bra och har inga större svagheter. Till ett bra pris dessutom.