Sennheiser PC 333D

Goda möjligheter

Det första som bör nämnas om detta headset är att ljudet är mycket bra. Det låter välbalanserat, med briljant diskant och mellanregister. De musikaliska kvaliteterna innebär att PC 333D rekommenderas å det varmaste till film och musik, även om det gott kunde ha tjänat på lite mer tryck som spelheadset. Mikrofonen är nedfällbar, vilket fungerar fint, och sitter på rätt avstånd från munnen. Om mikrofonen fälls upp mutas ljudet och på motsatta örat sitter en volymkontroll, båda funktionerna gör att man slipper hoppa ut till Windows för att justera. Den ena öronkåpan kan böjas fram och tillbaka vilket låter dig lyssna på spelet med ett öra och höra vad som händer i rummet med det andra. Absolut en praktisk egenskap för ett gaming-headset. På änden av sladden sitter ett externt ljudkort som ger 7.1-surround, om man vill kan man ta bort det och använda en vanlig minijack-kontakt.

Sennheisers stora nackdel är själva öronkåporna. Kuddarna är väl hårda och omsluter inte örat tillräckligt mycket, så de hamnar snett ibland. Det leder också till dålig ljuddämpning – och pressar en del mot huvudet.

Ett bra allround-headset med prima ljud. Med större kåpor och en mer utpräglad gaming-utformning hade det blivit toppbetyg.

Logitech G930

Allt du behöver och lite till