AKG GHS 1 Camouflage

Kamouflerad lättviktare

Kamouflagedesign borde väl passa perfekt för många FPS-gamers där ute som är på jakt efter något som gör att de ser extra farliga ut, och det lilla headsetet lyckas i alla fall skilja sig från mängden. Att ha på sig de väldigt plastaktiga GSH 1 är ungefär som att ha en fjäder på huvudet, för de är testets överlägset lättaste. Storleken gör också att detta är on-ear-headset i stället för hörlurar som omsluter öronen. Fördelen är som sagt vikten, men ljudisolering betraktas oftast som en fördel när man spelar spel eftersom koncentration är viktigt. Kuddarna av nylon trycker lagom hårt på huvudet och är torra men styva, vilket betyder att man slipper svettiga öron men det kan bli lite tröttsamt i längden. Kåporna är både vändbara och hopfällbara samt försedda med en kort mikrofon som dessvärre är permanent fastmonterad. Jag säger dessvärre eftersom setets utformning och vikt inbjuder till att använda lurarna till annat än att sitta framför datorskärmen, vilket också reklamen håller med om. Ändå tvivlar jag på att särskilt många är sugna på att springa omkring på gatorna med ett headset som har fastmonterad mikrofon, och det innebär att Camouflage-lurarna inte går att använda till olika saker.

Basen är väldigt detaljerad men känns som en smula dominerade i förhållande till mellanregistret. Till spel är det kul, fast det kan bli jobbigt om man lyssnar på musik länge. Ljudkvaliteten är inte dålig alls, men kommer helt enkelt till korta på flera områden om man jämför med mer spelspecialiserade lurar.

Camouflage gör ett försök att vara speciella, men hamnar dessvärre liksom mellan två nischer, utan att pricka någon av dem.

Logitech G930

Allt du behöver och lite till