• Uteffekt: 5 x 50 W
  • Frekvensomfång: 45 Hz-20 kHz
  • Anslutningar: Wifi, BT 4.0, Aux, USB, optisk.
  • Finesser: Multirum, ljudanpassning
  • Mått: 66 x 20 x 19 cm
  • Webb: dynaudio.com

Nu ger sig Dynaudio in i livsstils-segmentet med den heminredningsvänliga Music-serien. Vi har tidigare testat minstingen Music 1 och värstingen Music 7, men denna gång är det dags för den lite mer sansade Dynaudio Music 5.

Design och byggkvalitet

Music 5 sticker ut från övriga deltagare genom att vara väldigt bred, om än inte lika extremt som Music 7. Den kräver absolut sin egen plats och lite eftertanke i placeringen. Bortsett från storleken är den däremot inget man behöver skämmas över att ha stående framme. Formen är spännande för att vara en högtalare och den är klädd med snyggt tyg som kan fås i fyra färger.

Anslutning och ­funktioner

Högtalaren hittas lätt av Dynaudio Music-appen och man ansluter den till det trådlösa nätverket. Man får sedan välja några favoritartister för funktionen Music Now, som spelar musik den tror du gillar. Detta via det integrerade Tidal-stödet. Däremot saknas Spotify-stöd, då får man använda Bluetooth eller AirPlay. Man kan även ansluta ljudkällor via Aux, optisk kabel eller USB (endast iOS). Den saknar dock HDMI som Music 7 har.

Från appen kan man ställa equalizern för den typ av ljud man lyssnar till: musik, film eller tal. Här hittar man även NoiseAdapt-inställningen, som gör att högtalaren anpassar ljudet efter omgivningsljudet. Därmed går det att höra musiken när det är stökigt utan att behöva dra upp volymen. Dessutom finns RoomAdapt som anpassar basen efter rummets reflektioner. Det är dock inte någon riktig rumskorrigering som ger perfekt ljud på en viss lyssningsplats.

Ljudkvalitet

Bakom tyget döljer sig hela fem högtalarelement, varav ett är ett rejält femtums baselement. Här behövs det alltså inga tekniska krumsprång för att få bra ljud utan man har helt enkelt bra element att jobba med. Och det märks verkligen. Istället för att tänka ”jomen, det är bra för att vara en multiroom-högtalare” så glömmer man bort vad det är som spelar. Det låter helt enkelt som en bra, ofärgad hifi-högtalare och man lyssnar till musiken istället för högtalaren.

Om målet med inköpet är att skaffa en modern trådlös högtalare som i princip kan ersätta en musikanläggning så ska man definitivt titta på Dynaudio Music. Den tar visserligen upp mer plats än många konkurrenter, men det snygga tyget gör att den inte stör inredningen. Hanteringen är enkel och den har fiffiga funktioner för att låta så bra som möjligt. Den kostar visserligen en hel del, men så är det också den enda högtalaren i testet som kan sägas ha hifi-ljud.

<
>

Yamaha MusicCast 50