Rock In ­Peace

Kort batteritid och förvånande snällt ljud gör att rockfesten snabbt kommer av sig.
iDance AC/DC TNT-3
Förvånande välbyggd och enkel att transportera. Inget större fel på ljudkvaliteten.
För kort batteritid för utomhusfester. Saknar volymresurser och tryck i basen.
Uteffekt: 200 watt Element: 1 x 8-tums bas + 1 compression-diskant Ljudkällor: BT, USB, Aux, Mic/gitarr Batteritid: 2-4 timmar Mått/vikt: 44 x 36 x 21 cm/6,9 kg Webb: veibel.com

Det är lätt att tro att en förhållandevis billig högtalare med ett känt varumärke stämplat över fronten kommer att vara skräp. Men ACDC TNT-3 upplevs faktiskt som en ganska välbyggd produkt. Kabinettet känns stumt och solitt även om högtalartyget faktiskt är av plast. Både hjulen och draghandtaget är av tillräckligt bra kvalitet att jag inte skulle tvekat att använda dem om de satt på en resväska. Meningen med den här högtalaren är uppenbarligen att man lätt ska kunna rulla den med sig till en utomhusfest. Men då är frågan varför det är så kort batteritid på den? Det finns ju knappast något eluttag på stranden.

Ljudkällorna räcker bra för de flesta. Man kan som vanligt strömma musiken via Bluetooth från sin mobil. Eller koppla den med en sladd till Aux-ingången om man vill spara lite på batteriet. Eller så kan man stoppa in ett USB-minne med MP3-musik. Men man kan faktiskt även koppla in den medföljande mikrofonen och skråla själv. Kontrollpanelen på ovansidan känns tyvärr mycket plastigare än resten. Där kan man justera utvolymen, mikrofonens volym, välja källa samt starta och stoppa uppspelningen, samt hoppa till nästa låt. Tonkontroller hade uppskattats.

Kontrollpanelen känns tyvärr inte lika tålig som kabinettet.

Ljudtryck och bas

En sådan här högtalare fullständigt skriker efter att testas med låten den är döpt efter. Och visst får man rock’n roll känsla när Angus Young drar sitt gitarrsolo! Men det är inte så mycket partykänsla som man kunde ha väntat sig. Vi provar med lite EDM för att se hur basen uppför sig. Jodå, den går riktigt djupt i basen, men det är inget tryck i den. Kanske är det så att de ”200 watt” som beskrivs på webben snarare ligger närmare de ”20 watt” som det faktiskt står i instruktionsboken? Bara för skojs skull provar vi med alla möjliga musikstilar och det går faktiskt utmärkt att spela lugnare musik. Så ljudkvaliteten är det inget större fel på.

När alla metalheads får syn på en AC/DC-märkt högtalare börjar det så klart klia i plånboken. Man ser framför sig hur man rullar med sig den till utomhusfesten och rockar hela natten. Och transporten är inget problem, den är faktiskt en ganska välbyggd högtalare med bra hjul och handtag. Men det blir en kort fest då batteriet är oförklarligt kortlivat. Så det gäller att ha nära till eluttag. Frågan är om det blir så mycket headbangande heller då högtalaren varken är speciellt högljudd eller har något vidare bastryck. Då får man istället satsa på storebror TNT-1, som dock är dubbelt så dyr. We will not rock you.

Philips NTX400

Är det fest, eller?

Många ljudkällor, festligt blinkande ljus och bra ljudtryck till en vettigare prislapp.