Nu snackar vi party

Sony är kung på festen med öronbedövande volym, tung bas och bästa ljuseffekterna.
Sony MHC-V71D
Fullständig app-kontroll. Imponerande ljusshow. Högt ljudtryck och tung bas.
Kräver försiktighet vid transport. Överväldigande mängd knappar.
Uteffekt: Ingen uppgift Element: 1 x 12 tum, 2 x 5 tum, 2 x 2 tum Ljudkällor: BT, DVD, USB, FM, Aux, Mic Batteritid: - Mått/vikt: 93 x 43 x 37 cm/22 kg Web: sony,se

Sony har verkligen brakat på med mer av allt i sin disco-anläggning MHC-V71D, som även har lillebröder och en storebror. Det är den största och tyngsta apparaten i testet, som lyckligtvis har hjul för att kunna transporteras. Man bör dock vara lite försiktig då hörnens lampor och överdelen lätt kan skadas om man slår i något. Kabinettet är dock av solitt trä och högtalargallren av metall. Liksom Philips anläggning är den dock bara för inomhusbruk då få batterier skulle orka driva den. Trevligt nog är faktiskt ovansidan stänktålig så att den tål att det spills en drink på den.

Förutom att man kan strömma musik från mobilen finns det både ingång för USB-minne, extern ingång, FM-radio och två mikrofoningångar för karaoke, samt gitarringång. Mer ovanligt är att den har DVD-spelare och kan kopplas till en TV med HDMI. Det finns till och med ett fotbolls-läge! Som vanligt brakar Sony på med alla finesser man kan tänka sig och några till. Vad sägs om att leka DJ genom att vifta med händerna över kontrollpanelen? Eller använda den som en bongotrumma? Mest imponerande är dock 360-ljusshowen med stroboskopljus som verkligen lyser upp ett helt rum. Allting kan dessutom kontrolleras från Music Center-appen eller från den speciella DJ-appen Fiestable.

Trots myllret av knappar kan man använda toppen som trumma.

Ljudtryck och bas

Sony har inte behövt hitta på några trick för att få till ett tungt ljud. De har istället helt enkelt stoppat in stora högtalarelement som kan pumpa luft. Resultatet är ett ljudtryck som inte kan rekommenderas i en vanlig lägenhet och en bas som för en gångs skull känns i kroppen. Men framför allt känns anläggningen aldrig ansträngd hur mycket man än pressar den. Det låter helt enkelt bra även när man kör elektronisk dansmusik på farliga nivåer. Framåt natten kan man till och med lugna ned tempot och köra lite lugna låtar, men fortfarande få en ljudkvalitet som man inte behöver skämmas över.

Ska man gå all-in på en festanläggning kan man inte misslyckas med Sony MHC-V71D. Den har alla musikkällor man kan behöva och några till, och kan till och med kopplas till TV-apparaten då den har DVD-spelare. Det finns fullt av kul finesser som att leka DJ med rörelsekontroll, karaoke med två mikrofoner och man kan faktiskt även använda apparaten som trumma. Ljusshowen är den mest imponerande i testet med 360-graders stroboskopljus. Men framför allt har den rejält med volymresurser och en bas som känns i kroppen. Allt utan att låta illa, hur mycket man än vräker på. Mest party av alla högtalare helt enkelt!

Philips NTX400

Är det fest, eller?

Många ljudkällor, festligt blinkande ljus och bra ljudtryck till en vettigare prislapp.