Nyheter

Italienarna skapar några av de finaste högtalarna vi känner till. Som de här från Franco Serblin.
forfatter

Har du hört talas om Franco Serblin? Inte? Men du behöver inte vara mer än halvintresserad av hifi för att ha hört talas om Sonus faber. Och Franco Serblin är mannen som grundade märket 1980 – och som ligger bakom milstolpar som Electra Amator och Extrema.

För att inte tala om det unika 2.1-systemet som kallas för Snail och består av en stor bashögtalare med två små satelliter som sitter fast på utstickande träpinnar.

När Sonus faber efter många år fick nya ägare lämnade Serblin företaget och grundade ett nytt högtalarmärke som bär hans namn. Kort efteråt avled han, men han hann utveckla de två högtalarna som nu går att köpa: Ktema och Ktema Accordo. Företaget drivs vidare av hans svågerson.

(Foto: Tillverkare)
(Foto: Tillverkare)

Den kompakta stativmodellen heter Ktema Accordo och kostar ungefär 70 000 kronor, lite beroende på om man väljer valnöt eller grå lack.

Accordo är 36 cm hög och försedd med ett specialgjort 15-centimeters baselement, med membran av pappersfiber, och en 29-millimeters silkesdiskant. Känsligheten är relativt bra med 87 dB och 4 ohms impedans, och frekvensomfånget är 40–33 000 Hz. Riktigt bra för att vara en så liten högtalare.

Annons

Liten kan man däremot inte beskylla golvmodellen Ktema för att vara. Och inte prislappen heller. Ungefär 250 000 kronor får man räkna med för att få ett par i antingen Semi-Matte Sycamore eller svart pianolack.

Ktema är 110 kg tung men bara 111 cm hög. Trots det når den ner till 26 Hz och har en känslighet på 90 cm.

Bestyckningen är två dolda 22-cm baselement med lättmetallmembran och två 10-cm mellanregister plus samma diskant som i Accordo-modellen.

Foto: Franco Serblin
Foto: Franco Serblin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.