Nyhet

VW ID.5 har lanserats

Äntligen kommer produktionsmodellen av konceptbilen ID.Crozz. ID.5 finns i två versioner, så här ser de ut och så mycket kostar de.
forfatter

Volkswagen ID.4 har blivit en väldigt populär bil och efter lite barnsjukdomar i ID.3, med en hel del buggar – vilket vi också märkte när vi testade den – är det helt klart att den tyska biljätten har blivit en spelare att räkna med på elbilsmarknaden. Och nu kommer ID.5, en sorts coupéversion av crossover-SUVen ID.4.

ID.5 är också den produktionsmodell som ligger närmast konceptbilen ID.Crozz som VW lanserade 2017.

Volkswagen IDcrozz ID.Crozz
Konceptbilen VW ID.Crozz. Foto: Volkswagen

Det betyder att Volkswagen nu följer efter sitt systerbolag Audi som har en Sportback-version av sin Q4 e-tron. ID.5 har en sportigare kaross än ID.4, med böjt tak och en spoiler bak för bättre vägtryck och aerodynamik.

Med en längd på 4,6 meter och 2,77 meter hjulbas lovar Volkswagen att bilen känns lika rymlig som en konventionell SUV i klassen ovanför.

Volkswagen ID5 ID.5
Bakluckan sluttar mer bakåt på ID.5 än på systermodellen ID.4. Foto: Volkswagen

Två modeller: vanlig och GTX

Det finns två modeller av ID.5: den vanliga med bakhjulsdrift och GTX-versionen med fyrhjulsdrift och starkare motor. Den mest kraftfulla bakhjulsdriften tar 8,5 sekunder på sig för att nå 100 km/h och ID.5 GTX gör det på 6,2 sekunder. Det är ungefär samma som ID.4.

Behöver mer ös! Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

Bagageutrymmet har växt från 543 liter i ID.4 till 549 liter i ID.5. Detta trots en sluttande baklucka. Fäller man ner baksätet blir lastutrymmet 1 561 liter.

ID.5 påstås ha bättre aerodynamik än ID.4, men på papperet är räckvidden bara förlängd med en enda kilometer om man väljer det största batteriet: upp till 520 km i stället för 519 km (upp till 480 km för ID.5 GTX, att jämföra med 478 km för ID.4 GTX).

Volkswagen ID5 ID.5
Foto: Volkswagen

Snabbare snabbladdning

ID.4 och ID.4 GTX laddar batteriet med upp till 125 kW-snabbladdning. Detta har ökat till 170 kW för ID.5 med det största batteriet. Det har länge ryktats om att liknande laddningshastigheter kommer till ID.4 och ID.3, men om det sker genom mjukvaruuppdateringar eller om bara nya kunder kommer att få högre laddningshastigheter återstår att se.

Uppdateringar genom luften

ID.5 har ny hårdvara och den helt nya mjukvaruversionen ID. Software 3.0. Programuppdateringar och extrafunktioner blir tillgängliga via luften, så kallat ”over-the-air” (OTA). Det gör att bilen i större utsträckning håller sig uppdaterad och kan förbättras, utan att man behöver uppsöka en verkstad. Allt görs medan bilen är kopplad till hemladdaren. På så sätt kan bilen hållas uppdaterad under hela sin livstid.

Även för ID.4 har Volkswagen börjat rulla ut OTA-uppdateringar, så ID.5 utmärker sig egentligen inte på det här området. Men ID.5 har det alltså redan från början.

Volkswagen ID5 ID.5
Foto: Volkswagen

Travel Assist

ID.5 kan extrautrustas med en vidareutvecklad Travel Assist-funktion som anpassar sig efter förarens körstil och utifrån hur han eller hon normalt placerar sig på vägen. Travel Assist kan samla in anonyma data, alltså delade kördata från flera fordon, för att bättre lära känna närområdet.

Hur är det med premiumljud?

Audi erbjuder Sonos-ljudsystem i sin Q4 e-tron och Skoda planerar att så småningom ge Canton-ljud som alternativ till Enyaq-kunder, men Volkswagen har hittills valt att snåla med ljudet. Bara standardsystem utan möjlighet till uppgradering har varit melodin för både ID.3 och ID.4. Ingenting om ljudet nämns i presentationen av ID.5, så vi räknar inte med att något händer där heller.

Volkswagen ID5 ID.5
Foto: Volkswagen

Specifikationerna liknar ID.4

  • Batteri: 77 kWh (519 km WLTP)
  • Motoreffekt: 204 hk (150 kW) för ID.5. 299 hk (220 kW) för GTX
  • Tillval som sportinteriör, 20- eller 21-tums fälgar, infotainmentpaket med 12-tums skärm och Head-up display, samt induktionsladdning för en telefon.
  • Förarassistentpaket med upplysta dörrhandtag, backkamera och nyckelfri hantering
  • Komfortpaket med uppvärmda säten, diverse ladduttag, regnsensor, m.m.
  • Sportpaket med adaptivt chassi
  • LED Matrix-strålkastare
Volkswagen ID5 ID.5 lifestyle
Foto: Volkswagen

Priser

Vi har ännu inte fått någon officiell prislista, men om Volkswagen följer Audis exempel kommer priserna på ID.5 att hamna ungefär 20 000 kronor över ID.4 med liknande utrustning. I så fall börjar priserna på ungefär 535 000 kronor för ID.5 och 595 000 kronor för ID.5 GTX.

Detta gäller alltså under förutsättning att priserna ligger 20 000 kronor över ID.4.

Mer info: volkswagen.se

OBS! Live-sändningen av lanseringen börjar klockan 14 i dag. Se den här:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.